Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM

hans63

de laatste platen voor de kerst. 

Het station van Lamastre nadert zijn voltooiing en de kuil van de draaischijf is af.
de brug nog verder detailleren conform het voorbeeld.

prettige feestdagen allen.  :)






sdz1976

Wat knap alweder jongeman  8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

hans63

dank u, geachte medeprutser.  8)

tot over 3 weken trouwens, we staan in Rijswijk naast elkaar zag ik.

sdz1976

Oei !! Dan ga ik mij moeten gedragen  :D

Kijk er al naar uit!!!


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

hans63

De laatste vrije dagen van deze kerstvakantie gebruikt om de draaibrug af te ronden.
vanmiddag "Scheldekaai" eens in de schuur opbouwen en het geheel nalopen op evt gebreken.



hans63

zoo, dat draaischijfje is af. het kan ingebouwd worden in de baan.
het volgende bouwwerkje wordt de watertoren van Lamastre.

De site van Ferro-modeles biedt deze toren in h0 aan. De hoofdmaten zijn erbij vermeld. Alle andere maten zijn, met de hulp van de aanwezige tekeningen, daarvan dan af te leiden in schaal 0.

watertoren




hans63

De afgelopen periode heb ik mij eens verdiept in het 3D printen. In schaal 0 waarin ik bouw
is het aanbod van materieel en accessoires gering en er moet behoorlijk voor betaald worden. In schaal 0m en
dan specifiek voor de Franse CFD is het aanbod nihil.

voor het zelf tekenen van onderdelen heb ik de beginselen van het programma Freecad me eigen gemaakt. Met behulp van wat instructiefilmpjes op Youtube lukt dat aardig. Er is veel te downloaden van het internet van 3D objecten en in Freecad zijn deze STL-bestanden te bewerken en om te zetten naar eigen toepassingen.

Er is nu ook een 3D SLA printer aangeschaft (Resin print) en de eerste resultaten zijn er.  :)

Ik heb in Freecad een model getekend van een z.g."grue รก eau" type CFD en deze geprint. Van het internet is een CFD Tombereau gedownload. Deze was getekend in de schaal h0. Voor meterspoor moet het onderstel dus aangepast worden. In Freecad het onderstel los geknipt van de opbouw en dit smaller gezet. In het Slicer-programma het geheel daarna verschaald met factor 1,93 (h0 naar 0).

Kortom: deze technieken gaan mij veel mogelijkheden opleveren.  ;)




 

DFS

Dat 3D tekenen staat hier ook op de agenda voor ooit te leren

hans63

Nog een Billard railbus geprint en bezig een motorbogie te ontwikkelen.


Marc_tramt

Mooi om te volgen. Na afronding van mijn h0-project ga ik mijn 0 plannen ook weer oppakken.
3D tekenen en printen is dan wel erg interessant. 2D tekenen gaat mij vlot af en ik ben nu ook net begonnen in FreeCad.

sdz1976

Is echt alweder een knap din mijn beste. 8)  8)

Grtz,

Samuel.


www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

hans63

de watertoren van Lamastre is in aanbouw.
de tank en de basis is een 3D print, de natuurstenen onderdelen uit foamboard.
de voegen zijn met modelleerpasta gevuld.

in werkelijkheid is deze toren behoorlijk verwaarloosd, maar zo zal deze er niet uit gaan zien.  8) 





hans63

wat verder met de uitwerking van de bakken:
draadjes trekken aan de onderzijde en de layout bekijken of het me aanstaat.  8)





hans63

Recent heb ik bij Bentink het nieuwe product van Minima Forma aangeschaft : Mifoshape.
De eerste ervaringen zijn positief. Het is makkelijk te verwerken  en de verwerkingsduur is prettig.
Alle bouwwerken en rails van de rechter bak zijn er nu mee aangewerkt. Tevens zijn de deuren van de locloods functioneel gemaakt: 2 stappenmotoren + een Arduino zetten ze in beweging.






hans63

voor spoor 0m moet er wel het nodige materieel zelf vervaardigd worden, maar met wat 3D prints kom je snel een heel eind. :)