Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

LS models 17071

Gestart door edemul, 14 december 2020, 22:13:42 PM

edemul

Is er iemand die mij kan helpen.
Ik ben in het bezit van een SBB Bm 4/4 van Ls.
Ik heb deze analoog aangekocht, en heb deze nu voorzien van een ESU V4.0.
Ik heb al enkele instellingen kunnen installeren wat betreft de witte lichten zowel vooraan als achteraan.
Waar ik niet in slaag is om de rode lichten en de binnenverlichting brandende te krijgen.
Mijn vraag is of er iemand in het bezit is van de functiemapping voor dit model.
Ik ben wel in het bezit van een lokprogrammer.
alvast bedankt.

B_Modelbouw

Je hebt een lokprogrammer ?

Is het dan niet handig om gewoon alle uitgangen eens aan te sturen en te zien wat er gebeurt,
om ze dan in de juiste voorkeur volgorde te plaatsen.

Uiteraard is een functiemapping handig ... echter kan ik je daarbij niet helpen. Maar tracht je wel verder te helpen door zelf uit te zoeken hoe en wat.

Ik merk (algemeen) dat fabrikanten deze info niet meer standaard aanleveren en gemakkelijkheidshalve aangeven verlichting is schakelbaar (niets zeggend) ... zelf maak ik voor mezelf steeds een steekfiche met alle info en pas ze aan naar mijn behoefte. Soms wel jammer dat je dan een loc volledig intern aan het verbouwen bent om extra verlichting te schakelen, etc.

Succes...
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


bellejt

de file staat gewoon op de site van esu onder de sound files.Als je die download kan je de juiste verdeling en toewijzing daar zien.Dan is het gewoon aanpassen naar de gewone versie.

http://projects.esu.eu/projectoverviews/3?type=all&order=date&country=ch

   Forward, F0, not F2, not F6, not F7   F0 (f)   è   Front light [1]: White Front Right, Rear light [1]: White Front Left, AUX1 [1]: White Front Top   -
   Reverse, F0, not F2, not F6, not F8   F0 (r)   è   AUX2 [1]: White Rear Right, AUX3: White Rear Left, AUX4: White Rear Top   -
   F1   F1   è   -   -
   F0, F2   F2   è   AUX5: Red   -
   F3   F3   è   -   -
   F4   F4   è   -   -
   F5   F5   è   AUX6: Cablight   -
   F0, not F2, F6   F6   è   Front light [1]: White Front Right, Rear light [1]: White Front Left, AUX1 [1]: White Front Top, AUX2 [1]: White Rear Right, AUX3: White Rear Left   Acceleration, Switching Mode
   F7   F7   è   -   -

edemul

Bedankt voor de aanwijzing.
Ik heb het bestand gedownload en geprogrammeerd.
Maar het werkt niet  om de binnenverlichting en de rode lamp te laten branden.
Is het misschien omdat mijn ESU V 4 is geen V4M ?
Kan het zijn dat er geen aux 6,7 enz.is
Of is er iets mis op print?

Eddy.

bellejt

daar kan het niet aan liggen.Om rode achterlichten te krijgen moet je wel F0 en F2 aan hebben.Weet niet welke versie decoder erin zit : 8 pins ,21MTC of plux ?

edemul

Het gaat om een 21 pin  V4.0 van Esu.
Ik vermoed dat er inwendig op de print iets defect is.
Ik had gisteren al getest of de U+ op het cablight toekwam, en dat was OK.
Dan maar aux 5 pin op de min verbonden,(bruggetje) en toen brandde de rode leds langs beide zijden.
Ik vermoedde dat de cablight op aux 5 zat, blijkt nu dat hij op aux 6 zit.
Misschien is er ook een onderbreking op aux 6, maar dat heb ik nog niet getest.

Eddy.

bellejt

de rode lichten zitten op AUX5 en de cablichten op AUX6 volgens de programmatie. Als je de M4 programmatie wil uitzetten gewoon in het locprogrammer op die M4 klikken.Daarna gewoon de config terug in de decoder sturen.Dan staat M4 (MFX) af