Jasper's werkbank: rommel en prullaria ten top!

Gestart door Jappy, 06 december 2020, 17:40:22 PM

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Hallo toffe mensen van het Interwebs, tijd om nog eens een stand van zaken te delen in verband met het gerommel dat ik modelbouw noem. Het is een beetje van alles deze keer.

Om te beginnen heb ik een van de laatste huisjes in de Parallelstraat gemaakt, een groetenwinkel! Het gebruikelijke recept van karton, pluimkarton, papier en paperclips. Klodder verf over en klaar. Ik moet er nog wel een interieurtje voor maken.





Hier staat ie op z'n plaats! nog wat kieren wegwerken en klaar is kees! Een geel exotisch beest uit een ver land (of de verbeelding van Franquin...) heeft al een plaatsje gevonden op de schoorsteen van de buren.



Dan ben ik nog wat bezig geweest met de koterijen en verdere detaillering van de gebouwen zelf. Dakgoten, antennes, daklood, regenpijpen... Het zet toch net een beetje meer de puntjes op de I die mijn gebouwtjes nog nodig hadden. Tuurlijk is dit beeld nog niet klaar.



Daarnaast op de ruilbeurs van de ATA nog wat enkele goederenwagentjes op de kop kunnen tikken voor een mooi prijssie. Ik heb een leuk avondje gehad deze te voorzien van gebruikssporen.



Ook dit gekke ding gevonden. Een Franse ongemotoriseerde E-loc. M'n baan is niet Frans, laat staan geëlektrificeerd, maar vond het een geinig ding dus het moest mee. Staat wel leuk zo getrokken door de 140 C. Goederentreintje achter en je kan een heel verhaal bedenken van een Franse trein die tot m'n station moest, maar met stoom verder is gesleept wegens het ontbreken van wasdraad boven de sporen.



Over gekke dingetjes gesproken, hieronder kan u het volgende projectje vinden. Door de 140 C heb ik enkele Fleischmann P8'en en een tender van een BR 58 rondslingeren. Ik zie mogelijkheden... Ik heb besloten om een voorbeeld te nemen aan het geknutsel van Floris, en er een of ander vaag Pools ding van te maken om m'n OL49 gezelschap te houden. Alleen in dat land zouden zo zot zijn om deze combi te maken. Over P8'en gesproken, m'n Fleischmann P8 staat aan de kant wegens een defect onderdeeltje. Het gaat over het verbindingsstukje van de motor met de kabels naar de contacten in de loc zelf. Als iemand toevallig zoeentje heeft liggen, ik houd me aanbevolen...



Tot de volgende keer, misschien met een Poolse loc! Misschien ook niet. We zien wel.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Pierre

Groet Pierre.


sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Jappy

M'n vriendin wilde absoluut de Rode Duivels op hun snuit zien gaan. Combineer dat met dat ik dit weekend een keertje niet aan echte stoomtreinen moest gaan sleutelen en dat resulteerde dat ik wat vrije tijd had voor m'n gebroddel. Men neme een oude Fleischmann P8 uit de reservedoos, samen met een werkloze gemotoriseerde tender van een BR 58, beetje gesoldeer en verf later en je hebt een leuk Pools uitziend ding.



Of er ooit echt deze combo tender+loc heeft rondgereden, mij een zorg. Het ziet er leuk uit en ik acht het als plausibel.



En hier is ze naast haar andere Poolse zusje, m'n schaal N OL49! Nu zijn beide machines wel vrij werkloos, ik heb geen Poolse baan. Ik heb wel nog een lege schoendoos liggen, mss een microbaantje? Er broeien weer ideeën onder m'n hersenpan...



Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

nou, zoiets als stefanowo maar dan in N is redelijk vlot in elkaar te beunen, in H0 is het aangeklede deel 240x60 dus in N wordt dat erg overzichtelijk.

Jappy

Het is al even geleden dat ik Stefanowo nog in levende lijve heb gezien. Als dat echt maar 240cm is, dan zou iets gelijkaardigs in N geen probleem moeten zijn nee. Zij het niet dat m'n kleine treinenkamer op m'n appartementje al 4 modelbanen een thuis geeft.  ;D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

gewoon eerst bouwen, dan pas bedenken waar je t laat, zo doe ik t ook altijd. :P

Michael

Jasper een beetje late reactie maar de huizen rij zier er fantastisch uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jappy

And now for something completely different....

Schaal N is m'n grootste liefde in miniatuur, maar ik ben oorspronkelijk begonnen in H0. Daar heb ik nog heel wat materiaal van liggen en wilde er ooit nog eens iets mee doen. Maar wat? Wel, dit dilemma werd voor me opgelost na een avondje rondsnuffelen op eBay, waar ik onderstaande monster voor een prikje te koop zag staan...



Wat een lelijk ding! Tuurlijk moest ik dit wel hebben, en daardoor zijn de eerste stapjes in de smalspoormodelbouw gezet.

En als ik zo iets koop, moet ik er natuurlijk wagentjes voor kopen. En een tweede locje volgde al snel.



Mooi dingetje, maar ik wilde hem wat meer personaliseren. Ik zie dit ding te vaak in de standaard uitvoering op tentoonstellingen rondrijden, ik wilde iets anders.



Beetje ombouwen dus.



Krijg je dit resultaat, hier tesamen met enkele stokoude Egger-Bahn wagentjes die ik eveneens op de kop heb getikt. Een plastieken buisje op de motorhuif, en wat andere ronde ramen geven het al een heel ander karakter.



Ook de stoomloc kreeg een grondige verbouwing. Andere schouw, ander kleurtje, machinist in de cabine, gordijntjes uit een papieren zakdoek en eveneens ronde ruitjes maakte dit een enorm leuk dingetje. Voeg daarbij een motortje van Tramfabriek en het rijdt nog schitterend ook. Ook de stoomloc moest een treintje krijgen en ook daar kwam Egger-Bahn te pas. Wat pasagiertjes, remleidingen en handremmen uit paperclip en een witgeschilderde schaal N loclamp als sluitsein voegen wel wat toe.

Ik wilde ook een Franse motorwagen. Ik zocht online eerst naar het model van de Billard A80D van REE Modèles, maar bleek dat deze serieuze vertraging opgelopen hebben tijdens de productie en nog niet leverbaar zijn. Ik ben ongeduldig, dus besloot ik maar het statische modelletje dat ik al had van deze karakteristieke motorwagen te motoriseren. Een Tomytec onderstel en nieuw chassis van Shapeways kwamen hier goed van pas.



Een paar minieme aanpassingen, maar het werkt!



Goed, waar gaat al dit klein grut rijden? Op een zeer simpel baantje waar ik de treintjes kan zien rondrijden. Een simpel ovaaltje met een uitwijkspoor en twee zijspoortjes vormt het plan. Veel rangeren ga ik niet doen, maar zo behoud ik wel de mogelijkheid. Het wordt een baan met een scenic divider, een kant een havendorpje, de andere kant meer heuvelachtig platteland. Voor inspiratie kijk ik zowel naar Wales als naar Frankrijk, ik kies bewust er voor geen vaste locatie neer te pinnen en wat meer de fantasie en sfeer de loop te laten.



Het landschap wordt gemaakt uit Styrodur, voor onderbouw ben ik heel bewust gegaan voor, jawel, simpel geribbeld verpakkingskarton! Voor dat het hele forum moord en brand roept ivm de stevigheid, dit is sterker dan je denkt en het is niet de eerste keer dat dit gedaan is. Op RMWeb heeft iemand me dit al voor gedaan en had er een prachtig topic voor. Helaas zijn de afbeeldingen ter ziele gegaan: https://www.rmweb.co.uk/topic/60731-the-100-project-a-complete-layout-build-described-in-9-days/page/6/

Waarom dit materiaal? Het is spotgoedkoop (gratis, zelfs), ik heb zelf geen zaag en timmermateriaal en dit aankopen samen met het hout zou weer een serieuze hap uit mijn budget zijn. Er rekening mee houdend dat dit baantje verplaatsbaar moet zijn maar dat ik niet van plan ben de tentoonstellingen er mee af te schuimen, betekent ook dat het geen atoomoorlog moet doorstaan.

