Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Bouwsels in schaal 0, ook leuk!

Gestart door hans63, 12 december 2020, 11:51:01 AM

hans63

De Billard DU49 is bijna gereed...  en de remorque heeft ook beglazing gekregen.


hans63

Zo vlak na de vakantie vindt ik het altijd lastig de draad weer op te pakken.
Wat gaan we doen en wat blijft nog even liggen?
Nu heb ik het onzalige plan opgevat aan 2 banen tegelijk te gaan werken.
de baan waar ik mee bezig was met o.a. de draaischijf en gebouwen in normaalspoor (enkele artikelen hiervan zijn in ons magazine verschenen) en een 2e baan in schaal 0m met als thema de Billards in de Vivarais en Velay.
Hiervoor heb ik ook al een paar modellen gebouwd.

Eens kijken of er een balans in de bouwactiviteiten te realiseren is. Het hoofdproject betreft nu voornamelijk bedrading en bij de Billardbaan is dit railbouw met de producten van Wenz modelbau.

We waren deze zomer met het gezin bij Tournon sur Rhone op de camping (Billardcountry) en dus maar van de gelegenheid gebruik gemaakt alvast een achtergrond te maken van eigen foto's. Geprint op een lengte van 4 meter op displaykarton is de basis alvast klaar.

ojaaa, binnenkort ook nog voorbereiden op de show bij MTD.  ;)





hans63

het eerste bouwwerkje staat ook in de steigers:
een eenvoudig locloodsje naar voorbeeld van Lemastre.

de basis uit foamboard met Redutex steentjes en hoekstenen uit Canson papier.




hans63

het geveltje vordert voorspoedig.


hans63

Stucwerk en Redutex dakpannen.


Alan On Track

Mooie loods, de sfeer spat ervan af.
Modelbouw is een kunst

svvander

Heel mooi. Ik voel wel iets voor zelfbouw in 0 of O. Ik moet alleen de rest van onze leden nog overtuigen  ;D
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

hans63

Merci voor alle bijval  :)

vanmiddag mijn baan Scheldekaai maar eens opgezet en alles aangesloten in de schuur.
over 2 weken deelname aan de show bij MTD en dan wil je wel zeker weten dat alles goed functioneert.  :P



hans63

het locloodsje nadert de voltooiing. Nog wat detailwerk aan deuren en gevel rest.





hans63

Na de beurs bij MTD wordt de draad weer opgepakt, dus bouwen maar weer.

De locloods is wel afgerond zo. Nog wat attributen aan de gevels/deuren aangebracht en enige bemossing op het dak.




Het volgende en belangrijkste bouwwerk van dit nieuwe baantje wordt het stationsgebouw van Lamastre.
Ik heb er de afgelopen zomer de nodige foto's van gemaakt. Het gebouw wordt door de Franse modelleverancier Architecture en Passion in schaal h0 aangeboden. In schaal 0 gaat het wel een flinke lengte worden. Ik ben maar eens begonnen met het meest taaie werkje van alles, het maken van deuren e.d. uit lindehout  :P




DFS

Dat dak ziet er alvast knap uit! Ben benieuwd naar de verdere uitwerking van het station.

hans63

de bouw van het station gaat wel voorspoedig, maar nog veel te doen.


Den Eric

Zelf volg ik dit al lange tijd in alle stilte
Den Eric

hans63

komend weekend sta ik met m'n baan "Scheldekaai" in Gangelt.
even geen bouwactiviteiten in nul dus.  :)

nog wel even een laatste plaat, want er is pannenbier in aantocht.
ik heb er een affligem tripel bij gepakt.  ;)





hans63

Nou, Gangelt was een leuke beurs.  :)
Wel gelegen in een soort niemandsland, maar de organisatie en verzorging was prima voor elkaar.
Ook weer de nodige mensen in het modelbouwwereldje leren kennen.

Het station van Lamastre schiet inmiddels lekker op, dus maar een paar nieuwe projectjes opgestart.
Als eerste een typische CFD karretje. de onderbouw van Jaffa (lasercut setje), de bak verder zelf gemaakt van styreen stripjes en lindehout. Verder ook nog begonnen aan een draaischijf type CFD.