Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Decoder defect ?

Gestart door 59erke, 08 december 2020, 14:23:24 PM

59erke

Even een klein vraagje in de groep gooien.

Ik heb hier een lokje met een Kuehn decoder dat steeds goed gereden heeft, tot nu...


De verlichting werkt rijdend links en rechts, maar de motor weigert elke dienst.
Alle draden zijn op het eerste zicht goed aangesloten, en de motor werkt wanneer er rechtstreeks spanning op de motorklemmen wordt gezet (dus zonder decoder).

Zou het kunnen dat de decoder defect is en hoe kan ik hier zeker van zijn ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

even een andere motor aan de decoder aansluiten ?
(of gewoon je multimeter aan de decoder uitgang)
(of zelfs gewoon een lampje ipv een motor)
(of een lampje parallel op de motor )

of de motor aan een andere decoder...

Dan test je de beide
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

LET WEL OP .... met het rechtstreeks spanning op de motor zetten !!

Als die nog aan de decoder hangt, kan je je decoder zelf tijdens het testen opblazen op deze manier
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

Dani bedankt voor de tip.

Reservemotor aan de decoder aangesloten en deze weigert dienst. Dus ik vermoed dat het gedaan is met de decoder.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

Kijk op de decoder of je kunt zien wat er defect is.
De krimpkous weg halen "als hij niet meer in garantie is" en dan kijken of er niets te zien is wat opgeblazen lijkt te zijn .
Een serie van de V5 esu heeft het probleem dat er een diode zomaar door fikt .
Maar dan doet de decoder niets meer dus ik vermoed dat er een van de H brug fets is door geslagen .
Deze zijn te vervangen maar dan moet je wel de nodige apparatuur hebben om dat te doen .
Micro warme lucht soldeer bout enz.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Opsturen naar ESU ter vervanging.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

ERVIN

Ja lap , en ik heb dit weekend mijn eerste ESU V5 decoder gekocht , toch bedankt voor de tip Raf , dan weet ik direct waar zoeken moest hij voortijdig de geest geven , en mijn aankoopbewijs zal ik ook nog maar even bijhouden dan. Hoe lang heb je eigenlijk garantie op die decoders?

Alberke

Citaat van: ERVIN op 08 december 2020, 17:41:50 PM
Ja lap , en ik heb dit weekend mijn eerste ESU V5 decoder gekocht , toch bedankt voor de tip Raf , dan weet ik direct waar zoeken moest hij voortijdig de geest geven , en mijn aankoopbewijs zal ik ook nog maar even bijhouden dan. Hoe lang heb je eigenlijk garantie op die decoders?
Europese garantie zeker? En in mijn ervaring zijn ze nogal soepel ginder.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

En die Europese garantie is bij mijn weten 2 jaar!

;)

raf

Ja niet panikeren is ook de boodschap .
Ik heb er nu een 20 tal ingebouwd en 2 hebben er poef gedaan .
En dit gebeurde binnen de 14 dagen zeg maar en dan veel aan het rijden geweest .
Allemaal vervangen onder garantie .
En het was een bepaalde serie waarvan sommige het deden dus ik denk in china dat er een paar dik op hun paas eikes gekregen hebben .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

59erke

Jullie zijn nu allemaal over Esu bezig maar in dit geval betreft het een Kuehne decoder. Het is nu wel de vraag of die garantie ook geldt bij de andere merken ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

mardig23

Hoi Koen,

Het merk maakt niks uit, wel de plaats waar je hem kocht, en de datum van aankoop.
Een garantieprocedure vereist een aankoopbewijs. Als je dat hebt, hebben ze in geval van discussie geen poot om op te staan.

Dus als je hem niet online gekocht hebt in China of zo, en hij nog geen twee jaar oud is, is het garantie.

Kocht je hem bij een dealer, gewoon terugbrengen met aankoopbewijs, waarvan je eerst een kopie hebt genomen ;)
Mvg Karl

59erke

Goed om weten, in het vervolg dan toch maar die aankoopbewijsjes eens beginnen bijhouden  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

raf

En de verpakking niet vergeten want die hebben ze ook nodig .
En bewaren ??? maak er maar een copie van wand die kassa tickets blijven niet eeuwig goed.

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mardig23

De verpakking is geen officiƫle verplichting, en kan bij ontbreken niet worden gebruikt als excuus om geen garantie toe te kennen.
Maar het is dikwijls wel aangewezen ze bij te houden, zodat het terugzenden veiliger verloopt.


Mvg Karl