Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

rook maken ?

Gestart door dani, 04 december 2020, 13:16:45 PM

Alberke

En het veiligste; een goed gevormde prop watte in de schouw steken, want zeg nu zelf, die rook uit die locomotieven dat is toch maar miserabel. En voordeel, ge kunt die zwart spuiten ;D
Praktisch al die spullen laten sporen na, soms een vettig residu.
En die "vape", dat moesten ze verbieden! >:(
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Citaat van: Paulogic op 04 december 2020, 17:03:40 PM

in het water ondergedompeld diende te worden en je kreeg een mist over het water. Na sabotage van de fontein door onze kater

paul dat is zo een apparaat als ik voorstelde om NIET te gebruiken
en er zit wel wat meer in dan een rond draaiend wieltje het is een ultrasoon apparaatje wat er in zit en op zo een frequentie dat het water vermist (ergens rond de 2 GHz )dat ventilatortje blaast dan de mist uit de ultrasoon
maar water en treinen gaat niet goed samen wegens roesten en/of oxidatie.

dat uw kat dat ding wilde vernietigen is dus normaal JIJ was dat beest door het lawaai gewoon gek aan het maken .

https://www.wish.com/product/5db3ae7deaeba910c008f4fb?hide_login_modal=true&from_ad=goog_shopping&_display_country_code=BE&_force_currency_code=EUR&pid=googleadwords_int&c=%7BcampaignId%7D&ad_cid=5db3ae7deaeba910c008f4fb&ad_cc=BE&ad_lang=NL&ad_curr=EUR&ad_price=2.00&campaign_id=9039556244&retargeting=true&exclude_install=true&gclid=Cj0KCQiA2af-BRDzARIsAIVQUOdZpV6E36wBJ_tUcimFcePt3SDTSf-EkexTlSqsEkYNN3b8N1-PmX0aAsBrEALw_wcB&share=web
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Een kat die 2GHz hoort??

Havoc

Bouw eens een chte stoom machine en zorg dat het koel genoeg is in de ruimte. Direct de nodige damp EN op het ritme van de cilinders. Alles mooi synchroon!  ;D :-X
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

#19
Citaat van: Havoc op 04 december 2020, 20:25:02 PM
Bouw eens een chte stoom machine en zorg dat het koel genoeg is in de ruimte. Direct de nodige damp EN op het ritme van de cilinders. Alles mooi synchroon!  ;D :-X
Als ik me niet vergis had Hornby een tijdje geleden een live steam loc in HO
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Franky
http://www.stichtingkattenbos.nl/232485379
katten horen pakken beter dan mensen(+10dB) en ok die 2 Ghz maar het trilt en door de lucht worden die trillingen verder gedragen dus het kan zijn dat die kat hoe dan ook het irritant vind .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Grapje hé, ik weet ook wel dat katten veel beter horen dan mensen, maar ik had het eerder over die 2GHz die mij zelfs voor de besproken toepassing sterk overdreven lijkt.

dani

ok, ik ga dt experimentje maar gelijk afvoeren als ik alles hier zo lees.

Het zal dan toch Seuthe olie blijven   :)

En zo een "disco" rookmachine heb ik hier nog in huis, eentje van 500 Watt en dat maakt flink wat rook, maar dan wel "hete" rook .   Iets te groot en te warm .

Bedankt voor de info allemaal en  merci om mee te denken

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

Franky die 2 gHz is belangrijk want kijk
Een micro golf oven werkt op 2,4Ghz en dat is de frequentie die water doet koken .
Dat is ook een van de redenen dat wij op de club geen video beelden draadloos van een ROV of duikboot naar boven kunnen zenden .
Die dingen werken op 2 GHz want die willen geen water koken maar vermisten .
Zo ontwikkel je geen heet water maar krijg je wel een mist effect.
Buiten dat het water is zouden er dus zaken beginnen te oxideren op je model .

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

efl045

Raf, je gelooft nu toch echt niet dat zo een dingetje op 2GHz werkt, en dat zonder enige afscherming...
Citaat van: Paulogic op 04 december 2020, 17:03:40 PM
Wij kochten ooit eens op de jaarbeurs zo'n chinese tafelfontein waarbij er een simpel elementje (zag eruit als een weerstandje)
in het water ondergedompeld diende te worden en je kreeg een mist over het water.

raf

#26
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Trillingen op 2GHz lijken me sterk overdreven. Dit zijn mechanische trillingen dus moet de hele massa van dat ding aan het trillen gebracht worden. En de massa van het water erop nog eens erbij. En met 2GHz zit je in microwave gebied voor de electronica die dat moet aansturen.

Die medische toestellen werken zo ergens tegen de 1-2.5 MHz afhankelijk van de gewenste druppelgrootte.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alberke

En zeg nu zelf, dat miezerig rookpluimpje is in niets te vergelijken met een echte stomer!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Gerolf

Ik heb zo'n ultrasoon-"vermister" in gebruik. Geen idee om welke frequentie het gaat, maar 2GHz lijkt me sterk.
Geen kat hoort dat. Een kat hoort zeker meer dan de menselijke 20KHz-grens, misschien wel het dubbele, maar 2GHz is 100.000 keer meer...

Mijn ding komt uit een aerosolapparaat. 't Is nogal groot, werkt op 24V, er zit een piezo-element in. 60 KHz? 100?
Het werkt zoals eerder beschreven: Door de trillingen ontstaan minuscule waterdruppeltjes, een ventilator blaast die weg.

Dat water is onschuldig voor de gezondheid, maar verhoogt natuurlijk wel de luchtvochtigheid
Bovendien is die mist nogal zwaar: Hij slaat snel neer en zou ik zeker niet (vaak) gebruiken op een treinbaan omwille van roest, oplossen van gewone houtlijm,...

Het effect kan wel leuk zijn. Bovendien kan je het vernevelde water nog "aanvullen" met andere producten.
Zo heb ik ooit een brouwerij gemaakt, en op een expo had die een specifieke geur  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw