Probleem stroom op de modelbaan?

Gestart door bb67400fan, 29 december 2020, 14:32:43 PM

bb67400fan

Ondertussen heb ik reeds een deftige baan met ongeveer 8 à 10 locomotieven die erop rijden.
De baan bestaat uit c-rails voor wisselstroom. Al een tijd kamp ik met het volgende probleem:

Tijdens het rijden vallen bepaalde locomotieven meermaals stil (soms weinig, soms heel veel...) of haperen een beetje.
Meestal vallen ze ook op hetzelfde stuk spoor stil. Op het eerst zicht lijkt er aan die stukken sporen niks verkeerd of kapot te zijn.
De locomotieven die stilvallen hebben een onderhoud gekregen, dus aan slecht contact bij de draaistellen kan het niet echt liggen (denk ik?)

Iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Ik dacht misschien iets met de stroomtoevoer?
Dit is allesbehalve plezant en ik ben ten einde raad... Hopend dat iemand hier iets meer weet of hetzelfde probleem gehad heeft.
Alvast mijn dank voor jullie tips.

bellejt


bb67400fan

Citaat van: bellejt op 29 december 2020, 14:40:49 PM
te weinig stroomtoevoer leidingen
Op te lossen dmv een ringleiding dan? Dank voor de snelle reactie trouwens.

bellejt

yep en om de 1.5 m een toevoer.Nooit meer problemen dan normaal :)

AFB

Dat kan verschillende oorzaken hebben. Is het spoor schoon? Kan het zijn dat de verbinding tussen de railsecties wat los zit en dat als een loc er overheen rijdt die verbinding kort onderbroken wordt? Is het een plotse stilstand of gaat de trein steeds langzamer rijden tot deze het slechte punt bereikt?

Vriendelijke groeten,

Arno
Flickr: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/
Website: http://www.fotostop.be
Bouwt aan de spoorlijn Evelinnez (B) - Arneaux (F), een fictieve jaren negentig diesellijn in h0. https://www.flickr.com/photos/spoorstad/sets/72157648837672058/
Lid van MSV Post B, Roosendaal. http://www.msvpostb.nl

bb67400fan

Citaat van: bellejt op 29 december 2020, 14:43:26 PM
yep en om de 1.5 m een toevoer.Nooit meer problemen dan normaal :)
Bedankt! Zullen we binnenkort dan maar eens investeren.  ;)

bb67400fan

Citaat van: AFB op 29 december 2020, 14:46:53 PM
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Is het spoor schoon? Kan het zijn dat de verbinding tussen de railsecties wat los zit en dat als een loc er overheen rijdt die verbinding kort onderbroken wordt? Is het een plotse stilstand of gaat de trein steeds langzamer rijden tot deze het slechte punt bereikt?

Vriendelijke groeten,

Arno
De treinen doen een plotse stilstand, soms met wat haperingen erbij. Ik heb er vooral last mee bij de LS Models HLE13, Mehano 77 en MW41.
De ESU Class 66 heeft er dan weer helemaal geen last van... Deze vallen voortdurend op dezelfde plaatsen stil. Soms meer dan andere momenten. De sporen zou ik ev. wat frequenter kunnen reinigen, maar het is zeker niet zo dat de sporen er erg vuil bij liggen.

svvander

Soms zie je het vuil ook niet echt... het kan een beetje vettig zijn, waardoor de geleiding niet 100% is. Ik heb het vaak voor bij mijn c-sporen (als ik een baantje leg) aan de wissels. De loc rijdt de wissel over en dan... niets meer. Of in de andere richting juist ervoor. En inderdaad, als ik dan daar stroom zet (bij c-sporen supermakkelijk), dan rijdt 'm mooi door, maar dan durven ze verder door wel eens heel kort ff haperen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: noach_taillieu op 29 december 2020, 14:52:29 PM
Ik heb er vooral last mee bij de LS Models HLE13, Mehano 77 en MW41.
De ESU Class 66 heeft er dan weer helemaal geen last van...

Daar is een simpele verklaring voor, de ESU loc's zijn default allemaal uitgerust met een powerpack en dat overbrugt de stroomonderbreking.
De eerder vermelde loc's hebben dat niet aan boord.
Eens goed met de railgom over de sporen gaan en als dat niet helpt dan de oplossing zoals Johhny (Bellejt) ze beschrijft...

;)

PietB

Let ook eens op de hoogte van de puntkontakten, die wilde bij sommige series nog wel eens over een lengte van 8á10cm inzakken.
En materieel met een sleper die wat ruimte heeft om te bewegen, of een sleper die wat langer is dan de 'kuil' hebben er dan geen last van.

grt Piet.

bb67400fan

Dank jullie wel voor al jullie reacties!
Ik zal de baan eens onder handen nemen en dan hopen dat het opgelost geraakt...

ACFI

Als je 8 a 10 locomotieven tegelijkertijd actief zijn (en eventueel nog wat verlichte wagons) dan is het vermogen van de transfo / controller  misschien wel te laag.

Welke centrale of controller gebruik je?

ACFI.

OlivierV

Een "deftige" baan zonder ringleiding kan eigenlijk niet he!
Sowieso is meerdere stroomtoevoerpunten aan je baan toevoegen altijd goed, bij mij heeft elk stukje spoor zijn eigen toevoer, op de stukjes van 3cm na, maar 5cm en langer heeft het natuurlijk wel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bb67400fan

Citaat van: ACFI op 29 december 2020, 17:39:31 PM
Als je 8 a 10 locomotieven tegelijkertijd actief zijn (en eventueel nog wat verlichte wagons) dan is het vermogen van de transfo / controller  misschien wel te laag.

Welke centrale of controller gebruik je?

ACFI.
Ik zit nog met de klassieke Mobile Station van Marklin.

bb67400fan

Citaat van: OlivierV op 30 december 2020, 09:01:28 AM
Een "deftige" baan zonder ringleiding kan eigenlijk niet he!
Sowieso is meerdere stroomtoevoerpunten aan je baan toevoegen altijd goed, bij mij heeft elk stukje spoor zijn eigen toevoer, op de stukjes van 3cm na, maar 5cm en langer heeft het natuurlijk wel.
Daarom dat ik hier die vraag stel, om te weten hoe ik het probleem moet aanpakken.  ;)
Nu weet ik dat een ringleiding mogelijk de oplossing kan bieden.