Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vraagje mbt DB V160 / BR216

Gestart door Cozzy, 30 december 2020, 22:45:36 PM

Cozzy

Een vraagje voor de kenners van internationaal (reizigers)verkeer:

Is de DB BR216 of de V160 (voorloper ervan) ooit tot in België geweest op basis van een regelmatige treinverbinding?

Voorbeeld van de loc hieronder met dank aan de fotograaf:

DB 216 025 Bw Oberhausen 1 (Osterfeld Süd) 17.02.1978
by Bernd Magiera

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

mark7758

Misschien Montzen. Maar denk absoluut niet verder.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

59erke

#2
Vroeger reden deze loks wel tot in Antwerpen voor General Motors, maar ik betwijfel of het de 216'en waren ik denk eerder reeks 215 of 218.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Die 215 zag ik in de beige blauwe kleurstelling geregeld op Antwerpen Dam staan en door Berchem rijden.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Brossel

Citaat van: Cozzy op 30 december 2020, 22:45:36 PM
Een vraagje voor de kenners van internationaal (reizigers)verkeer:

Is de DB BR216 of de V160 (voorloper ervan) ooit tot in België geweest op basis van een regelmatige treinverbinding?

In België waren zoals hierboven al genoemd vooral de DB 215 (later 225) te zien.
De 215 023 tot en met 029 waren zelfs voorzien van het Belgisch beveilingsysteem Memor. Zij waren vaste gasten voor goederentreinen van en naar Kinkempois, Genk-Goederen, Hasselt, Antwerpen Schijnpoort...

De DB Baureihe 216 kwam bij mijn weten niet regulier via Montzen dan wel Welkenraedt de grens over.

Wel reden ze korte tijd goederentreinen naar het Belgische grensstation Losheimergraben. Dat lag aan de vroegere lijn 45A in de Hoge Venen. Deze lijn verbond het Duitse Jünkerath over Büllingen met Weywertz, waar de lijn aansloot op de lijn 48. Alles onderdeel van de 'Vennbahnen'.

De DB Baureihe 216 werd hier korte tijd regulier ingezet, zo rond 1979. Het ging om locomotieven van Bw Trier.

Dat is de enige reguliere inzet van 216's naar België voor zover bij mij bekend. Maar ook hier waren het buiten die korte tijd vooral loks van de Baureihe 215 die naar België spoorden.

Hopelijk komt Piko na de 216 ook ooit met de DB 215; uiteraard graag een 215 023 tot 029 dan! ;-)
Enne... Roco als u meeleest; ook goed hè!
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Cozzy

Iedereen allereerst een gezond, hoopvol en inspirerend nieuw jaar gewenst!

Dank voor de vele reacties, hiermee kan ik al eea opzoeken/nakijken...

Ben eigenlijk op zoek naar een bestaansreden van een dergelijke machine eind zestiger jaren op Belgische sporen zodat ik dan zo een machine in overweging kan nemen op m'n baan  ::)
(Les excuses sont faites pour s'en servir.... les imbéciles pour les croire  ;D)

@Brossel: jij bent helemaal mee!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Bundesbahnfreak

Hallo,

Vooreerste mijn beste wensen voor 2021.

Hierbij een link naar de website "Railpix" van Werner Consten.
http://railpix.running-on-rails.net/20712.html

Deze foto heb ik in 2005 in TW Hasselt getrokken toen daar de 225 die met Memor uitgerust waren af en toe op de koer stonden.
Ik heb de vraag ivm de 216 ook aan Werner gesteld, volgens hem hadden de 216'n geen toelating voor België

Hij heeft 2 foto's doorgestuurd => 216 als 2° HLD achter stomer41 360 op de Venbahn ter gelegenheid van 10 jarig bestaan van die vereniging. 

Het gaat hier dan wel om een 216 in de actuele kleur.

Het onderscheid tussen 216 en 215 want ze trekken op elkaar kan je aan de deurklinken zien.  Zo heeft de 216 aan de deur die rechtstreeks in de stuurpost uitkomt onderaan een handvat, de 215 heeft onderaan een klink ipv dit handvat
Verder is de 216 iets kleiner dan de rest van de familie V160 => BR 210,215,217,218 & 219.
Spijtig kan ik de foto's niet plaatsen, ik zal aan een fotrumgenoot vragen of hij het in mijn plaats wilt doen.

Mvg

Rudy

celtjan

#8
Eind de 90's stond er idd al es eentje van de hierboven genoemde loc's geparkeerd op "Den Dam". (in een ivoor-blauwe of rode jasje)
zie deze link: https://live-fts.flickr.com/photos/philstephenrichards/6881860345/

Gr,
Jan

Cozzy

Hallo Rudy,

bedankt voor de extra informatie, erg interessant!
mocht het bij gelegenheid lukken om nog wat foto's te plaatsen, zeker gewaardeerd  ;)

groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Bundesbahnfreak


mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BC911

Leuke foto. Laat maar komen die andere foto´s zou ik zeggen. Goede inspiratie om wat afwisseling te hebben op de modelbaan  ;).
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

AFB

#14
De 215 ben ik niet vaak tegen gekomen. Maar met geluk trof ik er een paar.


215 028 Hasselt, 25 januari 1997


215 025 Hasselt, 25 januari 1997


225 024 Wonck, 22 augustus 2002

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl