Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM

SuSke

Dat houtwerk is meesterlijk verweerd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 15 november 2021, 21:23:08 PM
Dat houtwerk is meesterlijk verweerd.

... en die muren en stucwerk ook  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Ongelofelijk knappe dinges  8) 8)



Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

hans63

de dinges heeft een dak gekregen van golfplaten.
het roesten is met ijzercloride gedaan.





SuSke

tja, echter roest dan echt roest kan je natuurlijk niet krijgen. ;) ;)

Het is een mooi geheel geworden, alleen misschien de balken die onder het dak uitkomen ook verweren naar een niveau dichter bij de balken van de gevel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hans63

ik ben in afwachting van wat materiaal voor mijn schurenbouw.
en dan ga je in de tussentijd maar wat anders doen.  :)

Zo heb ik al enige tijd een Fransoos in schaal 0 in mijn bezit van het merk Lima (de BB 67001)
Lima heeft in deze schaal enkele zeer basic modellen geproduceerd die eigenlijk niet om aan te zien zijn.
Voordeel is dat ze ook bijna niks kosten en je er dus rustig de boor en zaag in kunt zetten.  :D

Het monster is 37 cm lang over de buffers en wordt flink aangepakt, te beginnen met de fronten te voorzien van extra details.



DFS


hans63

Ben in afwachting van wat leveranties voor de BB67001...

...dus tussendoor een schuuruitbreiding bouwen. Steentjes krassen in 5 mm foamboard en verven etc.
dit deel krijgt grote expeditiedeuren met een loopdeur.





Havoc

Citaat van: hans63 op 04 december 2021, 21:35:44 PMZo heb ik al enige tijd een Fransoos in schaal 0 in mijn bezit van het merk Lima (de BB 67001)
Lima heeft in deze schaal enkele zeer basic modellen geproduceerd die eigenlijk niet om aan te zien zijn.
Voordeel is dat ze ook bijna niks kosten en je er dus rustig de boor en zaag in kunt zetten.  :D

Heb er hier ook zo eentje al jaren op het schap staan met dat idee! Maar buiten demonteren is er nog niets aan gebeurd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

hans63

De uitbreiding samengesteld met de rest en wat dakpannen geïmiteerd uit foamboard.
het golfplaten dak nu nog aansluiten.



sdz1976

Dat word al een heel bouwsel.  8) 8) :P


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1


hans63

ik heb weer wat tijd gevonden om aan schaal 0 te werken.   :)
Het Lima model van de BB67000 is inmiddels wat verder in de upgrading.

De loc is gespoten in de blauwe SNCF kleuren van destijds (althans zo goed mogelijk) met de witte banden.
De originele ringveld motor is vervangen door een lage toeren DC motor. Het was even zoeken naar een maat die
paste in het huis, maar dat is gelukt. Daar is een geluidsdecoder aangehangen van Hornby. Een TTS decoder class 66, dit
geluid komt vrij goed overeen met die van de Fransoos.
Uiteraard is er ook led verlichting aangebracht. bicolor leds die rood/wit wisselen met de rijrichting.

het rijgedrag is, kan ik tot mijn genoegen constateren, werkelijk uitstekend.
wat nog rest is de fronten wat te verbeteren met luchtslangen e.d.
wat niet gelukt is om emblemen uit Frankrijk te verkrijgen, daar moet ik nog wat op verzinnen.

al met al ben tot op heden zeker niet ontevreden.  :D





hans63

de laatste update is weer een tijdje geleden zie ik.
De BB67000 is afgerond, hier nog een filmpje van het resultaat (nu een BB67008)

https://youtu.be/3aHqtN6CFjA


verder het begin van een baanplan voor een schaal 0 baantje en de reeds afgeronde bouwwerken.
de grootte van het baanplan wordt bepaald door de afmetingen van de hobbykamer.