wordt PLA printdraad slecht ?

Gestart door Alberke, 22 december 2020, 20:30:09 PM

Alberke

Naar het schijnt wel. Ik heb mijn Anet nog eens aan de praat gekregen, maar het resultaat is miserabel.
Korrelig, gaatjes...
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

hapkin

Ligt hij vochtig ...
Leg de rol maar eens een tijdje op de verwarming

Mvg steve

Alberke

Citaat van: hapkin op 22 december 2020, 20:37:55 PM
Ligt hij vochtig ...
Leg de rol maar eens een tijdje op de verwarming

Mvg steve
Niet vochtig, maar wel al minstens een jaar oud.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

PLA komt kapot ja. Moet eigenlijk donker (en koel) bewaard worden
Greetz

Thommy

PietB

Citaat van: Alberke op 22 december 2020, 20:42:07 PM
Niet vochtig, maar wel al minstens een jaar oud.
Hugo, PLA is hygroscopisch neemt dus vocht op uit de atmosfeer.
Leg de rol een paar uur in een op 80 graden verwarmde oven en probeer het dan nog eens.

Lees ook https://bit.ly/3rfsSGi

Rangeerduivel

Daglicht is voor veel kunststoffen nefast, wisten jullie dat bvb autobanden best bewaard worden in een donkere ruimte, en dan nog liefst in een kelder, waar het koeler is...

;)

SuSke

Hangt er van af: PLA is biodegradeerbaar, m.a.w. die vernietigt zichzelf na verloop van tijd.

Wat is PLA filament?
PLA filament (PolyLactic Acid/melkzuur) is een duurzame, gebruiksvriendelijke kunststof met een enorm printgemak. PLA is een thermoplast dat erg gemakkelijk print, het is stijf en eenvoudig in gebruik; PLA filament is geschikt om fijne details en overhangende onderdelen op hoge snelheden te 3D-printen, je hebt geen verwarmd printbed nodig, het krimpt nauwelijks en vervormt daarom niet bij afkoeling. Verder komen er geen schadelijke dampen vrij tijdens het 3D-printen met PLA. PLA wordt gemaakt uit het melkzuur van zetmeelrijke planten, zoals maïs, suikerbiet, cassave, graan en suikerriet. Het wordt dus gewonnen uit biologische bronnen en is ook biologisch afbreekbaar. PLA heeft dus een kleine ecologische footprint.


Dus een verkeerde bewaarmethode en langere termijn maakt het onbruikbaar.
Dat is ook de reden dat het vooral gebruikt wordt als vervanger van de oude plastic wegwerp voorwerpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 22 december 2020, 22:45:26 PM
wisten jullie dat bvb autobanden best bewaard worden in een donkere ruimte, en dan nog liefst in een kelder, waar het koeler is...
Ja, maar wat heeft dat met 3D printen en PLA te maken?

Rangeerduivel

In feite niets Piet, ik wou maar aangeven dat de manier van bewaren misschien belangrijk kan zijn...

;)

Alberke

Alle drie mijn rollen getest, allemaal resultaat met gaatjes .
Werkt dat uitdrogen in de oven? Heeft iemand dat getest?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Thommy

Citaat van: SuSke op 22 december 2020, 22:50:58 PM
Hangt er van af: PLA is biodegradeerbaar, m.a.w. die vernietigt zichzelf na verloop van tijd.

Wat is PLA filament?
PLA filament (PolyLactic Acid/melkzuur) is een duurzame, gebruiksvriendelijke kunststof met een enorm printgemak. PLA is een thermoplast dat erg gemakkelijk print, het is stijf en eenvoudig in gebruik; PLA filament is geschikt om fijne details en overhangende onderdelen op hoge snelheden te 3D-printen, je hebt geen verwarmd printbed nodig, het krimpt nauwelijks en vervormt daarom niet bij afkoeling. Verder komen er geen schadelijke dampen vrij tijdens het 3D-printen met PLA. PLA wordt gemaakt uit het melkzuur van zetmeelrijke planten, zoals maïs, suikerbiet, cassave, graan en suikerriet. Het wordt dus gewonnen uit biologische bronnen en is ook biologisch afbreekbaar. PLA heeft dus een kleine ecologische footprint.


Dus een verkeerde bewaarmethode en langere termijn maakt het onbruikbaar.
Dat is ook de reden dat het vooral gebruikt wordt als vervanger van de oude plastic wegwerp voorwerpen.

Een soort gelijkend product zijn de draadjes waarmee ze u dicht naaien. Ook zo'n basis heb ik gehoord. Vandaar dat ze die ook niet meer moeten uithalen na x-tijd
Greetz

Thommy

hapkin


CiteerIk heb mijn Anet nog eens aan de praat gekregen

Zijt ge zeker dat het de PLA het probleem is.
Plaats eens een foto van uw print ...

Mvg steve

krispy

heb hier ook ondervonden dat er zelfs verschil zit tussen de kleuren
Heb PLA van real filament in Wit , Grijs en zwart mat
Met het wit mat heb ik problemen , is korrelig en broozer met soms luchtpuntjes , de 2 andere kleuren hebben hier geen last van
Met zwart en grijs heb ik nooit problemen , maar de witte , komt ook geregeld los van het bed tewijl de andere dat niet doen
Beide met dezelfde instellingen laagdikte 0.12 ( ender 3D v2 )
Zet ik 0.2mm laagdikte heb ik geen probleem meer met wit , dus veel hangt af van wat erin zit denk ik
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

Ook de kleur is bepalend voor de temperatuur heb ik onder vonden
Je KUNT pla printen zonder verwarmd bed maar ik doe altijd met 50°
Ik heb ondervonden dat ik dan geen los latingen meer heb dan ik het met een koud bed print.
Met verouderen van pla heb ik nog geen probleem gehad mijn rollen van 1 Kg zijn sneller op dan ik verwacht . Maar 123 levert lekker snel dus vandaag besteld morgen in de bus .
Ik heb wel een firma account daar dat scheelt wel zo blijkt.
Ik gebruik pla van de jupiter serie .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: Alberke op 23 december 2020, 12:19:08 PM
Werkt dat uitdrogen in de oven? Heeft iemand dat getest?
Ik zelf niet, want mijn rollen krijgen de kans niet zo oud te worden.
Maar het is een veelgebruikte methode.
Er zijn zelfs mensen die er speciaal een voedseldroger voor aanschaffen.
https://bit.ly/2WIDCiE