Nieuws:

Nu in MSM 262 PRAKTIJK: Aanvullingen bij de Belgische perronoverkapping van Markenburg | Een functionele schroefkoppeling in H0 | Een Belgische Remms-wagen uit China | Wagens verplaatsen met kaapstanders

Hoofdmenu

Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM

Michael

Hans misschien zie ik het verkeert maar als iemand de moeite neemt om hier foto's te plaatsen en daarbij ook nog wat verteld, kleine moeite om daar dan op te reageren en het hoeft niet altijd oh's en ah's te zijn.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

Met het einde van de vakantie in zicht begint het te kriebelen om de bouwactiviteiten weer op te pakken.
De kleine Gallows draaischijf moest nog afgerond worden. De beplanking van het dek uit balsahout en de tuien compleet gemaakt en de functionaliteit van het geheel getest.

Michael

Hans leuk gemaakt die draaischijf maar komt hier nog een andere spoor aansluiting bij?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

Uiteraard Michael, anders zou er geen reden zijn een draaischijf te maken.

Er komt voor de baan nog een druppelvormige uitbouw, dit is een los aanhangsel.
Dit moet een waterpartij worden als zijnde een meer met een soort van houten pier waarop een spoortje wordt aangelegd. Korte wagons zijn middels de draaischijf hierop te parkeren.

maar eens kijken of de uitwerking wordt zoals ik me die voorstel.  :P

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

Na het eerste optreden van "Les Billards du Vivarais" bij de Nederlandse smalspoordagen 2 weken geleden, heb ik de draad weer opgepakt bij de Sedona-baan.

de waterpartij is aangebracht en een geprint vissersbootje heeft zijn plaats gevonden.  :)

hans63

De golfslag was wat te prominent aanwezig, deze is nu wat afgezwakt.
Tevens is op de pier een dek aangebracht.

Verder weer wat aan het experimenteren met door AI gemodelleerde figuren,
welke ergens een tafereeltje moeten gaan vormen.

hans63

Over 2 weken is de tentoonstelling bij MTD met de Billard baan.
Tijd dus om de boel weer op te zetten en alles nog eens langs te lopen.

Wat bij de smalspoordagen in Katwijk niet vlekkeloos verliep is de positionering van de draaischijf.
Deze is geautomatiseerd met Arduino en stappenmotor waarin een vast aantal stappen wordt doorlopen.
Door wat slip op de draaias komt de uitlijning met de sporen niet altijd goed.

Ik heb dit nu veranderd in een handmatige bediening met joystick en een trage rotatie.
de uitlijning met de sporen is nu op zicht en verloopt goed.

hans63

Nou, de Billardbaan draait goed, dus kan ik rustig nog wat aan het "rode rotsenbaantje doen".

De beide bakken staan dan wel tijdelijk even op de zolder, maar het aanhangsel met de pier is een los element.
Deze dan ook verder gebouwd met nodige aankleding en groen.

Michael

Hans dat is een mooi tafereeltje geworden, en het afzwakken van de golfslag vind ik een goed idee.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

hans63

Ja, ik ben er ook wel tevreden mee.  :)

Jim's store is voldoende gedetailleerd, met het bootje moet nog wel wat gebeuren.
visnetten of zo ?

Ronald

Beetje rommel of zo. Netje ergens neergekwakt, wat gereedschap, flesje drank, een knecht bv. Je kunt helemaal los gaan daar :)

hans63

ik zal eens wat pruttel bij elkaar verzamelen Ronald.

Vandaag de banen weer gewisseld. De Billard baan is in de schuur verhuisd naar de zolder
en goed afgedekt en de Sedona baan is naar beneden gehaald en opgesteld.

Komende winter zal er hier voornamelijk aan gewerkt worden voor de deadline in april.

hans63

effe wat ervaringen opdoen met een ander type servo.
dit is mini lineaire servo met beweging dmv een spindel.
werkt goed, maar wat kan ik verwachten van de levensduur en betrouwbaarheid.  :-\

DFS

intressant wel voor onze toepassingen zo'n lineaire servo...