Hoeveel ketelwagens

Gestart door Rangeerduivel, 30 december 2020, 23:37:11 PM

Rangeerduivel

Een vraagje voor kenners/machinisten;

Hoeveel 4-assige ketelwagens  kan ik max. achter mijn HLE2623 hangen om realistisch te blijven?
En hoeveel is dat bij de 2813? (traxx)

;)

chef garde

Maximum lengte in 1/1 van goederentrein is 600m, dus reken en tel!

SuSke

En als je het echt goed wil hebben, moet je even berekenen hoeveel tractie je hebt en welk vermogen je nodig hebt op je rijpad om de vooropgestelde sleep te trekken. ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mark7758

Je moet eerder denken aan het gewicht.
Wat kan en mag de trekkende loc meenemen? En welke route gaat hij rijden? (Veel of weinig hellingen.)
Een lege ketelwagons is +/- 22/25 ton. Vol zijn ze zomaar 80 tot 90 ton.
En dan heb je dus of maar 625 ton met 28 wagons. Of 2500 ton met maar 28 wagons. Van de buitenkant zie je het niet.

Dus is je trein vol of leeg?

1 loc kan gemiddeld 2500 ton meetrekken. En dat geldt voor de meeste locomotieven in NL/D/B.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rangeerduivel

Citaat van: mark7758 op 31 december 2020, 10:54:07 AM
Wat kan en mag de trekkende loc meenemen? En welke route gaat hij rijden? (Veel of weinig hellingen.)
Een lege ketelwagon is +/- 22/25 ton. Vol zijn ze zomaar 80 tot 90 ton.

1 loc kan gemiddeld 2500 ton meetrekken. En dat geldt voor de meeste locomotieven in NL/D/B.

Geen hellingen, mijn baan is vlak!  ;D ;D ;D
En hieruit kan ik vaststellen dat 16 wagons op +/- 1400 ton zou komen, dus geen enkel probleem

Allen bedankt voor de antwoorden

;)

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rangeerduivel


2012

hangt inderdaad van lading en profiel van de lijn af, toen ik in Antwerpen zat reden we met een volle "enkele" ertstrein naar Blanchisserie van 20 tal wagons en we kwamen soms met een "dubbele" lege terug dan hadden we 40 tal wagons mee :-)

Alberke

Allemaal goed en wel, maar hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald zitten?
Schol!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bb67400fan

Daar ben je eigenlijk vrij in. Er rijden treinen van 10 tot soms 40 wagons.
Vaak homogeen (allemaal dezelfde ketels), dan weer gemengd met verschillende soorten ketelwagons.  ;)
Zolang je het zelf maar graag ziet, denk ik.

SuSke

Citaat van: Alberke op 31 december 2020, 13:29:04 PM
Allemaal goed en wel, maar hoeveel engelen kunnen er op de punt van een naald zitten?
Schol!

Als het jou beschermengel is, heb je aan 1 genoeg.

Feest ze ;) :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Klaas Zondervan

Hier in Zeeland zie ik regelmatig gastreinen naar het Sloegebied rijden. Dat is een traject waar een paar hellingen in zitten.
De langste die ik ooit heb geteld was 42 wagens lang. Maar ik zie ze ook wel korter, ongeveer 20 wagens. De kortste die ik heb gezien waren met 1 of 2 wagens.

mark7758

https://www.youtube.com/watch?v=4_SXIl4fakM
Dit was een trein van 2511 ton.
Beelden zijn niet van mij. (Maar ik sta er wel op. 8) )
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.