Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Demac-Torpedowagen Cockerill

Gestart door 755philippe, 30 december 2020, 15:02:13 PM

755philippe

Zoals sommige al weten ben ik bezig geweest om een Torpedowagen in 3D te printen met mijn Anycubic 3D-printer. Aangezien de torpedo zelf de maximale pcapaciteit benaderde heb ik besloten deze in 2 delen te printen en nadien samen te lijmen en bij te plamuren. Alles is in 3D geprint buiten de koppelingen van Roco en de assen uiteraard.
Ondertussen is het onderstel al gespoten in de basiskleur. Nog enkele details zoals relingen en klein grut zullen nog toegevoegd worden om nadien verweerd te worden. De assen zijn van Marklin aangezien ik 3-rail rijdt maar deze moeten nog geschilderd worden in roestkleur. Ik ga wat foto's van het bouwprojekt toevoegen. Het is ook de bedoeling nog een 2de versie te maken waar je de torpedo al kunt zien op de foto. Het dak is klikbaar vandaar 2 foto's.


                          


Mvg






                     


     




     




Rangeerduivel

Zal knap worden denk ik...in feite is het nu reeds knap!  8)

;)

SuSke

Toch heel wat anders dan die korte dingetjes van Lima die er moeten op lijken. ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

755philippe

Iemand een idee met welke verf ik die metalen assen van Marklin kan schilderen ? Bedoeling is wel dat de verf goed hecht op het metaal.
Mvg



Metpetergaathetbeter


SuSke

Philippe, ik gebruik een acryl verfstift uit de AVA om mijn wielen een bruin kleurtje te geven. Werkt perfect, dekt mooi, snel droog en je kan er na droging nog een ander kleurtje bij opzetten.

Wel goed kijken dat je stift hebt voor alle materialen, niet die voor textiel.

Het gaat hem om de "MARABU DECO MARKER 2-4MM 295 CACAO"  Acrylverfstift (opletten want de "KOPER"-kleur heeft bijna dezelfde kleur van dop)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

lekker bezig!Ben ook benieuwd naar t volgende projectje! 8)

755philippe

#7
Even een update.


Ben even bezig geweest om decals te maken. Zijn al geprint maaar moeten nog uitgesneden worden.
Torpedo's zijn gespoten en verweerd.
Had een probleempje bij het testen op de baan. Torpedo reed niet goed. Bij het nazien van de boogies bleek dat
de uiteinde een minimale afwijking had tgv van het licht kromtrekken waardoor de 1e en laatste as wat haperde.
Dus heb ik de uiteinde wat moeten bijschuren.
Ondertussen zijn de gevarenborden geprint en moeten nog geschilderd worden en voorzien van decals of gewoon printen
want de achtergrond is wit en ik dacht dat ik niet wit kan printen.
Zojuist een pin van de bodemplaat afgebroken waar de boogies aan bevestigd zijn dus printer is weer aan het werk gezet om
nieuw exemplaar te printen. Foto's volgen na het weekend.
Mvg


755philippe

755philippe

Na even wat andere projekten bijgewerkt te hebben terug naar de demag. Heb de boogies wat aangepast en opnieuw geprint. Bij de eerste testritten reed de demag vrij goed en geen ontsporingen ook niet op de K-wissels. De koppelingen kloppen ook dus ga na alles afwerken.
Rest nog wat relingen te maken uit messingprofielen en nog enkele trapjes aan te brengen.
Mvg


755philippe

755philippe

#9
De eerste torpedowagen is voor 99% af. Blijft juist de platen in het kabinedeel achter de openingen aan te brengen maar de verf staat te drogen.
Ga enkele foto's posten vh geheel. Nadien ga ik nog de 2e versie maken maar alles is al uitgeprint en zo goed als geverfd dus zal zeer snel gaan.
Het enige is dat ik 1 as tekort kom. Juist 1 foutje gemaakt ... die gevarenborden moeten kruiselings omgewisseld worden maar dit laat ik zo want anders wordt het geheel beschadigd. Bij de 2e versie zullen die wel juist staan. Op de eerste foto moest het bord aan de overkant staan.


      


   


   


   


    Mvg


   755philippe




 

DFS