Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kolenterminal vs Raffinaderij

Gestart door ERVIN, 28 december 2020, 17:56:57 PM

ERVIN

Ik heb enkel jaren geleden een kolenterminal gebouwd , vele uren plezier aan gehad , lange bloktreinen van kolenwagons komen en gaan.
Maar als treinspotter heb ik al heel lang geen  kolentreinen meer zien rijden , bestaat deze trafiek eigenlijk nog?
Waarom ik dat nu vraag is de volgende , ik speel met het idee om deze kolenterminal af te breken en er een heuse raffinaderij van te gaan maken , bloktreinen met kolen zullen dan vervangen worden door ketelbloktreinen die langsheen de grote opslagtanks rijden.
Dus hoe zit dat nu met de kolen??  ;)

Zo ziet de kolenterminal er nu uit.

Untitled by Erwin Janssens, on Flickr

Einde van de kolenterminal?? by Erwin Janssens, on Flickr

Einde van de kolenterminal?? by Erwin Janssens, on Flickr

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

tja als je je treienepark blijft vernieuwen zul je inderdaad eens de kolenterminal moeten afbreken, je zou ook met loc's tot 2020 kunnen rijden,ikzelf hantoor 1985 -2015 dus bepaalde wagons en loc"s hoeven niet meer gekocht worden

55erke

#4
Hoÿ,
Dat gaat dan wel over NL .
Er zijn ongetwijfeld mensen die er meer over weten als ik maar mijn vastelling is idd ook dat je deze in België  niet meer ziet rijden. De enorme trafiek van vroeger om de Waalse en Luxemburgse staalindustrie te voeden is natuurlijk wel verdwenen ook elektriciteitscentrales zijn niet meer kolengestookt.

Vroeger had je ook trafiek naar en van Duitsland maar ook deze zie je niet meer.
En af en toe duiken er foto's op van Fals wagons die gesloopt worden.

Kolen stilaan iets van het verleden aan het worden?
Concurentie binnenscheepvaart?

Ik dacht wel dat er af en toe nog trafiek naar Frankrijk is.

Groetjes

evan

Een raffinaderij is heel leuk, maar weet dat het enorm wat detailwerk inhoudt zoals buizen en stellages.  Lees dus heel veel werk  Een leuk idee dat ik graag even wil delen is te zien in de Waaslandhaven langs de Steenlandlaan.  Een bedrijf dat ketelwagens reinigt alsook tankcontainers.  Je vind er dus ketelwagens van elk type terug en het zijn er ook véél die in de bundel staan. 

Je baan kent de laatste tijd veel veranderingen zo te zien :)  Altijd tof hoe zoiets evolueert.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Rangeerduivel

Alle koolmijnen in Belgie liggen stil, dus het enige kolentransport dat er nog is zullen kolen uit het buitenland zijn.
Eind vorige eeuw kwamen in Gent bij CBM nog kolenschepen (max.55000ton, indien meer werden ze in Terneuzen gedeeltelijk gelost [diepgang te groot]) uit het verre oosten aan met petrolcokes, maar ik weet niet of dat nu nog het geval is.
Dus als je geen geschiedenis wil schrijven vergeet de kolen.
Ikzelf heb ooit de kolenmijn van Trix (in 2 delen)gekocht, een investering van bijna 400€.
Dus als je dat wil uitwerken met modern materiaal ben je er aan voor de moeite!

;)

svvander

Prachtig stukje baan Erwin. Eigenlijk zonde dat de kolenterminal zou moeten afbreken he. Kunt ge 'm geen andere bestemming geven? (Het gebouw dan).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

De haven van Antwerpen heeft zijn kolenterminal nog aan het Bevrijdingdok (Delwaidedok) en Kanaaldok B2 op de Antwerp Bulk Terminal maar de activiteit is ook daar sterk afgenomen.
Ik meende zelfs ergens te hebben gelezen dat die terminal ook volledig gesaneerd zou worden om plaats te ruimen voor een andere industrie.
Dus ook logisch dat als je modern wil blijven rijden, je de kolenterminal inruilt.

Ik zou ook niet gaan naar een raffinaderij, maar eerder richting chemie. In de Raffinage gebeurt veel transport per boot terwijl de chemie toch een hogere trafiek via spoor kent. In elke Antwerpse raffinaderij werd het sporencomplex de laatste decennia sterk terug gedrongen in het voordeel van schip en vrachtwagen.

