Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

59erke

leuk gemaakt, als je nu een hol buisje had gevonden ipv een tandenstoker kon je er nog een ledje insteken
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

DFS


Jappy

Citaat van: 59erke op 01 maart 2023, 10:10:15 AM
leuk gemaakt, als je nu een hol buisje had gevonden ipv een tandenstoker kon je er nog een ledje insteken

Ik was niet van plan verlichting in te bouwen op mijn baan, dus maakt het niet uit, maar voor zij die dat wel willen is dat inderdaad een goede tip en mogelijkheid!  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

De verhuis is rond! Tijd om er weer in te vliegen! En zoals altijd, doen we dat met duizend projecten tegelijkertijd....

Eerst en vooral, een beeld van de nieuwe hobbykamer. Genoeg ruimte voor de eerder gemaakte banen, de huidige projecten én.... in de hopelijk niet al te verre toekomst een schaal N modulebaan....





Goed, voor de liefhebbers van het smalspoorproject heb ik niet veel nieuws helaas. Ik ben de fabriek aan de linkerkant van het dorp aan het plannen, maar heb nog niets concreets. Momenteel ben ik weer volledig in Belgische N-sferen, en heb me helemaal daarin zitten verdiepen. Eerst en vooral heb ik inspiratie gehaald van Alan's prachtige Zwanzebeek, en me gezet aan de detaillering van enkele huisjes. Ik heb ze voorzien van benamingen, interieurjes, luifels en blafeturen om ze wat meer leven te geven.



Daarnaast ben ik me vooral aan het bezighouden met wat er op de sporen gebeurt. Mijn absolute voorliefde is stoom, en heb recent de prachtige type 81 van Arnold op de kop getikt. De advertentie zei 'bastel', dus was met een bang hartje. Nu blijkt dat het wormwiel op de cardanas is weggevreten, dus die moet vervangen worden. Helaas heb ik dat onderdeel niet en m'n gebruikelijke leverancier eveneens niet. Mocht iemand er nog eentje in de rommeldoos liggen hebben.... Op z'n minst kan ik al even verder met detailleren. Ze krijgt nieuwe opschriften, echte kolen, briketten, een bemanning en nog wat typische NMBS zaken.



Naast stoom ben ik meer en meer een interesse in het dieseltijdperk aan het krijgen... Dus dan maar deze aankopen.



Maar ik wil méér. Op Shapeways staat al een hele tijd een kapje voor een reeks 55 voor een Brawa onderstel. Toen ik deze Brawa-loc op de beurs in Lier op de kop kon tikken, heb ik me er toch maar aan gewaagd. Enkele toevoegingen zoals roosters en handgrepen maken het ding af.



Allemaal goed en wel, maar wat gaan ze trekken? Veel rijtuigen zijn er immers niet! Dat lossen we op door zelfbouw. Een stammetje rode M2's is onderweg! Gemaakt uit karton en draaistellen van Kato.



Volgende keer: M2-rijtuigen! Of een fabriek voor de smalspoorbaan. We zien wel waar ik zin in heb. Tot dan!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

59erke

Jasper, weer goed bezig precies. Die huizen zien er verbazend goed uit. Ik volg je nog met die 55'er want staat ook nog op mijn wishlist. Welke Brawa lok bedoel je trouwens.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Citaat van: 59erke op 30 maart 2023, 21:29:09 PMWelke Brawa lok bedoel je trouwens.

Hey Koen! Op Shapeways staat dat het modelletje ontworpen is om zonder problemen te passen op een Brawa BR 119/229. Dat is ook wat ik gebruikt heb en kan beamen.  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

We gaan weer verder! Beetje schaal N, beetje smalspoor H0E/009 vandaag.

Project M2 in schaal N is begonnen met een eerste testrijtuig, maar wordt vooral tussendoor eens naar gekeken. Behalve dat de wanden momenteel rood zijn gemaakt, is er niet veel over te melden en heb ik er momenteel ook geen foto's van. Later hopelijk meer.

De gebouwtjes staan op hun plaats op de baan! Nog wat nood aan de laatste puntjes op de i, maar ziet er goed uit vind ik zelf.



Daarnaast eindelijk de 81er aan de praat gekregen! Een 3de tweedehandsloc bleek de sleutel om niet alleen deze maar ook mijn andere Arnold aan de praat te krijgen. Ik heb ze een olielamp gegeven, echte kolen in de tender en het locnummer aangebracht op de rookkastdeur. Nog een bemanning en klaar!



Ik heb een hoop leuke fotoboeken over België thuis liggen. Eéntje daarvan, 'Barak Friture' van Jesse Willems, bevatte een foto van een geinige citroen 2cv met een puntzak. Hmmm.... Beetje papier, plastic staafjes en een 2cv uit de rommelbak resulteerde in onderstaand prullendingetje. Een Belgische baan, zegt u?



Goed! Tijd voor wat smalspoor. Het haventje heeft water gekregen. Golfjes van houtlijm met een paar lagen jachtlak. Schuimkoppen met acrylverf. Maar het strand had nog wat extra's nodig... Uit DAS-klei werd een stelletje zeehonden gemaakt.



In de haven zelf heb ik enkele bootjes gelegd. Aan de hand van foto's van Britse vissershaventjes werd met veel moeite twee bootjes in elkaar gepruld. Op de MOBexpo vond ik nog twee extra sloepen die het beeld compleet maken. Nog wat trossen om ze vast te maken aan de kade, en ik ben tevreden.



Daarnaast begonnen aan de andere kant van het dorp, waar een fabriekje voor conserven gevestigd is. De schoorsteen is van Faller, lichtjes aangepast en de fabriek zelf is het gebruikelijke recept van papier, pluimkarton, DAS-klei en onderdelen uit de rommeldoos. De heuvel heeft ook nét de eerste laag statisch gras gekregen.



