Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Op schaal of niet op schaal

Gestart door loebaske, 23 oktober 2006, 22:09:56 PM

Brunel

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ze zullen het nooit leren.
3-rail heeft puntcontacten wat in het echt niet bestaat en meer kan je niet vertellen daarover binnen dit onderwerp.
Ach ja, ik heb geprobeerd.



Juist binnen dit onderwerp valt daar veel meer over te vertellen, omdat M?rklin zelden voorop gelopen bij ontwikkelingen richting meer natuurgetrouwheid. Niet alleen de puntjes, maar de hele railsystemen van M?rklin zijn niet erg natuurgetrouw. En M?rklin komt dan eindelijk met standaardrijtuigen in de juiste lengte, 30 jaar nadat de eerste op de markt verschenen. Om maar twee voorbeeldjes te noemen.
Dus als er een draadje ontstaat over de vraag hoe belangrijk we natuurgetrouwheid vinden, dan is de kans dat je in een tweerail-drierail discussie terecht komt vrij groot.

Zeker als de oorspronkelijke vragensteller zo onduidelijk is over wat hij nou precies bedoelt. Ik vind schaal belangrijk, maar als ik de eerste posting zo lees mag ik dat van Loebaske eigenlijk niet zeggen.

rgp

Dag,

Jurgen volgens jou moet ik mij aanpassen aan de fabrikanten ?[:0]
Wat dat van die 18 van M?rklin betreft: men wekt een bepaalde perceptie op van wat de lok gaat worden, alleen worden we bedrogen. Wat wat men voorspiegelt is heeft niets te maken met het nieuwe product (de gecatte lok), de tekeningen ook niet.  En het is niet de eerste maal: in N?rnberg had M?rklin niets beter gevonden dan een Re 4/4 van HAG voor te stellen als zijnde de nieuwe Re4/4 van M?rklin (kijk maar in de Duitse tijdschriften).
Dat M?rklin een 18 uitbrengt ga ik zeker niet afkeuren, maar ze moeten wel ophouden met de mensen zaken voor te spiegelen; het tast namelijk hun geloofwaardigheid aan.  Dat van die bijkomende functies is zeer relatief.  Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?

Roland

Steven86

@Brunel
citaat:
Geen argumenten zeker?
Wel eens in een doorsnee Amerikaanse, Australische, Britse of zelfs maar Spaanse of Italiaanse modelspoorwinkel geweest?
In Amerika en Australi? zul je in een doorsnee winkel de bekende witte dozen niet aantreffen. Dat is voorbehouden aan een paar winkels die vooral verzamelaars bedienen.
In Zuid-Europa heeft drierail een klein marktaandeel en ook dat zie je terug in de winkels.

Argumenten? Zoals ik al zei. Google gerust eens.
http://www.ete.org/
http://www.marklincafechile.cl/
... om er maar een paar te noemen.

Maar je haalt zelf nu al aan dat het over een 'klein marktaandeel' of 'verzamelaars' gaat. Het gaat over veel meer dan dat uiteraard, maar goed. Met klein marktaandeel of verzamelaars blijf je net in de buurt van je 'haast niet' en voor mij is dat prima. Het hangt van je uitgangscriteria af. En die van jou zijn de mijne niet, dus zou jouw keuze wel beperkt zijn wellicht. De mijne dus niet.
Het probleem met die dooddoeners is namelijk dat ze niet nuanceren en iedereen over dezelfde kam scheren. Het is hopeloos om te verwachten dat je iemand kan overtuigen van een generalistisch statement zoals 'er is minder keuze in 3 rail' zonder toch enigszins een poging te doen om het verschil te maken tussen de vele verschillende uitgangsposities die modelspoorders nemen bij het bouwen van hun baan. Je zal er altijd aan zijn voor de moeite, geloof me.
En ja, ik ben ook al in die landen in modelspoorwinkels geweest. Ik kom wel eens buiten namelijk [:D]


@Jan
citaat:
Inderdaad 3rail is puur duits van oorsprong in geen enkel land ooit gemaakt. Al wie iets anders zegt weet er niets van of is marklinofiel. Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden. En buiten HO vindt ge ook geen 3rail. Eigenlijk is 3rail een randproduct dat nu eenmaal bestaat en voor lief moet genomen worden.


Jan, enkel een marklinofoob kan zonder g?ne schrijven dat "Noch in amerika, noch in japan wordt 3rail gereden." [;)]
http://www.maerklin.co.jp/
http://www.marklin.com/
http://www.marklin.co.th/eng/index.php
enz.
Overigens, als je helemaal up to date wil zijn: M?rklin produceert ook in Hongarije en China. Net zoals alle andere producenten.
Dus ofwel weet ik er niets van ofwel zal ik dan wel marklinofiel zijn zeker. Mag ik kiezen, Jan? Krijg ik die vrijheid?
Want ik begin nu al schrik te krijgen dat ik als marklinofiel mijne Fleischmann, Brawa en Roco zal moeten solderen op eBay [:0]
Ik lach me een breuk. Meer hoeft daar niet over gezegd te worden.

@Gerolf
Draadjes ontsporen wanneer subjectieve stellingen losjes uit de pols worden neergeschreven en er niet getolereerd wordt dat men daarop kan repliceren.

@op schaal zijn
Wat schaal betreft. Ik lees hier alweer dat de sporen van 3 rail niet op schaal zouden zijn. Ook die stelling gaat uit van een nogal zwakke veralgemening, nl.:
a) dat de wissels van 3 rail niet op schaal zijn, dus is het hele systeem niet op schaal.
b) dat er puntjes tussen zitten, dus kan het niet op schaal zijn.

Dat is natuurlijk onzin. Op zijn wissels en op de puntjes na, is C rail natuurlijk op schaal. C rail is code 83 en er rijdt zelfs RP25 op. Die wissels en die puntjes, dat is maar een deel van het systeem, dus gaat het hier over een compromis of keuze van de modelspoorder. Net zoals je bij andere railsystemen ook wissels kunt vinden die niet 'op schaal zijn', of rails die nog code 100 zijn, of een bedding van dermate goedkoop grijsplastiek...

En wie nu zegt dat eigenlijk enkel code 75 op schaal is, zegt dan ook meteen dat 3 rail ?n het gros van het 2 rail materiaal niet op schaal is.
Wie zegt dat je in 3 rail geen rangement in schaal kan aanleggen veralgemeent eveneens. Want dat kan niemand wegens plaatsgebrek. Je mag dan al slankere bogen gebruiken, je gaat dan op een ander punt compromissen moeten sluiten.

En dan heb ik nog niets over de mogelijkheid van het combineren van slanke wissels met 3 rail gezegd. Daar is genoeg over geschreven, zie de jaargangen van Miba. Of vraag het aan Erik.

Tenslotte nog dit. Wie er in ??n redenering vanuit gaat dat met 2 rail materiaal alles zonder moeite en hard labeur in schaal kan gelegd worden en in 3 rail niets, die kan niet nuanceren. Met dezelfde moeite en hard labeur kan je het in beide systemen maar blijkbaar kiezen sommige modelspoorders ervoor om die moeite en hard labeur in iets anders te steken dan de wissels of zo. Dat is de individuele compromiskeuze om iets op schaal te brengen.
En dat er zoiets is als een individuele keuze ligt bij sommige uniformisten heel, heel, heel moeilijk.

Groeten,

Steven

Jurgen

@ Brunel: ik vind het maar een vreemde redenering hoor. Die puntjes hebben toch niks te maken met de natuurgetrouwheid van de rest van de rails. En de lengte van de wagens van M?rklin was alleen een compromis omdat men anders niet over de oude M-rail wissels kon.

@ rgp: wat ik bedoel is dat men een locnummer wel aan de juiste kant van een loc moet plaatsen. Maar een gele led gebruiken ipv een witte, of een te grof laddertje op je loc, dat moet kunnen. Je kan niet alles hebben in het leven. En dat is nu juist wat sommigen wel willen hebben.

@ Steven86: ik denk dat je qoutes omgekeerd moeten staan, maar dit terzijde. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

citaat:
Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?


Ben net terug van daar. Die herrie die die dingen maken stoort me enkel. Bij die stoomlocs de compleet a-synchrone geluiden van de cilinders die uit een tender komen zijn gewoon storend. Om nog maar te zwijgen van het schrille dunne geluid van de h0 modellen. Dat mensen daar geld kunnen aan geven versta ik helemaal niet. Je moet verdorie heel veel fantasie hebben om daar een dieselmotor in te kunnen herkennen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Jurgen
@ Steven86: ik denk dat je qoutes omgekeerd moeten staan, maar dit terzijde. [;)]


Je hebt gelijk. Is gecorrigeerd [:)]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Havoc

citaat:
Wie naar de expo van De Pijl is geweest, zal gemarkt hebben dat er een 44 in schaal 1 met toeters en bellen stond: vanaf 0 en zeker in 1 komen deze toeters tot hun recht, maar in HO ?

Om nog maar te zwijgen van het schrille dunne geluid van de h0 modellen. Dat mensen daar geld kunnen aan geven versta ik helemaal niet. Je moet verdorie heel veel fantasie hebben om daar een dieselmotor in te kunnen herkennen.


Ja, vind ik ook. Wanneer ik een loc koop beschouw ik geluid als een toemaatje. Ik ga er geen extra geld voor uitgeven. En ik stel vast dat ik het geluid meestal gewoon af zet.
Maar, elkeen is anders en heeft andere goesting en voorkeuren.

Brunel

Kijk, wie tijdperk drie Duits wil rijden komt een heel eind met drierail. Wie Amerikaans wil rijden is met tweerail een stuk gemakkelijker uit. Als je dat wil zeggen, dan zijn we het eens.

Maar ik zou niet weten waarom er geen algemene opmerkingen mogen worden gemaakt. Zeker voor de beginner is het van groot belang de beperkingen van de verschillende systemen te weten.

Bij het railmateriaal gaat het niet alleen om de puntjes Jurgen. Vergelijk een C-rail wissel maar eens met een echt wissel of met een Tillig wissel. Dan hebben we het nog niet eens over de bedding of wat daarvoor door moet gaan.
Dat bestaat in tweerail ook. Fleischmann profi is echt niet veel mooier dan de C-rail. Maar het verschil is dat de tweerailer kan kiezen uit grove, minder grove en behoorlijk natuurgetrouw railmateriaal, waar de keuze in drierail beperkt is tot grof en wat minder grof. Met veel moeite vallen tweerailwissels in te passen in een drierailbaan, maar dat is voor weinigen weggelegd.

Buiten Noord-West Europa is het marktaandeel van drierail zeer beperkt. Een paar procent markt in de VS of in Japan is overigens zeker niet te versmaden, vandaar die websites. Maar rijden doen ze daar in hoofdzaak op tweerail. Ik kan me niet heugen dat er in de grote Amerikaanse tijdschriften een HO drierailbaan werd beschreven of dat er zelfs maar aandacht aan een drierailmodel werd geschonken. Daarvoor bestaan een paar niche-tijdschriften. Het is echt niet anders.

rgp

Dag,

Wat die geluiden uit de cilinders betreft heb je gelijk, maar de eigenaar zak je zeker verteld hebben dat de lok de dag voor de expo werd geleverd !  Testen zat er dus niet in.
De slag van de cilinders moet idd nog gesynchroniseerd worden.
Geluid in die schaal kan ik apprecieren, ook in 0, maar niet in HO, want daar klopt niet veel van.

Jurgen,  voor mij kunnen gele leds en dikke trappen ook, als dat geldt voor alle modellen en niet enkel voor de Belgische.

Roland

Roland

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Kijk, wie tijdperk drie Duits wil rijden komt een heel eind met drierail. Wie Amerikaans wil rijden is met tweerail een stuk gemakkelijker uit. Als je dat wil zeggen, dan zijn we het eens.


Uiteraard zijn we het daarover eens [:)]

citaat:

Maar ik zou niet weten waarom er geen algemene opmerkingen mogen worden gemaakt. Zeker voor de beginner is het van groot belang de beperkingen van de verschillende systemen te weten.


Algemene opmerkingen mogen, zolang er ook een repliek mag op komen. Sommigen blijken heel 'lange tenen' te hebben als er repliek op komt (niet jij, ik veralgemeen nu even [;)]). Het is voor een beginner wel heel belangrijk naast de beperkingen ook de voordelen van alle systemen te kennen. De beginner heeft recht op de juiste informatie.

citaat:

Bij het railmateriaal gaat het niet alleen om de puntjes Jurgen. Vergelijk een C-rail wissel maar eens met een echt wissel of met een Tillig wissel. Dan hebben we het nog niet eens over de bedding of wat daarvoor door moet gaan.
Dat bestaat in tweerail ook. Fleischmann profi is echt niet veel mooier dan de C-rail. Maar het verschil is dat de tweerailer kan kiezen uit grove, minder grove en behoorlijk natuurgetrouw railmateriaal, waar de keuze in drierail beperkt is tot grof en wat minder grof. Met veel moeite vallen tweerailwissels in te passen in een drierailbaan, maar dat is voor weinigen weggelegd.


Iedereen zal beamen dat een Tillig het mooiste is wat je kan hebben. En wie er ervaring mee heeft zal ook beamen dat die rail bewerkelijk is en heel wat aandacht vraagt bij het leggen. En volgens mij is het ook niet voor de meerderheid van de modelspoorders weggelegd. Net zoals slechts weinigen tweerail wissels zullen inpassen in een 3 rail systeem. Maar aan beide zijden zijn ze er, de mannen (vrouwen?) met de gouden railhanden [:)]

citaat:

Buiten Noord-West Europa is het marktaandeel van drierail zeer beperkt. Een paar procent markt in de VS of in Japan is overigens zeker niet te versmaden, vandaar die websites. Maar rijden doen ze daar in hoofdzaak op tweerail. Ik kan me niet heugen dat er in de grote Amerikaanse tijdschriften een HO drierailbaan werd beschreven of dat er zelfs maar aandacht aan een drierailmodel werd geschonken. Daarvoor bestaan een paar niche-tijdschriften. Het is echt niet anders.


Deze beschrijving vind ik wel accuraat. Heel wat anders dan beweren dat er niets rijdt in die landen [:D].
Het is inderdaad een beperkt marktaandeel en economisch belangrijk gezien de grote bevolkingsaantallen in die landen. Uiteraard lees je niets in Model Railroader over 3 rail en persoonlijk hoop ik dat dit zo blijft. Ik heb geen behoefte aan artikels over 3 rail in Model Railroader te lezen.
Nu mag je de inhoud van een bepaald tijdschrijft nu ook niet weer als een norm voor het geheel gaan interpreteren. Want anders zou je aan de hand van Miba tot de conclusie kunnen komen dat 3 rail amper verkocht wordt in Duitsland [:D]. En er zijn heel wat toffe niche tijdschriften. Ongeacht het systeem. Dat is trouwens half de lol van de hobby, de vari?teit.

Overigens om terug aan te sluiten bij schaal, bestaan er in alle landen (Engeland, VS...) waarover we het nu hebben een even kleurrijke rijkdom aan schalen. Iets waar het bij ons toch ook wat aan ontbreekt. Het meeste hier is H0. Dat is elders ook wel anders.

Groeten,

Steven

Brunel

Tjonge, als het zo doorgaat zijn we het enorm eens. [:)]
Vooruit dan, ik vind Tillig of Rocoline zonder bedding leggen toch een stuk gemakkelijker dan ze in een drierailbaan passen. M?rklin locs willen ook niet zomaar een puntstuk van Tillig of Roco passeren.
Inderdaad, ik vind Rocoline nog altijd een stuk mooier dan C-rails. [:D]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Brunel

Tjonge, als het zo doorgaat zijn we het enorm eens. [:)]
Vooruit dan, ik vind Tillig of Rocoline zonder bedding leggen toch een stuk gemakkelijker dan ze in een drierailbaan passen. M?rklin locs willen ook niet zomaar een puntstuk van Tillig of Roco passeren.
Inderdaad, ik vind Rocoline nog altijd een stuk mooier dan C-rails. [:D]


Jazeker. Omdat de bedding van Rocoline breder is, vind ik dat ook.
De bedding van de geoLine daarentegen vind ik dan weer erg lelijk vergeleken met de bedding van C rails. De bedding van C rails lijkt me toch beter op schaal [:D].

janjozef

@ sommigen of iemand desnoods niemand
Eigenlijk zou een mens slim moeten zijn en bepaalde reactie gewoon negeren. Met puntjes eender waar heb ik geen probleem maar sommige mensen kunnen een aardig stukje onzin uitkramen en dan nog met 3 stomme argumenten aankomen om hun gelijk te bewijzen. Wist je overigens dat Marklin zeer populair is in Congo, Ah ja ik heb een kennis die er woont en werkt en ook met Marklin rijdt. Kunt ge ook in uw bewijsvoering plaatsen.[}:)]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

DelticPower

citaat:
Wist je overigens dat Marklin zeer populair is in Congo, Ah ja ik heb een kennis die er woont en werkt en ook met Marklin rijdt. Kunt ge ook in uw bewijsvoering plaatsen.

Jan



Hallo Janjozef, In de Congo is deze merkkeuze niet slim, een kennis van mij daar heeft 2 rail. Zitten daar dikwijls zonder stroom, en hij rijdt dan op een autoaccu. Zelfs daar de tegenstelling 2 en 3 rail.[:D][:D]

Groeten van Jan

Peter

Eigenlijk is deze discussie volledig onzinnig.
Wij gaan regelmatig naar een bevriend gezin, waar de man een modelspoorbaan heeft (zonder landschap op een station en enkele gebouwen na).Hij heeft Fleischmann en een aantal van zijn modellen zijn nog op 1/82 met verkorte wagens (nee geen 1/100) maar wagens van 24,5 cm. Een groot aantal zijn dan weer op schaal (loks en wagens) en als rails heeft hij de oude messing rails (2,7 mm)
Tijdens onze rij-sessies hebben we even veel plezier, dan wanneer we op een perfekte baan (wat is dat ??) zouden rijden. Zijn plezier op dit moment is het bouwen van kits van Weinert, waar hij er al enkel van heeft, en die hij een enkele keer laat rijden (wielen kuisen e.d. is niet eenvoudig bij deze modellen).
Waar het op neer komt is eenvoudig: als je gelukkig bent me je materiaal-keuze is er NIEMAND die je daarover moet veroordelen.
2-rail,3-rail, AC, DC, H0, N , digitaal enz. Het maakt NIETS uit.
Als je maar plezier hebt aan je hobby, wat sommigen blijkbaar al eens vergeten.
Met vriendelijke groeten
Peter