Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn N-spoor project.

Gestart door Pierre, 09 december 2020, 11:45:20 AM

Pierre


Maar weer eens een update van mijn straatje. Het is al weer even geleden maar ik ben nou eenmaal iemand die niet iedere streek verf gelijk post (ook een beetje luiigheid hoor ;)). Ik spaar het een beetje op.

De achterkant van de huizenrij is helemaal kaal en ik heb er van wat schuimplaat muurtjes en punten voor de daken in geplakt.



Nu kan ik ook op elk huis een dak maken.





Alles een beetje in een aannemelijke basis kleur.



Aan de binnenkant maak ik alle kieren lichtdicht en blindeer enkele ramen.



Ook aan de voorkant weer wat schilderwerk. Ik zie iedere keer weer wat verbeterpuntjes.



Van een wattenstaafje maak ik wat schoorsteen pijpjes.







Alles wat verouderen. Dit doe ik met sterk verdunde zwarte verf en als dit droog is met een bijna droge kwast licht grijs de contouren wat ophalen.



Ook de achterkant wat verstevigen en de verlichting aanbrengen. Ik laat al de verlichting naar achteren of opzij schijnen en weerkaatsen via de achterwand zodat het licht mooi verdeeld door alle ramen schijnt en je niet in de ledjes kijkt.



Het andere huizenblok met het hotel krijgt dezelfde behandelingen.





Dan kan ik de huizenrijtjes op de ondergrond plakken.





Dan een monnikenwerkje. Ik breng het wegdek op hoogte met klei en stempel daar met een penseel zonder haar kasseien in. Ze zijn ongeveer 1,5 x 1,5 mm. kleiner is niet te doen. Ook het schuimkarton (pluimkarton) tussen de rails laat zich goed stempelen.





Een zakje lantaarns uit China moet mijn straatje van licht voorzien.



Ze zijn wel heel erg glimmend en ik schilder ze over in een kleurtje mat groen.



Als ik ze eens goed bekijk zitten er ook heel lelijke voetjes onder. Ik besluit deze er toch maar af te halen.









Een nieuw krimpkousje er om en dan de pootjes nog een nieuw verfje.



Ondertussen heb ik de weg in een kleurtje gezet.





De achterkanten van de huisjes maak ik dicht met stukjes karton en de draadjes van de verlichting gaat naar de onderkant van de plaat.



Ook de lantaarnpaaltjes krijgen een plek.



Nu nog de bovenleiding voor de tram. De hoogte van de pantograaf is precies 35 mm dus ik hou een rijdraad hoogte aan van minimaal 36 mm zodat deze er vrij onderdoor loopt.





De masten maak ik van een stukje messing pijp met een stukje krimpkous. Daaraan soldeer ik een stukje 0,4 mm bovenleiding draad van Sommerfeldt. De andere kant komt aan de huizen te hangen.







Dan kan de hele plaat op zijn plek. De verlichting en tramvoeding zit met stekkertjes zodat alles demontabel is.

Alles werkt. De verlichting ziet er op de foto wel wat feller uit dan in het echt maar daar kon ik niets anders van maken.



Dan blijft er nog één dingetje over om te doen aan deze achtergrond en dat is het dwars straatje. Ik heb eens eerder voor mijn H0 baan zo'n zelfde probleem gehad en toen heb ik met losse huisjes zelf een straatje gemaakt. Deze foto had ik nog en die heb ik gespiegeld afgedrukt op de goede maat en op een stukje karton gelijmd. Daarna het wegdek in de goede kleur gezet en wat stoepjes aangepast. Het geheel afgelakt met blanke matte lak en zo achter de huizen laten zakken en ... 't werkt!








Het begint aardig op een achtergrond van een grote stad te lijken zo.




Een heel verhaal geworden.
Later meer ..... ;)
Groet Pierre.


Alan On Track

Ooh, zalig om nog eens gezegend te worden met een prachtige update  ;D Zeer mooi stadje wordt dat.
Modelbouw is een kunst

SuSke

Mooi werk Pierre en hoe je sommige dingen simpel oplost.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jappy

Altijd een genot om een update te zien in dit topic. Prachtig werk weer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

PietB

GEWELDIG Pierre, je bent een artiest.

grt Piet

mahtoska1

Zeer mooie vorderingen. En inderdaad, zo simpel met een zeer mooi resultaat.

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

just4fun

't Is reeds gezegd maar: mooi!
Paul

Pierre

Groet Pierre.


Pierre

Ik ben al weer toe aan het volgende projectje. De hoek naast het straatje is een beetje lastig hoekje.



Ik wil proberen daar een kasteel op een rots te maken. Een beetje als voorbeeld neem ik het kasteel van San Marino. Het zal geen kopie worden maar het is een beetje een leidraad. Ik heb nog een bakje zooi van een eerder kasteeltje en wat andere rommel dat ik daar prima voor kan gebruiken. Ook nog wat resten schuimplaat met steentjes. Da's ook dankbaar spul.



We gaan zien of het een beetje wil lukken. Eerst maar eens kijken of ik een beetje ruimte kan maken boven het spoor door de tunnelingang een beetje op te schuiven.



Dan kan ik starten met mijn kasteel op de heuvel. De kasteel onderdelen die ik heb zijn nogal laag dus met steentjes schuimplaat maak ik de muren hoger.



Ook de muren en andere torens knutsel ik in elkaar van allemaal resten en verschillende steentjesplaten. Net zo lang tot ik een redelijk kasteel bij elkaar heb gesprokkeld.











Even passen of het een beetje klopt.



Ik heb nog wat restjes piepschuim liggen en daar kan ik mooi een berg mee creëren.



Daarna werk ik de boel af met Sculptamold. Wereld spul en een stuk lichter dan gips.





Dan krijgen we het leukste. Lekker met verf kliederen. Eerst zet ik er een laag verdunde zwarte verf op.



En dan verschillende kleuren door elkaar net zo lang tot ik tevreden ben. En als laatste een witte drybrush.







Volgende keer een beetje groenvoer aanbrengen op de rotsen.


Later meer ....

Groet Pierre.


Alan On Track

prachtig kasteeltje! Interessant voorbeeld ook
Modelbouw is een kunst

mahtoska1


doomslu

Ik sta toch telkens versteld hoe je zo'n mooie compositie uit je mouw schudt.  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jappy

Citaat van: doomslu op 18 juni 2021, 09:17:11 AM
Ik sta toch telkens versteld hoe je zo'n mooie compositie uit je mouw schudt.  :)

Dit, en ook hoe het telkens prachtige kitbashing is met eenvoudige materialen. Ik vind het schitterend.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Dank voor de veren heren. En ach ... ik rommel ook maar wat aan. ;)
Groet Pierre.