En als laatste geef ik jullie nog graag een overzichtje mee van het geheel totnogtoe. Tot de volgende keer!

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Tothebeach

Dit wordt een heel lief baantje zo! Top om te zien. En die zeehondjes zijn geweldig!

Groet,
Michel

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

sdz1976

idd een heel liefelijk , maar vooral tof geschapen baantje 8)  8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

#70
Ik had gehoopt veel sneller een update te posten, maar helaas is vorige week m'n telefoon gefrituurd in dit hete weer en ben ik al m'n foto's sinds november kwijt.... Mijn schuld voor geen deftige backups te maken maar ja...

Vandaag een focus op rollend materieel wat er op de werkbank lag, maar eerst wat groensel. Er wordt gewerkt aan de linkerkant van het stadje Whitesands Quay. Statisch gras is aangebracht, de fabriek wordt meer afgewerkt en er zijn bomen geplaatst van zeeschuim. Het begint een sfeervol plekje te worden. Nog de kleine details aanbrengen en de fabriek wat meer 'plaatsen' in de grond voor een goede afwerking!





En dan nu het rollend materieel dat de laatste tijd is gepasseerd. Eerst en vooral iets Engels. Mijn Britse minibaantje heeft als thema een aansluiting naar een kolenmijn uitgebaat door de NCB. Voor een veilig verloop van de trafiek had deze maatschappij nog een eigen remwagen of 'brake van' nodig. Een oud Peco exemplaar werd rood geschilderd en hernummerd voor dit doel.



Daarnaast heb ik een hoop oude ketelwagentjes van eBay opgeraapt. Eentje daarvan was wit, en leek me een leuk onderwerp voor een keer iets anders dan het vervoer van olie of chemicaliën. Een vriend van me had decals van Matchbox liggen, en daar werd het volgende wagentje mee gemaakt. Compleet fictief, maar wel leuk!



Over fictief gesproken, op Youtube kwam ik iemand tegen die de circustrein van de film 'Paddington' met Hugh Grant had nagemaakt.


Dit leek me enorm leuk om ook op de eigen baan te hebben! Een mailtje naar de maker leverde de tekeningen op die enkel uitgeprint moesten worden op maat. Deze werden dan geplakt op een casco gemaakt uit karton en bevestigd op Peco onderstellen. Ik ben groot liefhebber hiervan, deze zijn zo fijn in het gebruik en gemakkelijk om eigen wagens zoals deze mee te maken. Realistisch? Totaal niet, maar geef toe, het brengt wat kleur op de sporen! Achter mijn type 81 kan ik zeggen dat Kozlova's Circus de ferry heeft genomen naar Zeebrugge en bezig is aan haar tour op het Europese continent!  ;D



Maar er wordt ook nog wat aan 'serieuzere' modelbouw gedaan. Zoals het bouwen van de M2-rijtuigen. Een foto van het gemengde 1ste/2de klas rijtuig kan je hieronder vinden. Momenteel zonder dak, aangezien ik het er al 3 keer van af heb getrokken omdat ik niet tevreden was. Met papier/karton kan ik maar niet de juiste kromming er in krijgen. Dus ga ik het eens proberen met balsahout in de correcte vorm te schuren.



De wagenwanden zijn gemaakt uit karton, geschilderd met Humbrol. De ramen zijn geschilderde etiketten geplakt op doorzichtig plastiek. Een strookje etiket wordt op het plastiek geplakt, en dan de raampjes voorzichtig eruit gesneden. Op die manier zitten ze al direct op de juiste plaats, en doordat deze vastplakken scheur je het papier ook niet. Wel niet de duurste etiketten nemen of te hard al aanduwen, of je kan de stukken die je moet verwijderen er maar met moeite afkrijgen!



Dat was het weer! Volgende keer hoop ik een succesvol verhaal te vertellen over houten daken en een stam M2 rijtuigen!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

mahtoska1

Die M2's komen goed. Heb je een tekening met alle afmetingen van deze rijtuigen?

Jappy

Dag Pieter! De tekeningen die ik heb gebruikt voor het maken van de M2's komen uit het boek Verzameling schema's van de metalen rijtuigen voor reizigers van de N.M.B.S. 1927-1985 dat terug te vinden is in de erfgoeddatabank van Train World: https://nmbs.adlibhosting.com/Content/GetContent?command=getcontent&server=pdf&value=2018\201805\C3463.pdf. Deze werden verkleind tot 1:160ste en uitgeprint als voorbeeld. Jammer genoeg tonen deze tekeningen maar één kant, de hiaten werden opgevuld met foto's en tekeningen die Google me wist te bezorgen.  :)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Paulogic

Heel cool gedaan allemaal. Duidelijk een voorbeeld van waar een wil is, is een weg.
En veelal karton. Ik ben al blij dat ik met een schaar overweg kan...
mvg,
Paul(ogic)

Driesel

Goed gelukt die M2's, Jasper!
Die zien er om uit karton gemaakt te zijn nog strak uit. Je hebt het karton geschilder met Humbrol: heeft het dan niet de neiging om krom te trekken?
En die raampjes, dat kan ik geloven dat het een priegelwerkje is.

Wat het dak betreft: ik heb ooit eens op het forum van de zuiderburen iemand gezien die in hout een malletje had gemaakt, en daar dan een stuk plasticard over in vorm plooide door dit voorzichtig te verwarmen met een gasbrander! Speciale techniek, maar zijn zelfbouw-modellen zagen er wel fantastisch uit. Ik heb al gezocht, maar vind zijn draadje niet terug, jammer.

Doe zo voort!