Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

BeNeLux in al zijn verschillende samenstellingen.

Gestart door ERVIN, 07 december 2020, 18:21:52 PM

ERVIN

Ik heb maar een beperkt aantal foto's van de BeNeLux treinen , allemaal in het Antwerpse genomen , maar door de jaren heen zie je toch dat er heel wat verschillend materiaal heeft gereden tussen België en Nederland.

322 by Erwin Janssens, on Flickr

291 by Erwin Janssens, on Flickr

288 by Erwin Janssens, on Flickr

245 by Erwin Janssens, on Flickr

242 by Erwin Janssens, on Flickr

213 by Erwin Janssens, on Flickr

211 by Erwin Janssens, on Flickr

5 by Erwin Janssens, on Flickr

1 by Erwin Janssens, on Flickr

Dus laat de foto's maar komen hé collega's.  ;)


Klaas Zondervan



svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

vyncky

Terug in de tijd...






Info over de benelux (tot het begin van de Fyra): https://www.lijn-12.be/benelux.php
Voor de benelux 2.0 moet ik nog eens werk van maken..., maar ja tijd te kort hé...

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Driesel

Mooie foto's!
Ik heb die Benelux-treinen al altijd interessant gevonden. Veel info over het gebruikte materieel vind je hier https://www.v250.nl/

Nog foto's:

De 2801 was één van de drie TRAXX-locs waarvan het nummer niet centraal op de neus stond. Tegenwoordig rijdt deze 186 123 voor CrossRail.



Brussel-Zuid 2009: achter de 2835 hangt het enige stuurrijtuig die de Fyra-kleuren kreeg:



Rotterdam 2010: de 2832 met rijtuigen in Fyra-kleuren. Achteraan hangt nog een stuurrijtuig. Deze waren niet compatibel met de TRAXXen:





In 2015 verschenen de nieuwe stuurrijtuigen. Het is echter nooit gelukt om die de TRAXX-locs te laten aansturen.








Klaas Zondervan

Citaat van: Driesel op 09 december 2020, 12:46:01 PM
In 2015 verschenen de nieuwe stuurrijtuigen. Het is echter nooit gelukt om die de TRAXX-locs te laten aansturen.
Indertijd zijn twee stuurstandrijtuigen omgebouwd om met de TraXX samen te werken maar dat is nooit doorgezet. Er staat me iets van bij dat de ombouw te duur was en toen besloot men om er maar een tweede loc aan te hangen.

Michiel

Ook dat verhaal ven de mislukte ombouw van stuurstandrijtuigen staat te lezen op: https://www.v250.nl/intercity-rijtuigen-icr/ns-icrmmh  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mardig23

Hoi Michiel,

Waarom dat project is mislukt staat daar niet te lezen hoor...
Mvg Karl

Michiel

Dat klopt, geen waarom, maar wel iets meer uitleg over het verloop van het project. De oorzaak van het afblazen staat er inderdaad niet. Jammer voor onze nieuwsgierigheid.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Ik snap ook niet waarom het ombouwen van stuurstanden is afgeblazen. Het besturingsprotocol van een TraXX is geen geheim, dus ik snap ook niet waarom het mislukt is.

Michiel

#12
Volgens http://www.martijnhaman.nl/typeicr.htm:

"Door problemen met de aanpassing van de beveiligingssystemen en de aansturing van de locomotief van uit het rijtuig is uiteindelijk gekozen voor inzet van ICRmh-rijtuigen tussen twee TRAXX-lokomotieven in."

en dan staat te lezen op https://www.somda.nl/forum/323/20/ontwikkelingen-icr/ , met een vervolg (waar ik niets van snap):

"Traxx-en (en BR 189) gebruiken voor de stuurstroom vanuit het stuurrtijtuig en in dubbeltractie ZWS (vanuit stuurstandrijtuig) en ZMD (in dubbeltractie) de UIC-kabel. Enige voorwaarde is dat het om de 18-aderige variant gaat; de oudere 13-aderige is niet bruikbaar voor stuurstroomsignalen."
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mardig23

Wel.... ;D

Dat is een heel verhaal, maar kort samengevat ging het mis bij de LT2 revisie (Projectnaam Venus)

Concreet gingen BDs-rijtuigen aangepast worden om met een locomotief Baureihe 186 te kunnen rijden.
Als eerste zal rijtuig BDs 82-77 031 aangepast gaan worden. Het rijtuig komt op 27 november 2013 aan in Haarlem.
Als tweede rijtuig zal de BDs 82-77 032 aangepast gaan worden.

De rijtuigen worden voorzien van een nieuwe stuurtafel en andere apparatuur om met de nieuwe locomotieven overweg te kunnen.
Begin 2015 worden de werkzaamheden aan rijtuig BDs 82-77 031 stilgelegd, om zich volledig te richten op rijtuig BDs 82-77 032.
Het rijtuig 82-77 032 is na de verbouwing vernummerd naar 82-70 032.

In het voorjaar van 2015 rijdt het rijtuig samen met locomotief 186 003 op het terrein van de Haarlemse werkplaats.
Ook statische proeven worden hier genomen met het rijtuig.
De oplevering van het rijtuig is vier maanden later dan gepland.

Op 11 maart 2015 gaat rijtuig 82-70 032 samen met locomotief 186 003 van Haarlem naar de Watergraafsmeer.
Hier zal het rijtuig gekoppeld gaan worden met de stam rijtuigen 4991 (B 216 + B 207 + B 218 + B 235 + B 575, maar zonder B 415).
De proefritten met deze stam zal zowel over het gewone net als de HSL-Zuid gereden gaan worden. Ook proefritten in Velim of Wegberg-Wildenrath staan op het programma.

En hier komt het: In april 2015 wordt bekend dat het project grote vertraging oploopt vanwege problemen met de ETCS, ATBL en aansturing van de locomotief van uit het rijtuig. De testen met de rijtuigstam verliep niet zonder storingen. Het project wordt daarop geannuleerd.

In heel deze periode werden de rijtuigen ook geweigerd als stuurstand in de Benelux. Ze mochten enkel als gewoon rijtuig meerijden.

Op 13 april 2015 worden de rijtuigen van stam 4991 met BDs-rijtuig 82-70 032 op de Dijksgracht gezet. (spoorbundel Amsterdam)

Op 17 juni 2015 wordt bekend dat NS nog eens 18 locomotieven Baureihe 186 bestelt bij Bombardier. Deze optie was bedongen bij de eerste bestelling van 19 locomotieven in 2013.
De locomotieven worden besteld om dat het te veel tijd en geld kost om de ICRmh Bpmbdzf7-rijtuigen om te bouwen en toegelaten te krijgen voor diensten over de HSL-Zuid en het binnenlandse net.
De stuurstandrijtuigen blijven wel in dienst als gewone rijtuigen.

Op 22 mei 2015 is de 82-70 032 losgekoppeld van stam 4991.

De tweede BDs- rijtuigen 031 en 032 zijn in 2018 verschroot, inclusief nieuwe ongebruikte stuurtafels :'(
In heel deze periode werden de rijtuigen ook geweigerd als stuurstand in de Benelux.

Er is voor de liefhebbers ook nog een hele technische uiteenzetting waarom de ECTS begon te flippen, maar daar ben ik jammer genoeg te dom voor ;D

(Railwiki is your friend ;))
Mvg Karl

rixke rail

Testtrein voor de samenstelling met NMBS/NS Traxx'en te Kessel-Lo op 30 oktober 2014.

hsa@flv 002 by Eric  Baert, on Flickr

hsa@flv 001 by Eric  Baert, on Flickr

Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN