Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Snijplotter messen

Gestart door Thommy, 13 december 2020, 13:40:02 PM

Thommy

Omdat ik in geeneen echt een antwoord vind...

M'n tante gaat een cameo pro kopen voor professionele doeleinden (vooral kledij gerelateerd). Nu ik heb de cameo 3 en 4 al meermaals zien passeren en lees de goeie ervaringen ermee. Nu er is voor die cameo een arsenaal aan mesjes beschikbaar. ?Maar wat voor plasticard? Voor stof en leer zijn er specifiekere mesjes. Is er een mesje dat uitschiet voor plasticard?
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

Als dat al bestaat zal je moeten uitkijken naar een versie in gehard staal,
Je zou het niet direkt denken maar plasticard is geweldig "sletig" aan mesjes allerhande.
Ikzelf heb geen snijplotter maar heb dat met gewone breekmesjes en zo al meermaals ondervonden...
Dus zoals altijd, de duurste zullen de beste zijn, maar ik zou tante haar mesjes niet gebruiken voor jouw plasticard, anders gaat de familieband stuk!  ;D

;)

Thommy

Ze zou er gewoon mee bestellen ineens als ze de cameo pro besteld
Greetz

Thommy

B_Modelbouw

Zeer belangrijk als je Plasticard wil snijden... is de dikte die je wil snijden.

Het is niet enkel het aantal gangen dat je herhaald om te snijden, maar ook de snijhoek van je mes.
Hoe dieper je wil snijden hoe kleiner de snijhoek.

Ik maak bij diepe snedes steeds gebruik van twee messen ... eerst met de stompere hoek, later met de scherpere hoek
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


Zofman

Ik denk dat de silhouette Curio beter geschikt is.
Kan door dikker materiaal!

Jan
Stationschef van de SaA-Bahn

https://youtube.com/@Zofman_Marklin_modelbaan

dani

Citaat van: Zofman op 15 december 2020, 10:53:12 AM
Ik denk dat de silhouette Curio beter geschikt is.
Kan door dikker materiaal!
Jan

Ja maar zelfs dan nog is er geen  kant en klare oplossing voor plasticard, vooral als je dikker dan 0,5 mm gaat snijden.
De mesjes zijn "sletig" en eerder ontworpen voor vinyl folie.  (daarom heet het ook een vinyl plotter of voor "embossing" in karton of lichte kurk.

Ik heb zelf een Curio en die werkt prima voor stickers en zo te maken, maar echt snijwerk in dikkere materialen doe ik niet.
Hij is ook beperkt in die zin dat  de drager maximaal A4 of A5  (standaard is A5 plateau meegeleverd" kan verwerken en dat het materiaal op de snijmat vast zit met een  niet-permanente lijm laag.

Dus  bezint eer ge begint en verwachte geen mirakels of grote prestaties van dit soort toestellen.  ( uit ervaring)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

755philippe

Ik heb een Cameo 3 en gebruik de gewone mesjes. Het beste is om niet dikker te gaan dan 0.3mm. Wat je wel kunt doen is om gebruik te maken van meerdere dunne lagen ipv een dikke laag want daar geraakt je mes dan niet door.
Mvg


755philippe

Thommy

Citaat van: dani op 15 december 2020, 11:48:02 AM
Citaat van: Zofman op 15 december 2020, 10:53:12 AM
Ik denk dat de silhouette Curio beter geschikt is.
Kan door dikker materiaal!
Jan

Ja maar zelfs dan nog is er geen  kant en klare oplossing voor plasticard, vooral als je dikker dan 0,5 mm gaat snijden.
De mesjes zijn "sletig" en eerder ontworpen voor vinyl folie.  (daarom heet het ook een vinyl plotter of voor "embossing" in karton of lichte kurk.

Ik heb zelf een Curio en die werkt prima voor stickers en zo te maken, maar echt snijwerk in dikkere materialen doe ik niet.
Hij is ook beperkt in die zin dat  de drager maximaal A4 of A5  (standaard is A5 plateau meegeleverd" kan verwerken en dat het materiaal op de snijmat vast zit met een  niet-permanente lijm laag.

Dus  bezint eer ge begint en verwachte geen mirakels of grote prestaties van dit soort toestellen.  ( uit ervaring)

De pro is dus een A3 plotter. En is specifiek gekocht om te snijden in dikker leer en stof. Iets wat ook getest werd in de winkel waar ze aangekocht werd. Is helemaal niet meer gemaakt om papier te snijden (dan is een silhoutte beter omdat deze ook een vouw kan maken om te plooien van kaarten standaard)
Greetz

Thommy

wouterdt

De cameo 4 heeft veel meer drukkracht dan de 3.
Daar waar de 3 nog moeite heeft met plasticard, snijdt de 4 gewoon erdoor en in je mat  ::)
Keb al wat gesneden en het eerste mes zit er nog altijd in, gewoon standaard.
Ik snij wel de dunste plasticard 0,3 (dacht ik), maar tis voor N.
Maar in principe moet dat toch voldoen, je kan er altijd wat achter plakken
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30441.msg449089.html#msg449089