Hoeveel ketelwagens

Gestart door Rangeerduivel, 30 december 2020, 23:37:11 PM

Michael

Rudy, dat is een mooie goederen trein die langs kwam.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

DFS


brfire

bij de nmbs werden geladen keteltreinen met max 20wagons gesleept, leeg was dat geregeld 40 wagons.
de 77's mogen max -1900ton trekken in de haven van antwerpen met 20 wagons aan de haak. dit was omdat er over bruggen gereden moesten worden en die niet zwaarder mochten zijn dan -1900t.

ik heb daar 17j rond gereden in de haven met treinen.

mvg Ben

C.B.

... of wat maakt het uit ...  :D

Ben vorig jaar vertrokken vanuit Keulen naar Antwerpen met 38 ketelwagens en 600m lengte en 1 Traxx.
Was amper 1200T omdat er verscheidende ketelwagens leeg waren.

@ Ben , de Petrol zeker ? ...  :D
Groetjes.
Claudio.

C.B.

@ Rudy,

Uw samenstelling met die T26 is goed zo.

Trouwens knap filmpje en baan (echt niet de stroomafnemer tegen de draad?)
Is wel een beetje jammer , want volgens mij hangt de bovenleiding echt wel goed.
Groetjes.
Claudio.

brfire

Citaat van: C.B. op 01 januari 2021, 10:57:25 AM
... of wat maakt het uit ...  :D

Ben vorig jaar vertrokken vanuit Keulen naar Antwerpen met 38 ketelwagens en 600m lengte en 1 Traxx.
Was amper 1200T omdat er verscheidende ketelwagens leeg waren.

@ Ben , de Petrol zeker ? ...  :D

dat klopt cb. mocht niets zwaarder over de noord kasteelbrug. zit nu al iets meer dan een jaar in antwerpen centraal. ben blij dat ik daar ben en niet meer voor een bepaalde firma moet werken
maar werden wel af en toe met 20 andere volle wagons samen gesteld op noord om dan te vertrekken naar het binnenland of buitenland.
dus een volle zware trein met 40wagons zag je ook af en toe rijden op het net

Rangeerduivel

Citaat van: C.B. op 01 januari 2021, 11:01:15 AM
@ Rudy,
Uw samenstelling met die T26 is goed zo.
Trouwens knap filmpje en baan (echt niet de stroomafnemer tegen de draad?)
Is wel een beetje jammer , want volgens mij hangt de bovenleiding echt wel goed.

Claudio,

De bovenleiding is nog niet af, er moet nog verlenging komen in de tunnels om de panto's te "vangen".Er is de rest van de baan geen bovenleiding en anders zou de panto botsen wanneer hij aan de plek komt waar de bovenleiding begint.
Bovendien moet nog een hangdraad komen op een paar mm boven de stroomdraad zodat het geheel er uitziet als een compound.
Het  is nu de gewone 500mm draad van Sommerfeldt.
Maar in werkelijkheid valt dat allemaal nogal mee, mijn baan staat op +/- 120cm zodat ik de treinen van bovenaan bekijk (vogelperspectief) en dan valt het minder/ niet op dat de panto lager zit...
Daar komt nog bij dat ikzelf geen dieptezicht heb op tafelafstand...dus dat maakt het nog minder erg! ;)

;)

mark7758

Foto komt nog, maar ik nu een treintje van 6 lege ketel wagons uit Polen naar Dordrecht aan de haak.
119 meter incl. Locomotief.
Foto zal helaas in het donker zijn.
Dus 6 wagons kan zeer goed.
In Duitsland zat er een BR 193 en 189 voor.  Nog luxer.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 18:56:51 PM
https://www.youtube.com/watch?v=4_SXIl4fakM
Dit was een trein van 2511 ton.
Beelden zijn niet van mij. (Maar ik sta er wel op. 8) )

was dat een 1600 waar je mee op pad was Marc ? vreemde kleurstelling, ex-NS neem ik aan ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Klaas Zondervan

Dat is de livrei van Locon. Die vervoerder bestaat niet meer maar er rijden nog steeds locs in die kleurstelling rond.

mark7758

Inderdaad oud locon. Nu Rail Force One. We hebben er een aantal van.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mark7758


Helaas te kort tijd en te weinig licht.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

rgp

#27

Citaat van: brfire op 01 januari 2021, 10:23:00 AM
bij de nmbs werden geladen keteltreinen met max 20wagons gesleept, leeg was dat geregeld 40 wagons.
de 77's mogen max -1900ton trekken in de haven van antwerpen met 20 wagons aan de haak. dit was omdat er over bruggen gereden moesten worden en die niet zwaarder mochten zijn dan -1900t.

ik heb daar 17j rond gereden in de haven met treinen.

mvg Ben

Hallo,

Interessante post; maar van die bruggen geloof ik niets.

Immers er is geen brug langer dan uwen trein, dus statisch heeft de lengte van de trein geen invloed, Dynamisch ook niet, want daar speelt de aslast, samen met de snelheid en noodremming een rol.

Heb dat ooit, bijna 40 jaar geleden in mijn eindthesis uitgelegd voor de berekening van de brug in oudenburg op lijn 50 (dubbele brug met voorgebogen liggers)

Roland

mark7758

In NL hebben we de Moerdijk brug. En die is echt lang genoeg om een hele trein op te zetten.
Maar er is een lastenboek waar we met HELE zware treinen rekening mee moeten houden. (En men praat dan inderdaad over het treingewicht. En niet het gewicht van 1 wagon.) Denk aan helling op en af. En tunnels, maar er wordt ook een soort rekening gehouden met bruggen. Hoe ze dat berekenen weet ik gelukkig niet.

We kennen de baanvak tonnage in A/B/C/D en dan 1,2,3,4. (Wiki zegt er genoeg over.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

dankjuliewel voor de info !
kende die versie niet.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992