Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Arduino > 24V LED strip

Gestart door Dirky, 12 december 2020, 22:14:10 PM

dani

Citaat van: PietB op 13 december 2020, 01:59:12 AM
Neem een module als deze.
https://nl.aliexpress.com/item/4000550112144.html

Dan hoef je je geen zorgen te maken over dimensionering van componenten.

grt Piet.

MAAR hij heeft er nog in stock zegt hij.  Waaromd an modules kopen als je weerstandjes van  3 eurocent kan kopen ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani je hebt langs een kant gelijk .
Nu de waarom
De kans dat hij of de led strip niet kan aansturen met wat hij heeft is redelijk groot.
Tweede de mogelijkheid om de arduino op te blazen wat meer gaat kosten dan die fed versterker  .
Hier een link waar de module nog goedkoper is en gratis opsturen
https://nl.aliexpress.com/item/1005001848364720.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.27eb9bd8ZomOmE&algo_pvid=63e16439-e1d0-4629-908b-761712d38262&algo_expid=63e16439-e1d0-4629-908b-761712d38262-10&btsid=0bb0623e16079436606871783e2302&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Maar inderdaad als je het hebt liggen waarom het niet gebruiken .
Als je de ervaring hebt geen enkel bezwaar . Geen ervaring dan ??????

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Citaat van: raf op 14 december 2020, 12:02:49 PM
De kans dat hij of de led strip niet kan aansturen met wat hij heeft is redelijk groot.
De kans dat het wel lukt is groter.
Maar we moeten bij het begin beginnen. Hoeveel stroom vraagt die ledstrip? Dat antwoord heb ik nog niet gezien.

Havoc

Citaat van: raf op 14 december 2020, 12:02:49 PM
dani je hebt langs een kant gelijk .
Nu de waarom
De kans dat hij of de led strip niet kan aansturen met wat hij heeft is redelijk groot.
Tweede de mogelijkheid om de arduino op te blazen wat meer gaat kosten dan die fed versterker  .

Maar inderdaad als je het hebt liggen waarom het niet gebruiken .
Als je de ervaring hebt geen enkel bezwaar . Geen ervaring dan ??????

Ik kan je redenering wel volgen Raf. Langs de andere kant zou ik zeggen dat als je zo'n TIP122 liggen hebt dat je ook wel weet wat ermee te doen en hoe te gebruiken. Dus eigenlijk is de originele vraag wat vreemd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Dirky

Citaat van: Havoc op 14 december 2020, 12:41:22 PM
Citaat van: raf op 14 december 2020, 12:02:49 PM
dani je hebt langs een kant gelijk .
Nu de waarom
De kans dat hij of de led strip niet kan aansturen met wat hij heeft is redelijk groot.
Tweede de mogelijkheid om de arduino op te blazen wat meer gaat kosten dan die fed versterker  .

Maar inderdaad als je het hebt liggen waarom het niet gebruiken .
Als je de ervaring hebt geen enkel bezwaar . Geen ervaring dan ??????

Ik kan je redenering wel volgen Raf. Langs de andere kant zou ik zeggen dat als je zo'n TIP122 liggen hebt dat je ook wel weet wat ermee te doen en hoe te gebruiken. Dus eigenlijk is de originele vraag wat vreemd.

Niets vreemd aan. Heb ooit een gigantische voorraad opgekocht van allerhande elektronica materiaal. Daarvan heb ik nu nog vrij veel restanten zoals honderden transistoren allerhande, duizenden metaalfilmweerstanden, heel wat "obsolete" IC's enz...

Ik heb gisterenavond het spul gebouwd - en inderdaad met een optocoupler tussen - en 't werkt prima. Dus aan iedereen bedankt voor de hersenspinsels...

raf

Voila opgelost en had ik zelf niet aan gedacht al heb ik het ook bij een fed reeds gedaan .
Maar ja dat is mijn geheugen wat geblokkeerd zit en ik haat dat.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

patrick smout

Citaat van: Havoc op 14 december 2020, 08:19:28 AM
Er is hier niemand die een basisstroom van 20mA wil sturen. Alhoewel dat voor zo'n TIP122 misschien geen slecht idee is.
Citaat van: Dirkh op 13 december 2020, 12:38:24 PM
gewoon er voor zorgen dat de uitgang van de arduino niet meer dan 40 mA gaat leveren.
dus r=u÷i.
Zonder rekening te houden met de Vbe dus 5v÷0.04A = 125 ohm om zeker te zijn 150ohm of 200 ohm
Ik lees toch iets anders  ;)
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Havoc

Ok, daar had ik over gelezen. Maar 40 mA is inderdaad veel (eerder 20 mA met Vbe in rekening gebracht). Je moet ook de totale stroom van de uitgangen in de gaten houden als je zo te werk gaat. Dikwijls kan 1 uitgang 40 mA leveren maar de totale poort maar 100 mA of zo (ken de juiste processor niet die gebruikt wordt).

Een opto coupler is een goeie oplossing. Een fet ook omdat die minder stroom vraagt, enkel bij het inschakelen om de capaciteit van de gate te laden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.