Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn N-spoor project.

Gestart door Pierre, 09 december 2020, 11:45:20 AM


evan

Weer een indrukwekkende update van je inventieve en knappe ideeën.  HO of N, het maakt niet uit en je doet het gewoon :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

railrunner

Leuke binnenkomer Pierre!

Uw baantje is een bron van inspirartie, vooral hoe je je plaats invult (inwerken van een HO- en N-baan) en verder een leerrijke inkijk in je compacte werkplaats.  Dit is geweldige reclame voor mensen met een beperkte ruimte om hun spoorhobby te beoefenen. Mooie recuperatie van oud materiaal!  Ik vind je houtzagerij gewoon geweldig, leuk om te volgen.

Pierre

Dankjewel heren.

Gisteren en vandaag weer even verder gegaan met mijn N-baantje.  Wat aan het boterkuipdekseltjes krassen geslagen om voldoende golfplaten te hebben om het hele dak af te maken.





Daarna het hele dak in een grijze kleur geverfd. Hoeft niet geheel dekkend voor een realistischer beeld.





Terwijl het dak staat te drogen ga ik alvast wat anders doen. Even geleden een doosje allerlei rommel gekocht en daar zaten ook wat simpele autootjes bij. Daar wil ik verlichting (koplampen, achterlichten) in maken. Ik kan ze ook kopen maar zelf doen is altijd leuker.



Ik neem een tiental autootjes ... haal deze uit elkaar en schilder ze eerst netjes op.



Dan de ledjes er in en ik snij hier en daar wat uit de vloer om deze mooier te laten passen.





De achterkanten van de leds schilder ik zwart tegen het doorschijnen en frommel de autootjes weer in elkaar. Over de draadjes aan de onderkant doe ik een zwart stukje krimpkous zodat de draadje bij plaatsing op de baan een stuk minder opvallen.



Weer verder met de houtzagerij. Er moet nog afzuiging op het dak komen en die maak ik van wat rest spul uit de rommelbak.





Dan verouder ik alles en maak de golfplaten wat roestig.

Ondertussen tijd om langs het stukje gras aan de voorkant van de baan een hek te plaatsen zodat er straks geen koeien op de rails gaan lopen. Ik gebruik hiervoor wat etalage spelden die ik in de ondergrond tik met een hamertje.





Daarna knip ik ze af op ongeveer 6 mm hoogte. Ik heb gekeken bij een Preisertje en dat is ongeveer navelhoogte. De paaltjes gaan in de lichtbruine verf.





Twee draadjes grijs garen maakt het hek af.










Later meer .... ;)


Groet Pierre.


Luc

Fijn!  8)

Vissersdraad is ook een goede oplossing.
Oufti!

Gerolf

Citaat van: Luc op 20 december 2020, 11:13:27 AMVissersdraad is ook een goede oplossing.

Naaigaren is zo slecht nog niet. Dat kan je wat opruwen, en dan lijkt het op prikkeldraad  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

#21
Zo de kerstdagen weer achter de rug dus maar weer eens verder aan de houtzagerij.

Ik heb nog een oud wagonnetje liggen. Ik denk een Amerikaans model met kleine wielen van Rapido. Deze kan ik mooi gebruiken om een rongenwagon van te maken voor lange boomstammen.



Eerst maar eens even slopen die handel. Wel alvast een asje gevonden.





Ik had nog wat smalle strookjes fineer over en die gebruik ik nu om planken van te snijden voor de vloer die ik dan met witte houtlijm vastplak.





Een beetje uit elkaar zodat je duidelijke kieren krijgt.



Ik schilder de vloer met verdunde bruine verf en snij van een styreen profieltje de rongen.





Een paar takjes uit de tuin maakt hem af.



Ik moet natuurlijk ook iets hebben om de wagons uit de zagerij te duwen.  Ik denk aan een soort industrieel locje.
Ik zoek wat rommeltjes uit de rommeldoos en een restje styreenplaat. De meeste spullen uit de rommeldoos zijn H0 materiaal. Ik heb nog maar weinig N spul. Maar ja  ... wat maakt het uit.



De zaag er maar in.



Oeps ... misschien toch iets te onstuimig? :o



Het materiaal is redelijk broos geworden in de loop der jaren. Ik lijm het huisje maar weer in elkaar en vijl er raampjes in.



Dan is de transformator (of zo) aan de beurt om aan stukken gezaagd te worden.





Vloerplaatje ... en de boel kan in elkaar gelijmd worden.



Terwijl de lijm droogt begin ik vast aan drie ander wagonnetjes. Volgens mij wagonnetjes uit de startset van Fleischmann. Ze kunnen wel een verfje gebruiken lijkt me.





Ook had ik in de rommelbak nog een paar hout stapeltjes gevonden maar die waren wel heel duidelijk van plastic dus om die plasticglans weg te krijgen schilder ik deze ook maar gelijk even.





En zet alles gelijk maar op mijn baan neer.



Ik probeerde van het Preisertje de armpjes warm te maken en te buigen. Mislukt dus! Dan maar amputeren en een nieuw armpje maken van een deel van een hekje. ;D



Het locje is ook droog en de binnenkant krijgt een onduidelijk kleurtje gebroken wit of zo.



Het locje maak ik maar rood en een beetje roestig. Het Preisertje krijgt een schoon ketelpak en werkhandschoenen.







Er moeten alleen nog buffers op de rongenwagen en het locje komen. Van wat oude wagononderstellen de bufferbalk gezaagd. Na een beetje snij, schuur en vijlwerk hebben de rongenwagen en het locje nu buffers. Bovendien is er een opstapje aan het locje gemaakt.









Later meer .... ;)

Groet Pierre.


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Alan On Track

Amai, zeg, dat kleine locje! indrukwekkend
Modelbouw is een kunst

Pierre

Het rechter gedeelte van de baan is nu wel klaar. Misschien dat ik nog eens een bokkraantje bouw of tegen een heftruckje aanloop of zo. We zien wel als de beurzen weer open gaan.



Nu eerst maar eens verder met het linker en grootste gedeelte. De linker zijwand zit er in. Tussendoor ook wat rijdend materiaal opgeknapt en zelfs wat lange wagons op Marktplaats gevonden.





Ik wil de achterhoeken rond maken en gebruik daarvoor een oude knutsel onderlegger waar mijn kleinkinderen vroeger op knutselden.



Ik lijm stukken van deze onderlegger in de hoeken en plamuur ze glad met een beetje allesvuller.



En een beetje zomers verfje natuurlijk.



Ring ... postbode brengt tussendoor een rijtje huisjes.



Rechts gaat de rails door de achterwand heen. Ik moet eens even kijken hoe ik deze rails op een beetje chique manier tussen de huizen kan laten verdwijnen.



Tussendoor gaat hem niet worden. Te weinig ruimte. Dan maar weer op een manier die ik eerder heb toegepast met een straatje ... onder de huizen door.
In de rommelbak vind ik een gevel die ik daar wel voor kan gebruiken. Althans een verdieping er van. Dus hup ... de zaag er maar weer in.



En van schuimkarton een tunnelportaal geknutseld en steentjes gestempeld (2,5 x 1,5 mm). Ik heb het deze keer gedaan langs een winkelhaakje om mooi recht te blijven. Dat gaat beter dan langs getrokken lijntjes wat ik eerder heb gedaan.



Dan lijm ik het rijtje ramen in het portaal. Ik weet niet deze constructie werkelijk bestaat maar ... 't zou zo maar kunnen.





Alles lekker in een zwarte basiskleur. 'T Moet vooral niet te vrolijk worden allemaal.



En dan afwerken.



Het portaaltje is op zijn plek gezet. De binnenkant van de tunnel is zwart geverfd om inkijk zo veel mogelijk te beperken. Het witte streepje is houtlijm die nog niet droog is.



Het achterste deel daar moet links een berg met ruïne komen en de rest een stads idee met trambaan (pendel). Ik heb er een los deel van gemaakt om later bij de bedrading te kunnen komen. Bijkomend voordeel is dat ik dit gedeelte op mijn werktafel kan leggen om er zeer makkelijk aan te kunnen werken. Dat is voor mijn lijf (reuma) velen malen beter dan over de tafel te moeten hangen en op mijn benen te moeten staan.



Voor de stad heb ik veel huizen nodig maar het is een smalle strook dus wil ik de huizen maar half zo diep maken als ze nu zijn. Bovendien kan de achterkant gewoon dicht zijn want die kan niemand zien. Van elk huis kan ik de achterkant dan weer gebruiken als voorkant voor een 2e huis. Ik heb al aardig wat huizen bij elkaar gespaard en gekregen en die ga ik nu dus allemaal uit elkaar halen voor gevels en onderdelen.

Ik begin met twee huizen die ik ga stapelen waardoor ik hoge stadshuizen krijg. Aan de rechter kant van de achtergrond komen hoge huizen die steeds lager worden naarmate we links komen. Hierdoor lijkt de berg die daar komt ook wat hoger.



Aan de achterkant is ook de strook MDF zichtbaar waar alle huizen op moeten komen.







En dan is het ineens een echt herenhuis. Behalve de vieze groene kleur dan.




Nog een huis voor de sloop. Dit hotel heeft verschrikkelijk veel mooie details. Gebruik ik de gevels niet dat blijven er erg veel mooie en bruikbare onderdelen over.





Dit blok huizen zit echt goed in elkaar gelijmd en er moet grof gereedschap aan te pas komen om dit te slopen.



Maar ... er is nog nooit een huis geweest die van me gewonnen heeft.



Nog meer sloop.





We gaan het eerste hoekje maar eens opbouwen. Ik begin maar met de hoogste gebouwen naast de tunnel. Dit zijn huizen langs het spoor waar je alleen de sombere achterkant van ziet met de tuintjes en binnenplaatsjes.





Strookjes en dakgoot voor het zinken dak.





En hier kan ik nog wel een schuurtje uit snijden.






Later meer geplak .... ;)

Groet Pierre.


doomslu

Ik blijf het bewonderingswaardig vinden, dat recycleren.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

evan

Inventief ten top.

Ik vind de weathering van je toetsenbord wel heel geslaagd! 
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Gerolf

Citaat van: evan op 24 januari 2021, 16:48:17 PMIk vind de weathering van je toetsenbord wel heel geslaagd!

;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

modelbaanHO

Allemaal ingenieus gevonden oplossingen met mooie resultaten.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be