Maar zoals Evan ook al zegt, een degelijke impressie uitbouwen van een chemisch fabriek vraagt veel inlezen en  bestudering. Hou er rekening mee dat het fotograferen van zulke installaties verre van gemakkelijk is. Die mensen zijn nog kritischer op fotografen dan andere industrieën.
Maar het is een uitdaging en er zijn op het www en zelfs op dit eigenste forum al leuke voorbeelden van te vinden.

Succes met de ombouw Erwin, en zo blijf je bezig met onze prachtige hobby.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mardig23

Hoi Erwin,

Ik zou dat afbreken, maar ik heb gemakkelijk spreken natuurlijk.

Ik zou het idee van Evan zeker overwegen, maar niet op die plaats. ::)
Zo een project als Adpo, of vergelijkbaar de Van Moer Cleaning terminal op de Keerberglaan, kan je best wat meer ruimte geven, en smeekt eigenijk ook om een een Faller car system...
Dat zou ik durven doen in het verlengde van Mol Station, aan de andere kant van uw ACS. Daar heb je nog veel plaats, en zo een cleaningterminal hoeft niet persé aan een dok.

Als ik mijn niet vergis ligt de kolenterminal aan de andere zijde van de containerterminal. Beide grenzen aan een "gat" in de baan.
Ik zou overwegen op die plaats een "dok" te maken, en dus dat gat dicht te maken met een uitneembare plaat (met water op dus)
Daar kan je dan bvb een containership kwijt aan de terminal.

Waar nu de kolenterminal is, zou ik een roro-terminal maken. waar je autotreinen kan laten aan en afrijden, en je kan er ook "ooit" een roroship kwijt aan de korte zijn van het gat. Zo heb je echte groepage van bedrijven. Er zijn vele voorbeelden van waar roro- en containerterminal gecombineerd worden.

En als we dan toch ideeën aan het delen zijn, zou je de geul onder uw nieuwe brug kunnen doortrekken tot boven beschreven dok, en zo binnenscheepvaart naar de dok te brengen voor overslag  van containers en aanvoer van bevoorrading.

Het enige onrealistische aan deze voorstellen, is dat de schepen geen in-of uitgang hebben vanuit de dok...

Soit, ik heb gelukkig niet zo een ruimte ter beschikking. Ik slaap er nu al niet meer van :o ::)

Mvg Karl

doomslu

Als ik me niet vergis werkt Erwin in de Chemische industrie. Hij zal dus ongetwijfeld weten dat het een echte uitdaging gaat zijn om zo iets in model te bouwen. Maar, misschien is het net de uitdaging wat Erwin aantrekt?  ;)
Ga er voor, zou ik zeggen!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Ja Erwin, dat wordt een hele uitdaging  ::). Grote veranderingen ten huize Mol Cargo ;).
Ik denk wel dat het prachtig zou staan op je baan. Ik ben benieuwd!
Hou ons zeker op de hoogte hé.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

PeterVG

Optie: reconversie van de mijngebouwen tot mouterij.
Nog steeds zijn er 2 grote mouterijen actief in België welke graan aangeleverd krijgen per spoor.
Mouterij Albert, Mouterij Boortmalt
Chemie en ketelwagens vragen een pak meer modelbouwwerk. En ontspanning is dit nu ook niet bepaald voor ons, we zitten er al heel onze loopbaan in.
Dan liever een fris pintje bier ;-)






Of past deze niet mooi naast Mol


Deze is ook niet ver uit de buurt

Leuke achtergrond om na te bouwen daar in Tessenderlo

ERVIN

Bedankt voor de leuke tips en suggesties ( bedankt voor de knappe foto's Peter) , er is nog niets concreets hé , maar er zijn hier toch al een paar heel goede ideeën gegeven , die raffinaderij is inderdaad misschien wel te hoog gegrepen en lijkt het mij beter om in de chemie te gaan , ik ben zelf ook werkzaam in de chemische sector dus om foto's te nemen zal geen probleem zijn , als ik het heel mooi vraag aan mijn grote baas en hem uitleg waarvoor die foto's moeten dienen.

Die roro-terminal spreekt mij ook wel aan , maar daar heb je wel wat plaats voor nodig , en uitbreiden ga ik nu echt niet meer doen , ik droom nog even verder maar laat jullie inspiratie maar de vrije loop , uit elk idee hoe gek ook kan ik misschien hier en daar wel iets uithalen. ;)

C.B.

Ik zou eerder gaan voor een heuse containerterminal + overslag naar vrachtwagens enz .., je hebt er de plaats voor en is tegenwoordig niet meer weg te denken in het huidige transportmodel.
Groetjes.
Claudio.