Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Mijn N-spoor project.

Gestart door Pierre, 09 december 2020, 11:45:20 AM

Pierre

Met dit verhaal posten ben ik ook wat aan de late kant maar ja ... Meestal ben ik lekker aan het bouwen en heb ik geen zin om te posten. Maar hier dan toch mijn N verhaal.

Ik ben eigenlijk een H0 man en had niets met N-spoor maar .....

Mijn buurman iets verderop in de straat kwam een tijdje geleden bij me langs en vroeg of ik iemand wist voor N spul. Hij is ver in de 80 en kan niet meer met dit kleine spul omgaan. Heeft al verschillende keren een locje of wagon laten vallen en al het materiaal mankeert nu wel wat. Kortom hij wil nog wel maar kan niet meer rijden. Ik had een paar jaar geleden al eens een baantje voor hem gemaakt maar die heeft hij nooit echt aangekleed. Hij wil alleen maar rijden.



Om een lang verhaal kort te maken heb ik het spul van hem gekregen en wil ik daar een niet al te grote baan van maken. Ik heb hem ook belooft dat als de rails klaar is ik wat materiaal op zal knappen en dat hij bij mij mag komen rijden. Allebei blij .... Toch?

Dan het volgende probleem. Waar moet ik dat baantje maken? Ik heb maar een heel klein treinkamertje en daar zal het moeten gebeuren. Om ruimte te besparen heb ik indertijd mijn baan hoog gebouwd. Deze kan daar misschien nog wel onder. Dat gaat dus best een aardige verbouwing worden.





De PC en compressor krijgen een nieuw hoekje.



Omdat onder dit baantje allemaal kasten zijn en ik dus niet onder de tafel kan moet ik een dubbel blad maken om al de bedrading weg te bergen..




Alle rails en wissels heb ik los gesoldeerd en ga ik hergebruiken.



Ook andere materialen krijgen een tweede kans. Dat dubbel tunnelportaal vind ik al snel wat lomp. Vooral omdat je er gelijk in kijkt. Ik kies voor de twee enkele. Deze tunnelportalen zijn me wel iets te hoog voor de plek waar ze moeten komen en worden omgebouwd.





Het geheel begint vorm te krijgen.



Tunneltje wordt verder afgewerkt.









Ik heb nog wat oude rails bedding waar ik niets mee doe en als ik die omdraai kan ik ze mooi gebruiken om perrons van te maken.









Ik heb helemaal niets met digitaal dus maak ik een simpel analoog bedieningspaneel die om ruimte te besparen als een soort la onder de baan komt.









De eerste draadjes.



Langzaam maar gestaag ...













Dan ga ik het smalle gedeelte een beetje aankleden. Ik moet wel wennen aan de overschakeling van H0 naar N. Alles is ineens half zo groot.













De treinbaan is op het smalle gedeelte maar een krappe 30 cm dus er moet een rijtje halve huisjes komen langs het straatje. Dus knip ....





De huisjes zijn maar een cm diep maar er moet toch wel verlichting in komen. Als ik de leds tegen de achterwand aan plak wordt het licht niet lekker verdeeld. Daarom plak ik de leds aan de gevelkant en reflecteert de achterwand het licht.







Hier en daar nog een muurtje en een beetje kliederen met verdunde zwarte verf.



De buurman wilde ook graag zijn molen terug zien dus daar heb ik een plekje voor gemaakt. Wel even de deur groter gemaakt. Het gaat later een korenmolen worden met zakken meel en zo. Die moet je niet door een smal deurtje willen zeulen.









Ik heb me tussendoor ook een beetje uitgeleefd op een achtergrond. Na een middagje kwasten had ik toch een redelijk lief tafereeltje uit mijn mouw geschud. Het werkt wel.







Ik heb wat lantaarntjes langs de weg gezet en dan is het tijd voor een beetje groenvoer en wat simpele boompjes. Persoonlijk vind ik het gras uit de begrasser een beetje grof dus ik doe het met strooisel. Wel hier en daar een polletje gras maar dat zijn dan meer struikjes.











Als laatste nog een seinhuis opgeknapt en compleet gemaakt.




Dit was weer een grote update.
Later meer ....  ;)


Groet Pierre.


beertje

Ik zou zeggen mooi, en zeker de achtergrond mooi geschilderd. :) :)

Michiel

Waw! Wat een verhaal! Schitterend. Je hebt niet stil gezeten. Heel inventief plan gezien de ruimte, en heel aantrekkelijk opgebouwd en aangekleed. Prachtig! ḱ Voel me plots een luierik...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jappy

Over een toffe verrassing gesproken! Leuk om je bekende, losse stijl in N te zien! Ik volg! :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

doomslu

Inventief en knap gedaan.
Als je dat zo leest lijkt het er wel op dat je dat in een weekendje gedaan hebt...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Driesel

Lekker creatief bezig. Je schilderkunsten zijn mooi!

Alberke

Knap gedaan; ik speel al een tijdje met zo'n idee.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

59erke

#7
Als beginneling in N maak je ineens wel een heel goede start, ziet er alvast zeer goed uit. Kwestie van aanpassing van HO naar N zit alles toch vrij goed in proportie.

En conclusie, HO baan buiten en voortaan verder in N  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alan On Track

Alsof Hoogbaan nog niet straf genoeg was maakt meneer er zoëven een prachtig n-baantje bij  :o Geweldig om deze update te zien
Modelbouw is een kunst

Pierre

Dankjewel heren.

Citaat van: Michiel op 09 december 2020, 12:04:40 PM
ḱ Voel me plots een luierik...  ;D

Citaat van: doomslu op 09 december 2020, 12:18:33 PM
Als je dat zo leest lijkt het er wel op dat je dat in een weekendje gedaan hebt...  ;)

Nou jongens troost je. Dit is ook een klusje van ongeveer drie maanden wat ik hier neerzet. ;D

Citaat van: 59erke op 09 december 2020, 13:32:41 PM
En conclusie, HO baan buiten en voortaan verder in N  ;)

Nou ... ik ga maar door in beide maten lijkt me.  ;)

Groet Pierre.


Pierre

 
Er is nog meer gebeurd op mijn N baantje maar het was te veel om in een keer te posten. Op het kale plekje wat nog tussen de sporen over was wilde ik eigenlijk een kolenbunker maken. Maar dat heb ik op mijn H0 baan ook al gedaan dus nu even wat anders. Na een nachtje slapen is dat een houtzagerij geworden. Maar dan wel eentje waar je ook naar binnen kan kijken.

Eerst maak ik een toegangsweg. Ik kon zo snel niets vinden dus heb ik hiervoor wat allesvuller gebruikt. Werk overigens uit de kunst.



Ik lijm met secondelijm twee railstaven op de grondplaat en vul deze ook af met allesvuller. Dan een paar maal met een oud wagonnetje er door.



Van een stukje fineer snij ik wat strookjes.



Uit mijn rommelbak zoek ik twee oude wagons. Dit zijn Amerikaanse modellen of zo en hebben mooie kleine wieltjes. Precies wat ik nodig heb om een lorrie te maken voor de te zagen boomstammen .







De gezaagde boomstam is een takje uit de tuin die ik aan een kant afschuur.





De lintzaag maak ik ook van wat rommel.












Later meer ... ;)
Groet Pierre.


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Indrukwekkend  :)
Je hebt niet stil gezeten  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Dankjewel. ;)

Ik gebruik voor de palen van de open zagerij gewoon stokjes (snoeiafval) uit de tuin. Ik zoek er een paar uit met ongeveer dezelfde diameter. Lijm ze met witte houtlijm in de gaatjes die ik eerder geboord heb.



Terwijl de lijm droogt ga ik verder met de lintzaag. De "zaag" maak ik door een heel smal strookje te knippen van een mayo tube.





De lintzaag nog een beetje verouderen.



Verder met de bouw.



Ik zeef wat MDF zaagsel en gebruik het fijnste zaagsel om de lintzaag heen.





We bouwen weer verder. Het achterste gedeelte van het gebouw moet wat inspringen omdat anders lange wagons de bocht niet goed kunnen nemen.



Langs en tussen het spoor dat in de loods loopt is nog wat open ruimte en die wil ik ook nog wat opvullen. Ik beits nog wat fineer strookjes en plak deze als planken op een breder stukje.







De planken laat ik ook weer aansluiten met wat MDF strooisel.



Langs de dakspanten lijm ik een strookje fineer met daarop vier ledjes van een ledstrip. De draadjes twist ik in elkaar en schilder ze bruin. Ze kunnen mooi achter de drie palen verstopt worden. Dan kan het dak er op. Ik gebruik hiervoor gewoon een stukje karton (achterkant van een kladblok of zo) en daar kunnen later de golfplaten op komen te liggen.







Voor de golfplaten lijm ik een paar stukjes bloembinddraad op een strookje karton en neem een strookje folie van een boterkuipje of in dit geval smeerkaas en dan krassen maar ...



Knip er smalle strookjes van en deze plak ik op het kartonnen dak.






Zo dit was de update tot nu toe van mijn N-baantje. Ik ben weer helemaal bij. Nu maar weer verder bouwen.
Later meer ..... ;)
Groet Pierre.


mahtoska1

Dat is ongelooflijk creatief en geeft een zeer geloofwaardig resultaat. Ik leer bij.