Op schaal of niet op schaal

Gestart door loebaske, 23 oktober 2006, 22:09:56 PM

loebaske

Ik erger me dood aan de manier waarop sommige reageren over modellen.. "het is niet op schaal"
ewel, ik wil die hun baan (als ze al iets hebben dat je een baan kan noemen) eens zien, en zekers hun rollend materiaal dat op schaal is?????? dan moet dat enorm zijn om te aanschouwen, all? alles op schaal en met remslangen en konnectors tussen hun model wagons, en als het dan nog kan > met de juiste aantal klinknagels....
Jawade...wie me dat kan laten zien....daarvoor wil ikke eens kilometers doen.
VVVmaar denk dat er hier niet veel zal te zien zijn VVV
alleen maar veel lawaai en stof van die gene die zeggen dat het niet op schaal is VVV

Havoc

Amaai, wat heeft u gebeten... Maar ik begrijp je. Het moet een uitdaging zijn om een wagon te maken met plaatdikte op schaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Aha, Loebaske wil naar Marche-en-Bi?res komen kijken ... [:o)]

Nee, serieus ... ik begrijp je irritatie best, hoor. Uiteraard kan je niet alles tot het kleinste detail op schaal doen.
Hoewel, er zijn mensen - ook op dit forum - die toch serieus dicht in de buurt komen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Euh, amai loebaske. Azo uit uwe slof schieten. [:D] Vanwaar deze woede aanval?

Zolang de verhoudingen tussen mijn locs en mijn wagens een beetje gelijk zijn, is het in orde voor mij. Ik ga dus nooit een wagen op 1:87 achter een wagen op 1:100 plaatsen want dat is gewoon geen zicht.
Maar remslangen en connectoren voor tussen mijn wagons die laat ik gewoon in de verpakkingskes steken. De klinknagels op mijn locs heb ik al veel bekeken, maar nog nooit geteld.
Wat mij betreft mogen ze verder doen zoals ze bezig zijn. Zolang de prijzen gelijk blijven (of dalen) is het voor mij dus in orde. Ook al staat er ne klinknagel te weinig op.
Het algemeen beeld van hetgeen ik zie is belangrijker dan de juistheid (wat schaal betreft) ervan. Wat je vooral moet laten werken is je verbeelding.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loebaske

Je kan best dinges op schaal maken, maar het moet dan ook geen stukken van mensen kosten....
hetgeen me boos maakt is de manier waarop men soms dingen afbreek omdat die niet voldoende op schaal zijn, en zoals ikke al aanhaalde > dan moet men alles in detail op schaal doen, zoals remslangen enz enz....[:)]
Laat het ons nog een hobby zijn, en ieder moet voor zich zelf uitmaken wat men er wil aan spenderen, dus al die exclusieve en messing modellen die veel geld kosten staan bij mij aan de achterdeur...liever iets betaalbaar waar men plezier aan heeft [:D]

janjozef

Dat is altijd al mijn gedacht geweest. Onze banen zijn nooit op schaal als het goed gaat liggen station op 10m van elkaar dat is in het echt 870m dan liggen de perrons bijna tegen elkaar, Mijn I6 zijn van roco maar op 1/100 die betaalde ik enkel jaren geleden 250fr vroegen ze toen voor die op 1/87 750fr dat was idem dito voor veel ander materiaal, natuurlijk goedkoop is daarom nog geen synoniem voor beter maar ik heb altijd getracht een evenwicht te vinden tussen prijs/kwaliteit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Zoals ik dus al zei, en dat is bij iedere hobby zo, je moet vooral je verbeelding laten werken.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Mijn advies is, laat iedereen gelukkig zijn op zijn manier.
Dat gaat van speelgoed-treinen tot de Pietje-precies modelspoorders.
Sommigen hebben de gave of talent om prachtige dingen te bouwen (Gerolf o.a) anderen hebben het geld (en ook talent) om een prachtige baan of diorama te bouwen met modellen van Bavaria, Micro-metakit enz.
Ikzelf probeer zo goed mogelijk te doen volgens de maatstaven die ik zelf gesteld heb, en die in de eerste plaats afhankelijk zijn van plaats, geld en voorkeur. Wat mijn rijdend materiaal betreft probeer ik enkel wagens die 1/87 lengte hebben en loks die zo goed mogelijk een kopie van de echte zijn, waarbij ik in de eerste plaats naar de rij-eigenschappen kijk. Voor het landschap probeer ik zo natuur-getrouw mogelijk te werken ZONDER een micrometer te gebruiken. Als het goed lijkt, is het goed voor mij. Als er mensen komentaar op moesten hebben, het zij zo, maar het is mijn baan volgens mijn goesting. Ik bouw die niet voor iemand anders, maar wel voor mezelf, de echtgenote, enz.
Met vriendelijke groeten
Peter

Frank_N

Helemaal 100% eens met Peter. Niet iedereen heet immers John Allen. Wel zijn er veel die er inspiratie opdoen uit zijn inspanningen.
Het gaat er mi. om op een creatieve manier bezig zijn met de modelspoorderij, middels dit forum kan dat op een interactieve manier heb ik gemerkt. Ieder heeft zijn specialiteiten, mogelijkheden en wensen. Mijn echtgenote heeft niet veel met het treingeknutsel van mij, maar vind het schitterend om zelf een trein te laten rijden: "knopjes drukken" is daarbij blijkbaar leuk. Helaas bemoeit zij zich wel ook met mijn aankopen............[;)][:p][:D] Geluk is dat ze veel weet van fotografie, merkte ik te Mechelen.

Voor Gerolf: in de stand van MSM zag ik een vitrinekast met daarin een prachtige velo van uw makelij. Maar die was wel ongeschildert he  [:p][:D][8D][:I]

Frank

Groet van Frank

rgp

Dag,

Loebaske t'is toch figuurlijk he[;)] (dat doodergeren)

"Op schaal" is een relatief begrip in de zin van oa technische mogelijkheden, prijsklasse, enz.

Als iets technologisch "opschaal" kan gerealiseerd worden voor een bepaalde prijs voor land X, dan zie ik niet goed in waarom Belgische liefhebbers voor DEZELFDE prijs met 2 categorieen lager moeten tevreden zijn.

fictief vb: als men voor een DB-lok de juiste fametingen van de lampen kan maken, waarom mogen we dan niet eisen dat op een Belgisch model dezelfde kwaliteit ge?ist wordt.

Geloof mij: men moet in Zwitserland niet afkomen met Zwitserse modellen zoals men hier te lande met Belgische modellen durft komen aandraven.

Roland

Steven86

citaat:
Geplaatst door janjozef

En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.

Jan


Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Steven86
citaat:
Geplaatst door janjozef
En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.
Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]
En zeggen dat rond dat thema ooit een Amerikaanse spoorwegmaatschappij heeft geprobeerd een modelspoorfabrikant een proces aan te doen, h?. Plagiaat ... omdat men op schaal de werkelijkheid wil nabouwen. Dat is Amerika op zijn (s)malst.
ps: Merci voor de complimentjes hierboven, Frank en Peter [:X]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Bedankt voor jullie reacties en hoop dat het voor eens en altijd gedaan is tussen personen die alles afbreken omdat bepaalde produckten niet op schaal zijn, we hebben 2 soorten model lief hebbers, degene die investeren in mooie en op schaal gebonden produkten om effe in de kast te zetten, en we hebben modelbouwers die tevreden zijn met modellen op schaal 100, maar die kunnen naar believen hun materiaal laten rijden, en in die laatste katogerie ben ikke aanwezig  [:D]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door Steven86
citaat:
Geplaatst door janjozef
En soms zie ik hier op dit forum dat er bij zijn wiens verbeelding niet verder gaat dan kopieren van wat een ander heeft gebouwd.
Das niet moeilijk. Uiteindelijk kopi?ren we allemaal schaal 1:1 [:D]
En zeggen dat rond dat thema ooit een Amerikaanse spoorwegmaatschappij heeft geprobeerd een modelspoorfabrikant een proces aan te doen, h?. Plagiaat ... omdat men op schaal de werkelijkheid wil nabouwen. Dat is Amerika op zijn (s)malst.
ps: Merci voor de complimentjes hierboven, Frank en Peter [:X]


Die had ik nog niet gehoord. Verbaast me niets als je het Amerikaans rechtssysteem zo wat kent [;)]