Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NMBS K2

Gestart door JEPE, 10 december 2020, 14:38:49 PM

JEPE

Ik zoek zonder succes een foto van een NMBS-wagen type K2.
Ik denk dat het gewoon 3de klas wagons waren met een drie- of vierdelige deur aan de uiteinden.
Kan iemand mij helpen bij mijn zoektocht  ::)  ?


Decapod

Foto's zijn inderdaad moeilijk te vinden, omdat er geen enkel van bewaard is en omdat de meeste foto's van oorspronkelijke samenstellingen het verschil tussen de types K-rijtuigen niet detailleren. Ze geleken ook nog eens heel erg op de later gebouwde K3's en waren ook allemaal 3de-klassers. Het merendeel met 11 compartimenten (c11), enkele met een keukencompartimentje (c10r) en nog enkele met een bagage- of postafdeling (c7p). Qua uitzicht is het heel gemakkelijk ze te verwarren met K3's al hadden K2's vierdelige deuren, als ik het goed heb. Allez: in feite waren ze driedelig en was er één 'vast' deel. Ze waren echter vanbinnen allebei in 11 compartimenten opgedeeld wat zich ook vertaalt in een gelijkaardig raamverdeling.

Dit is alvast een interessante site, al is er alleen een foto van een model te zien en een bouwtekening.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

JEPE

Ik had echter op internet gezocht.
Jij bent slimmer dan ik  ::) !
Bedankt voor je hulp.