Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hans63

Geveltje bouwen in Juweela steentjes.  :)




Gerolf

Mooi reliëf dat je zo krijgt  8)
Maar ik vind de keuze van het metselverband wel een beetje jammer.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hans63

tussendoor nog wat dakplaten leggen.


Havoc

Citaat van: Gerolf op 26 februari 2021, 06:09:58 AM
Mooi reliëf dat je zo krijgt  8)
Maar ik vind de keuze van het metselverband wel een beetje jammer.

Ik zie niets mis met dat verband. Zie je overal ten lande. Wel bizar dat die metsers bovenaan begonnen zijn en naar beneden werken :) Lateien zouden ook iets breder mogen zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Is een halfsteens metselverband dat typisch is voor voorzet en geïsoleerde gevels.
Als het een iets ouder gebouw is dat gebouwd werd zonder spouw dan was een kruisverband, Vlaams verband of Engels verband beter geweest omdat je dan de koppen hebt die de gevellaag verbinden met de achterliggende lagen.

Maar 't is dan ook een "plakgevelsteen" die er tegen gezet wordt  ;D ;D

Ik hoop dat ze nog tot beneden gaan anders zal die gevel in werkelijkheid niet lang blijven hangen.
In het gegeven verband zijn de lateien net lang genoeg
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: SuSke op 04 maart 2021, 16:30:29 PM
Is een halfsteens metselverband dat typisch is voor voorzet en geïsoleerde gevels.
Als het een iets ouder gebouw is dat gebouwd werd zonder spouw dan was een kruisverband, Vlaams verband of Engels verband beter geweest omdat je dan de koppen hebt die de gevellaag verbinden met de achterliggende lagen.

Ben eens in oude foto's van het huis van mijn moeder gaan zoeken. Dat is halfsteens en ik ben héél zeker dat dat zonder spouw is (1947 of zoiets)! Kelderverdiep 50cm massief, gelijkvloers 30cm... vloeren in 15cm gewapend beton. Tot groot jolijt van de loodgieters en de mannen van de RTT :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

hans63

dat halfsteenverband is natuurlijk ook gemakzucht.  ;D
de opgave van het steentjes verlijmen vindt ik al groot genoeg, laat staan dat ik de helft eerst ook nog moet knippen voor
het verlijmen. Zo'n purist ben ik ook weer niet.

dat ik de gevel op halve hoogte ben begonnen komt omdat ik zeker wou zijn dat de lagenmaat bij bovenkant kozijnen
zou uitkomen. ik kan vanaf daar nu naar beneden terugstapelen. Aan de onderzijde maakt het immers niet uit hoe het eindigt.

Frans, als ik het huisje op de kant leg bij het lijmen vallen ze er echt niet af.  ;)


hans63

zo, de gevel zit erin en ook het voegwerk is afgerond.
ik vindt het wel aardig geworden, maar voorlopig maar ff geen steentjes meer.  8)






mahtoska1


Havoc

Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Een geduldwerkje met een ferm resultaat  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

heel knap maar steentje per steentje niks voor mij
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem