Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

Weer effe updateje: verderwerken aan de straat, de stationsoverkapping is bijna klaar, grondbedekking en de eerste keer werken met een statisch grasmachien dat ik te pakken heb gekregen.

De baan staat normaal altijd in m'n atelier, maar met de zon de laatste dagen werd eens de kans genomen enkele foto's te nemen met een ander licht. Ook het mooie avondlicht was een meevaller!

Maar ik moet stoppen met detailleren en me focussen op hetgene wat echt meer noodzakelijk is! Eenmaal de gebouwen klaar zijn kan ik de straat afwerken, kan ik schilderen, kan ik gras aanbrengen.... Die volgorde Jasper, niet eerst de leuke dingetjes...  ::)

Ohja, de andere kant van het ovaal is nog helemaal niets voor gedaan. Doe ik wel als deze helft af is.











Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

DFS


Tothebeach

Citaat van: sdz1976 op 29 oktober 2022, 23:01:47 PM
Heerlijk draadje
Inderdaad, een schande dat ik dit al die tijd niet gezien heb...
Leuk werk, lekker tempo en een mooie sfeer weet je neer te zetten!

Groet,
michel

meeus

Hi Jasper, mooi baantje en bouw van de scenery is prachtig, zeker de gebouwen. Hoe hou jij de verschaling in het oog bij de gebouwen en muren? Bij mij oogt het sneller groter dan het feitelijk is.

Jappy

Citaat van: meeus op 11 december 2022, 10:54:15 AM
Hi Jasper, mooi baantje en bouw van de scenery is prachtig, zeker de gebouwen. Hoe hou jij de verschaling in het oog bij de gebouwen en muren? Bij mij oogt het sneller groter dan het feitelijk is.

Het is een beetje inschatten geef ik toe. Ik werk met een figuurtje langs me voor de verhoudingen wat vast te leggen, en werk dan daarmee verder wat er ongeveer goed uitziet. Bij de viswinkel heb ik een deur van Auhagen gebruikt uit de rommeldoos, wat ook een goede indicatie is van schaal en hoe ik verder moest.

Verder is het kijken wat best in de ruimte past en veel verbergen.  :P Ja, m'n gebouwtjes zien er wel leuk uit, maar als je er te lang naar gaat kijken denk ik dat je al snel tot de conclusie gaat komen dat ze eigenlijk te klein zijn om daadwerkelijk in te wonen!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

meeus

Citaat van: Jappy op 11 december 2022, 11:13:31 AM
Citaat van: meeus op 11 december 2022, 10:54:15 AM
Hi Jasper, mooi baantje en bouw van de scenery is prachtig, zeker de gebouwen. Hoe hou jij de verschaling in het oog bij de gebouwen en muren? Bij mij oogt het sneller groter dan het feitelijk is.

Het is een beetje inschatten geef ik toe. Ik werk met een figuurtje langs me voor de verhoudingen wat vast te leggen, en werk dan daarmee verder wat er ongeveer goed uitziet. Bij de viswinkel heb ik een deur van Auhagen gebruikt uit de rommeldoos, wat ook een goede indicatie is van schaal en hoe ik verder moest.

Verder is het kijken wat best in de ruimte past en veel verbergen.  :P Ja, m'n gebouwtjes zien er wel leuk uit, maar als je er te lang naar gaat kijken denk ik dat je al snel tot de conclusie gaat komen dat ze eigenlijk te klein zijn om daadwerkelijk in te wonen!

.. en bij mij te groot als ik ze zelf bouw ;D

59erke


[/quote]
dat ze eigenlijk te klein zijn om daadwerkelijk in te wonen!
[/quote]

Merk je vooral aan die VW Bus die heel groot lijkt t.o.v de gebouwen
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Jappy

Och, het maakt me niet uit. Zolang de uitstraling maar goed zit en het een beetje de sfeer heeft die ik probeer te bereiken. Ik ben geen klinknagel (of is het hier baksteen?  ??? ) teller.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Sinds ik ontdekt heb hoe ik correct foto's van mijn telefoon moet halen kan ik al eens vaker hier een updateje plaatsen.  ;D

Maar helaas is het leven momenteel zeer druk. Een sociaal leven, een stoomtrein, een verhuis van Heist-op-den-Berg naar Herentals plannen.... Probeer daar nog maar modelbouw tussen te steken. Ohja, werken, ook dat nog.

Desalniettemin toch wat kunnen doen! Heb de pub/café afgewerkt, het kasteel kunnen bouwen, de weg afgewerkt en gras kunnen zaaien! En de achtergrond kunnen schilderen.

De achtergrond is met acrylverf met penseel en spuitbus gemaakt. Het helpt dat je een knutselwinkel op wandelafstand hebt liggen. ;)



Het gras is van Woodland Scenics en is in meerdere lagen gedaan, volgens de techniek beschreven in de recente artikelen van MSM. Ben er wel vrij tevreden mee! De lantaarnpaal is gemaakt van tandenstokers, verpakking- en afvalmateriaal. Ik wilde er een bouwbeschrijvingkje van posten maar ben vergeten foto's te maken. Ik moet er nog maken, dus dat doe ik nog wel als iemand geïnteresseerd is. Het kasteel is de nu gebruikelijke methode van pluimkarton met DAS-klei bedekt.



De pub! Met Franstalige naam omdat ik nog steeds niet kan beslissen waar dit baantje ligt.  ::) Laten we maar zeggen dat het een fictief Kanaaleiland is met Keltische achtergrond....



Tenslotte deze nog omdat ik ie leuk vond.



Wat komt nog? Meer details, hekwerken maken, de visfabriek bouwen, vissersbootjes in de modder... Daarnaast heb ik nog een Tramfabriekmotortje onderweg want m'n dieseltje sputtert tegen. Ook zijn er extra goederenwagens uit de UK onderweg en heb ik nog wat Belgische N-projectjes rondslingeren. Ik houd me wel bezig.

Tot de volgende!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

Wordt leuk man! Maak je niet overdreven druk over de precieze schaal van een gebouw ofzo, dit heeft sfeer en karakter en das zeker zo belangrijk!

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

In tijden van economische malaise is het altijd een handige vaardigheid om voor modelbouwmateriaal niet altijd naar de eerste hobbywinkel te rennen, maar eerder even te rommelen in de (keuken)kasten, doosjes met stukjes restplastic, reserveonderdeeltjes en andere prullaria om zélf de mouwen op te stroppen.

Voor mijn smalspoorbaan was dat altijd het uitgangspunt, proberen zo weinig mogelijk uit te geven en zoveel mogelijk zelf te bouwen. Toen ik dan enkele klassieke lantaarnpalen nodig had, moest erover nagedacht worden hoe dit zelf te doen natuurlijk....


Begonnen werd met de vorm van de lamp zelf uit te tekenen op papier. Daarna werd er een stukje verpakkingsplastiek over gelegd en zo uitgesneden.



Dit werd dan bij elkaar gevouwen en heel voorzichtig met secondenlijm aan elkaar gekleefd. Daarna een stukje dik papier als top, samen met wat deeltjes uit de rommeldoos en het topje van een tandenstoker om het vorm te geven.



De paal zelf is eveneens een tandenstoker, hier en daar gedecoreerd met stukjes wattenstaaf, uit de tijd dat deze nog van plastiek waren. Het handvat is een stukje koperdraad, rond de paal gewikkeld.



En dan spreekt de rest voor zich niet? Bij elkaar plakken, en kleurtje geven!

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn