Bailey spoorweg? brug

Gestart door DFS, 29 december 2020, 11:16:19 AM

DFS

Dag allen,

Ik ben een concept aan het uitwerken voor mijn volgende, volgende baan.

hierbij zou een dubbel sporige lijn een beek moeten oversteken, totale overspan zou een 28m zijn (van landhoofd tot landhoofd).

De vraag is of hiervoor in het verleden bailey bruggen gebruikt zijn? Een eerste zoekronde op Google heeft niet veel opgeleverd.

Graag ook het advies van de experts of deze dan dubbel uitgevoerd zijn?

De reden dat ik dit alles vraag is deze toffe kit

https://www.artitecshop.com/nl/militair/h0-187/bouwpakket/baileybrug/

groeten

Sven

SuSke

#1
Sven, de overspanning van de kit lijkt te kloppen. Maar grotere overspanningen zijn ook mogelijk door het koppelen van de verschillende brugdelen en het plaatsen van plaatselijke versterkingen, zolang je maar in het "bouwsysteem" blijft.

Baileybruggen werden zoals gesteld in de publicatie van Artitec veelal gebruikt om voetgangers en licht verkeer te laten passeren.
Iets zwaarder verkeer, en dan denken we inderdaad zelfs aan tanks maakt het gebruik van een dubbele of zelfs 3-voudige brugligger noodzakelijk.
Voor spoorverkeer denk ik eerder in de richting van een herstelde tramverbinding of een kleine lokale lichte trein, en dan zeker alleen in enkelspoor over de brug.

Dus als je er niets mee in zit om 1) enkelspoor over een brug te rijden en 2) de brugliggers 3-voudig uit te voeren zou je het kunnen doen.



Gebruikmakend van het bouwsysteem achter de Baileybrug, zou een verdere versterking kunnen gemaakt worden in een gestapelde uitvoering van de brugliggers. Dit zou volgens het bouwsysteem van de Baileybruggen mogelijk moeten zijn. Zelfs tot 3 hoog waarbij de bovenste liggers terug met elkaar verbonden werden met eenzelfde type balken als de dragers on de brug.



Met andere woorden, je kan er je fantasie de vrije loop mee laten gaan.

Succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Bedankt voor de toelichting Frans,

Dus als ik het goed versta, voor een dubbelsporige lijn best 2 bruggen naast elkaar leggen met 3 voudige liggers.

Ik laat het nog even bezinken

groeten

Sven

rgp

Sven,

De uitleg van Frans is juist en kan ik vervolledigen.  Ben 18 jaar officier bij de genie geweest en heb baileybruggen gebouwd.
Alle maten zijn Engels, een paneel is 10 voet lang, wat wil zeggen 3,048m.  Je brug zou dus een 90 voet lang zijn. Kan zonder tussenpijler, maar voor een trein zul je een triple-triple met bovenliggend windverband moeten bouwen (tripel is geen bier, he), dus drie panelen aan iedere zijde en drie hoog, per 10 voet heb je dus 18 panelen nodig.  En idd in enkel spoor, met snelheidsbeperking !

Een paneel weegt ongeveer 180kg gedragen door zes man en kon manueel gebouwd worden (niet ongevaarlijk zo een paneel omhoog steken.

Roland

SuSke

Heb je goed verstaan Sven.
Een enkele brug is naar ik vermoed te smal om er dubbelspoor op te leggen. Er staat spijtig genoeg geen breedte van de kit vermeld op de website.

Wel handig is de handleiding op de website.
Daar staan alle mogelijke uitvoeringen vermeld (met het aantal benodigde kits  ;)) en op de pagina's 6 tot 8 zelfs de toelaatbare belastingen. Ik heb alleen geen vermoeden hoe je die toegelaten belasting moet interpreteren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Volgens mij is dat de totale belasting van de hele brug.

stoomlokje

Sven ,
In Nijlen ( 2560 ) over de Kleine Nete , waar de Broechemse ( Nijlense) steenweg hierover gaat , ligt nog zo'n brug voor het zijbaantje , dat naar de vroegere bouwmaterialen Goormans loopt.
Deze wordt nog altijd gebruikt, ook door vrachtwagens.
Foto's zijn op google earth te bekijken.
grtjs,
Saskia

Metpetergaathetbeter

#7
misschien eens kijken naar Google afbeeldingen, heel veel foto's maar het zwaarste dat er schijnt over gereden hebben waren tanks, correct me if I'm wrong :-X Trouwens zijn die breed genoeg voor een loc(trein)? Was eigenlijk een noodbrug(tijdelijke) die in vele gevallen een permanente brug werd

SuSke

Citaat van: SuSke op 29 december 2020, 19:36:39 PM
Heb je goed verstaan Sven.
Een enkele brug is naar ik vermoed te smal om er dubbelspoor op te leggen. Er staat spijtig genoeg geen breedte van de kit vermeld op de website.

Wel handig is de handleiding op de website.
Daar staan alle mogelijke uitvoeringen vermeld (met het aantal benodigde kits  ;)) en op de pagina's 6 tot 8 zelfs de toelaatbare belastingen. Ik heb alleen geen vermoeden hoe je die toegelaten belasting moet interpreteren.
Citaat van: Klaas Zondervan op 29 december 2020, 19:50:52 PM
Volgens mij is dat de totale belasting van de hele brug.

Niet helemaal Klaas, het is iets ingewikkelder.

Ondertussen de waarden van de MLC (Military Load CLassification) gevonden.
https://www.globalsecurity.org/military/library/policy/army/fm/3-34-343/appb.htm
Daarin is echter alleen sprake van voertuigen op wielen of rupsen. Over treinverkeer wordt niets gezegd.

Vanuit de zogenaamde toelaatbare MLC tonnage van de gekozen configuatie, zou je dit kunnen terug rekenen naar het maximale konvooi dat over de brug mag rijden.
Als je dan weet hoeveel je loc en wagons zouden wegen, kan je dat terug rekenen nar de belasting op je brug en kijken of het kan.

Succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Bedankt voor de vele reacties. Maar ik vrees dat het voor een spoorbrug niet 100% realistisch zal zijn. Misschien plan ik wel een noodbrug voor wegverkeer naast de spoorbrug...

rgp

Suske,

Ik zou mij eerder baseren op de 'klasse' van wielvoertuigen, ondanks dat sporen en dwarsliggers een verdeelde belasting zouden geven.

Ik meen mij te herinneren dat de opgegeven waardes deze voor vredestijd waren en er een ferme veiligheidscoefficient op zat

Roland

stoomlokje

Blijkbaar hebben ze toch ook voor treinritten dienst gedaan in 1945 tot 1982
Citaat:
Britse Royal Engineers bouwden na de bevrijding in luttele maanden een nieuwe spoorbrug over de IJssel. Deze tijdelijke brug, een een gestandaardiseerde militaire noodbrug van het type Everall Sectional Truss Bridge, bleef dienst doen tot 1982. Ze kreeg de naam Catharine Millerbrug en werd al op 1 november 1945 in gebruik genomen. De noodzaak daarvoor was om zo snel mogelijk grote hoeveelheden Britse troepen vanuit Duitsland via Hoek van Holland terug naar Groot Brittanniƫ te brengen.
grtjs,
saskia

Klaas Zondervan

Als ik de foto's bekijk is de Everall Sectional Truss Bridge gebaseerd op hetzelfde principe als de Bailey brug, maar met veel hogere zijpanelen. En bij die brug over de IJssel stonden er ook overal tussenpijlers.

Rangeerduivel

Citaat van: stoomlokje op 31 december 2020, 12:32:38 PM
type Everall Sectional Truss Bridge, bleef dienst doen tot 1982. Ze kreeg de naam Catharine Millerbrug

Is dat een andere benaming voor de Baileybrug of gaat het hier om iets anders?  :-\

;)

bellejt

#14
toen ik  in duistland in het leger was hadden we ook een andere soort bailey brug in dellbruck.Dat waren panelen die reeds aan elkaar gelast waren in de vorm van dubbele panelen met tussen vierkant aan beide uiteinden.Zo werd ook een brug opgebouwd die via langsgeleiders over een waterweg gelegd werd.
Ps: tijdens de nato maneuvers had ik mijn eigen brug bij nl een patton brugslagtank van 84 ton gewicht (denk ik)