Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn N-spoor project.

Gestart door Pierre, 09 december 2020, 11:45:20 AM

Rangeerduivel

Citaat van: evan op 24 januari 2021, 16:48:17 PM
Inventief ten top.Ik vind de weathering van je toetsenbord wel heel geslaagd!

Pierre is dan ook één van de betere modelbouwers hier op dit forum hé Evan... :D

Jullie vormen een groepje apart! ;D

;)

Pierre

Groet Pierre.


Pierre

Weer een stapje verder gegaan met mijn huizenblok. We waren gebleven bij de tuintjes. Het eerste tuintje in ommuurd.
Bij het volgende huis wil ik een betonschutting maken. Hiervoor gebruik ik kleine stukjes rails en wat heel dunne latjes.







Dan schilder ik alles voor de laatste keer helemaal op. Ik gebruik eigenlijk niet één soort verf maar alle soorten verf door elkaar.



Er horen natuurlijk ook regenpijpen tegen de gevel. Hiervoor neem ik een stukje bloemisten draad en buig die in de gewenste vorm. Wikkel daar hier en daar een draadje garen om die ik fixeer met secondelijm. Het is misschien iets aan de forse kant maar dat moet maar. Veel dunner kan ik ze niet maken.





Nog een beetje aankleden hier en daar en de voorkant is af.



Nu de achterkant nog. Ruitjes plakken, gordijnen en natuurlijk verlichting.



Daar ga ik me nog eens even mee bezig houden.


Later meer gefröbel ..... ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Dit blijft leuk om te volgen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik volg het ook met veel plezier.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Luc

Oufti!

Pierre

Dank heren. ;)



Nog even aan het slopen gegaan. De dikke regenpijpen zijn er af gesloopt en liggen in de bak voor H0. Ik heb ze vervangen voor dunnere exemplaren die er beter bij passen.







Later  meer ...  ;)
Groet Pierre.


Alan On Track

Die dunne regenpijpen zijn inderdaad veel beter. Dat wordt in elk geval zeer mooi
Modelbouw is een kunst

Pierre

Dank Alan. ;)




Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat gepost heb. Niet omdat ik niets gedaan heb maar gewoon een beetje laks en ook met andere dingen bezig. Maar goed ... hier komen weer een zooitje foto's.

Achter op mijn baan heb ik een strook waar een huizenrij op moet komen met een trammetje. Ik heb een raamwerkje gemaakt waar precies een stuk MDF in past.



Het hele stuk kan ik er zo uitnemen en op mijn werkplek leggen. Dit is een stuk makkelijker met bouwen. Nu hoef ik niet de hele tijd over mijn baan te hangen en kan ik er makkelijk bij gaan zitten.



Aan de linker kant moet straks een berg met een ruïne komen maar dat is later zorg. Ik begin met een straatje tekenen en van wat reststukjes flex-rails een trambaantje op de plaat te lijmen.



Omdat ik een tram wil laten pendelen maak ik ook al vast aan de uiteinden van het stuk rails een onderbreking met daar overheen een diode.



De voedingsdraden leg ik in een sleufje en komen straks onder het wegdek.



De pendel automaat krijgt een plekje in het bedieningspaneel.



Van een restje schuimkarton (pluimkarton) trek ik de twee buitenlagen karton af en snij daar strookjes va 6 mm van. Zonder karton is  dit prima te buigen. Het past nu precies tussen de sporen in met genoeg ruimte voor de wielen. Ik plak de strookjes vast met witte houtlijm.





Dan maak ik van papier een mal waar de huizen op komen. Deze mal zet ik over op foamboard  van 5 mm.





De hoogte van de rails is 4 mm en het foamboard 5 mm dus dan heb ik een stoeprand van 1 mm en als ik de weg een beetje bol laat lopen ongeveer 1,5 mm. Lijkt me prima.



Aan de rechter kant verdwijnt de tram achter een huizenblok maar links stopt hij gewoon. Om dit op te lossen laat ik de rails (en weg) onder een huis door uit het zicht verdwijnen.











Ik ga de huizenrij maken van rechts naar links zodat ik weet waar het laatste huis met de tunnel komt te staan. Op de hoek heb ik al een hoog herenhuis en daar naast moet een groot hotel komen. Met gelijk naast het hotel een schuine straat naar achteren. Dat wordt dus een beetje knippen en plakken.









Het hoekhuis er naast aan de overkant van de straat is een compleet huis waar ik alleen maar 2 cm van de achterkant vanaf hoef te zagen en knippen en het dak aan moet passen.







Zo werk ik het hele rijtje af met sloop delen van huizen.



Als ik alle voorgevels heb lijm ik de huizen op het foamboard en heb ik twee delen met huizen die ik op mijn werkplek verder af kan maken.



Dit is de complete straat in wording. Ik ga me nu bezig houden met de verschillende daken die ik nog moet maken en het schilderwerk natuurlijk.




Later meer ......  ;)
Groet Pierre.


Gerolf

Dat is letterlijk knippen en plakken.
Ik zou er nooit aan denken, maar het werkt blijkbaar wel goed  8)

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Werkt voor mij zeker goed Gerolf. Ik heb reuma en dan is snijden niet altijd mogelijk voor me. Daar moet ik te hard voor duwen. Een grote schaar is dan vaak de uitkomst. Alleen moet ik uitkijken dat ik dit niet doe bij erg oude huisjes. Daarvan is het plastic vaak zo broos dat het gaat splinteren en breken. ;)
Groet Pierre.


SuSke

Voordeel van knippen is wel dat je gelijk een mooie rechte snede hebt ondanks de verschillende dikten en gevel opbouw.
Geen gedoe met een mesje om 20 keer voorzichtig over hetzelfde lijntje te gaan en dan bij de laatste keer verschuift je lat  ::)

Ik vermoed wel dat je een stevige schaar gebruikt Pierre, zo'n grote kleermakersschaar misschien?
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1


Alan On Track

Ik hou van je kitbashing, Pierre. Geeft veel zin om zelf nog eens zoiets te bouwen
Modelbouw is een kunst

Pierre

Dank heren. ;)

Citaat van: SuSke op 16 maart 2021, 17:28:04 PM
Voordeel van knippen is wel dat je gelijk een mooie rechte snede hebt ondanks de verschillende dikten en gevel opbouw.
Geen gedoe met een mesje om 20 keer voorzichtig over hetzelfde lijntje te gaan en dan bij de laatste keer verschuift je lat  ::)

Precies ... hoe herkenbaar Frans.

Citaat van: SuSke op 16 maart 2021, 17:28:04 PM
Ik vermoed wel dat je een stevige schaar gebruikt Pierre, zo'n grote kleermakersschaar misschien?

Geen kleermakersschaar Frans maar wel een hele grote en ik slijp hem wel eens ... gewoon een keer meegenomen bij Ikea. :)
Groet Pierre.