Zwanger van een Type 1?

Gestart door Rangeerduivel, 13 december 2020, 20:42:24 PM

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 14:53:18 PM
Had ik effe over gelezen:

Jamaar Hugo, bij de les blijven hé! >:(

Ik ga eens boven kijken hoe het zit met die verlichting(ik weet wel dat het is met een lampje, dus geen led's)

;)

Alberke

Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 14:53:18 PM
Had ik effe over gelezen: alleen kortsluiting met ingeplugde decoder; daar moet ik efkes over nadenken hoe dat kan.
Het ligt dan toch niet aan uw verbindingen dan.
Iets met de verlichting?
En zeker dat de motor niet ergens de massa raakt?
Daar zou ge zo'n doorfluiterke voor moeten hebben sé
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

kunt ge zo niks maken? een pil van negen volt, een lampke en een paar draadjes?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 15:00:54 PM
kunt ge zo niks maken? een pil van negen volt, een lampke en een paar draadjes?
of een transfo ?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Net vastgesteld of net niet;
Het lampje zit in een kunststof omgeving, de blauwe draad vd decoder is aan de schroefmantel van het lampje gesoldeerd en de witte draad is gesoldeerd aan het kleine metalen lipje waar het lampje op staat, zoals het hoort dus,dat heb ik zelf gedaan.
Trouwens, met een decoder erin is er onmiddelijk kortsluiting wanneer hij op de rails komt, je krijgt niet eens de kans om de lichten aan te zetten, dus kunnen die ook de kortsluiting niet veroorzaken volgens mij.. :-\
Citaat van: Alberke op 14 december 2020, 14:59:25 PM
En zeker dat de motor niet ergens de massa raakt?
Daar zou ge zo'n doorfluiterke voor moeten hebben sé
Dit is het enige testapparaat dat ik heb, een "allesetende led";


De motor ligt uiteraard (van fabriek uit) in het bed van spuitgietmetaal, maar dat zou geen probleem mogen geven tenminste bij alle andere modellen met die layout

;)

1) de motor is een niet te openen model,
2) de draden van de decoder (oranje en grijs) zijn verbonden met enkel de pinnen van de koolborstels

;)

Floris

alleen kortsluiting met de decoder erin? dan is de stroomafname het probleem niet, maar maakt de stroomafname ergens contact met een van de andere draden.

Havoc

Citaat van: Rangeerduivel op 14 december 2020, 14:24:04 PMDe stroomafname gebeurt langs de ene kant door verbinding  van de wielen/assen met de massa (rode draad) en langs de andere kant met zelfgemaakte slepers op de wielen (zwarte draad)
Nu gaat misschien iemand de opmerking maken dat rood en zwart moeten wisselen van kant, maar dat kan niet daar er ook stroomafname gebeurt via de tender en ik die zijden moet respecteren.
Kleine nota; Als er geen decoder is ingeplugd heb ik uiteraard geen kortsluiting.

Hangen de draden van de loc en de tender aan elkaar VOOR je de decoder inplugt? Want als die aan elkaar hangen en er dan geen kortsluiting is, dan zit het in het verkeerd aangesloten zijn van de decoder.

Je zou ook eens kunnen met alligatorklemmen elke pool van de motor afzonderlijk aan de rood en dan aan zwart hangen (zonder decoder) en zien of er dan kortsluiting is.

En als je alle draden behalve die van de stroomafname en de motor losmaakt. Dan nog kortsluiting?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Inderdaad de motor eens afkoppelen en dan testen.
En ben je zeker dat de blauwe draad de massa niet raakt? Want dat is ook pats volgens mij.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Morgen eens een dagje overslaan wegens niet thuis en dan sukkelen wij verder

:)

Rangeerduivel

#24
En ja, zoals wellicht gelezen verandert het project van deze type 1 in type 10.
Wordt dus vervolgd...

;)

Havoc

#25
Type 10? Die met dat platform en 4 cilinders? Haal uw gerief maar boven zou ik zeggen want dat wordt een serieuse verbouwing.

Vanwaar de verandering van gedachte?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel


Havoc

#27
Ok, maar de verschillen zijn nu nog een stuk groter geworden. Die waggontop ketel van de 10 die dan nog voor het draaistel stopt, de wielen van het draaistel die verder uiteen staan, een serre van een machinistenhuis en een 3-assige tender. Om van de loodgieterij van de afci te zwijgen.

Succes ermee zou ik zeggen. En vooral goeie moed.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rangeerduivel

#28
Citaat van: Havoc op 19 december 2020, 14:13:54 PM
Ok, maar de verschillen zijn nu nog een stuk groter geworden. Die waggontop ketel van de 10 die dan nog voor het draaistel stopt, de wielen van het draaistel die verder uiteen staan, een serre van een machinistenhuis en een 3-assige tender. Om van de loodgieterij van de afci te zwijgen.

Succes ermee zou ik zeggen. En vooral goeie moed.

Bedankt alvast, maar gelukkig hoef ik er geen datum op te plakken, ik heb geen deadline... ::)
Die bovenbouw is idd gecompliceerd, maar dat is die van de type 1 zeker.
Ik denk van volledig van 0 te beginnen met scrath-building.
Ik heb hier wel al een type 10 staan waar ik mij kan op baseren hé.

Klik op de onderste foto voor het filmpje;

En de ACFI daar zal Paul Bellon wel voor zorgen...

;)
Ik heb ineens maar de titel van dit draadje aangepast!

Rangeerduivel

Voor de knutselaars onder ons;
https://rover.ebay.com/rover/0/e11010.m1951.l7533/7?euid=239c336eb9f440579d27d457bbcb5317&bu=44222566374&ut=RU&segname=11010&crd=20201220064308&osub=-1~1&ch=osgood&loc=https%3A%2F%2Fwww.benl.ebay.be%2Fulk%2Fitm%2F233822563116&sojTags=bu=bu,ut=ut,ch=ch,segname=segname,crd=crd,url=loc,osub=osub

Maar hij lijdt blijkbaar aan dezelfde kwaal als de meeste bouwkits van dit model, de in elkaar hakende drijfstangen
Als je goed kijkt zie je dat de achterste drijfstang zelfs gebroken is!
Ik geef de raad deze loc enkel te kopen als je er een statisch model wil van maken!

;)