Daarmee heb ik dan ook het verdere principe van dit baantje gezet: het moet goedkoop zijn. Alles moet zelfgemaakt zijn of uit de vele dozen met materiaal die ik nog heb liggen. Zo zijn de rails aangepaste stukken spoor N die ik nog had liggen in plaats van nieuwe Peco H0e terwijl dit wel mooier had geweest. Eens zien of ik in de toekomst het budget goed onder controle kan houden...

Tot de volgende keer!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Jappy

Drukke tijden de laatste tijd.... Huis kopen en verbouwen, andere hooby's waaronder een minitauurtreintje maar dan schaal 1 op 1 onderhouden.... Sjonge, dat er nog iets aan modelbouw is gedaan is een mirakel.

Maar dus toch! Sorry voor enkele foto's maar ik ben helaas van de telefoon-generatie en ik vergeet soms deze te draaien...

Het landschap voor de smalspoorbaan is vorm gegeven. De stukken styrodur zijn artisanaal gesneden met mes (en vork) nadat het goedkope toestel met gloeidraad van Bol na twee stukken besloot niet meer mee te doen en in twee stukken te breken. Vervelend werkje met veel vuil dat ik steeds bleef uitstellen maar het is nu gebeurd. Ook maar eens een achtergrond er in geplakt.



Daarna begon het werk aan de haven zelf. Laatste baantje heb ik geëxpirementeerd met DAS klei ipv pluimkarton voor het maken van muren, metselwerk en dat soort dingen, en ik wilde met deze baan deze experimenten voortzetten. Eerste slachtoffer: de kademuur.



Op de kade hoort ook een vuurtorentje. Voor zo'n klein petieterig haventje als het mijne waar de bootjes in de modder liggen te wachten op de vloed, hoort hier natuurlijk geen majestueus grote toren thuis, maar eerder een bric-a-brac dingetje. Gebouwtje uit pluimkarton, bedekt met DAS-klei, geschilderd met acryl- en waterverf. Dak uit strookjes papier en vuurtoren zelf uit karton met een kapot lampje erin als licht. Laddertje gevonden in de rommeldoos.





Volgende gebouwtje is het stationnetje, beetje gebaseerd op wat je in Engeland kan vinden en wat toepasselijk is voor een smalspoorbaan. Ook hier weer karton als materiaal.



En met wat verf, strooisel, straten uit DAS begint het er al beetje op iets te lijken.

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn


Floris


GvbuuH

Mooi bezig! Ik wil je warmtedraadsnijder wel gratis voor je repareren (ik denk zomaar dat ik het misschien kan) maar dat gaat je 2× verzendkosten kosten. Misschien toch beter bij je eigen tafelmanieren houden?!

Jappy

Het modelspoorvirus heeft me de laatste tijd weer goed te pakken! Toch enkele updates te melden.

Recent ben ik naar de ruilbeurs in Heverlee geweest, en daar heb ik me toch laten verleiden tot de aankoop van enkele leuke dingetjes...

Zoals deze class 27 van Minitrix. Ondanks de hoge leeftijd toch nagelnieuw. Het blijkt dat deze nog nooit gereden heeft en dat merk je. Zo soepel! Direct thuis heb ik de bufferbalk wat aangepast zodat deze dichter bij het origineel staat, en voorzien van de originele rode kleur.



Op aanraden van Floris een paar pagina's terug in dit draadje heb ik zo'n Oost Duits dubbeldekding opgehaald voor achter m'n OL49. Jammer genoeg maar eentje van gevonden maar staat wel leuk!



Goed. De banen zelf dan. Momenteel licht de focus op het haventje en de gebouwen vooral. Ik wilde een viswinkel, dus met pluimkarton, DAS-klei en een hoop brol uit de rommeldoos werd er eentje in elkaar geduwd.

Natuurlijk hoort daar een interieurtje bij. Ohja, voor wie het wil weten, de vis is gemaakt van grijs geschilderde thijmblaadjes!





Ondanks dat het hier gaat om een slaperig smalspoorlijntje, is er toch schaamteloos een grootse overkapping gemaakt voor het petieterige stationnetje. Dat wordt hieronder gebouwd.



En dat is de situatie nu zo'n beetje. De zaken gaan vooruit, en ik probeer het momentum er in te houden!

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn