rook maken ?

Gestart door dani, 04 december 2020, 13:16:45 PM

dani

Een vraagje dat in me op kwam  toen ik zat te surfen op zoek naar  "DIY" rookgeneratoren.

Hebben hier al mensen eperimentjes of probeersels gedaan met  het gebruik van "vape fluid"  in een standaard (bfb Seuthe) rookgenerator ?
En zo ja , wat zijn de bevindingen ?

De bedoeling is niet alleen om in lok's zo iets te gebruiken maar bvb ook in rookgenerator die je in een schouw van een gebouwtje in bouwt.

Ik zie dat deze vloeistof een pak goedkoper is dan rookolie  (de basis vloeistof) en je kan ze nog parfumeren ook.

Maar is dat wel aan te raden of kan je daar flinke schade mee berokkenen ?


P¨S:  vape fluid = hetgeen de  mensen die een e-sigaret roken, in hun toestelletje doen...
(daar zijn ook veel varianten zonder nicotine)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Een ander altenatief wat me intrigeert is de  "fog juice"  die gebruikt wordt in de rookamchines bij de discobars en  zo...
Daarvan heb ik ook nog wel een litertje of 2 staan  :) :)

Maar die mag in principe niet direct in contact komen met een verwarmingselement, en moet verneveld worden of door een mini compressor worden verstoven langs het hete oppervlak.


Ach misschien moet ik het gewoon eens testen, wie weet ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 04 december 2020, 13:24:45 PM
"fog juice"  die gebruikt wordt in de rookamchines bij de discobars en  zo...
Daarvan heb ik ook nog wel een litertje of 2 staan  :) :)
Of een E-sigaret kopen en zelf beginnen vapen hé Dani!

Ik heb het ooit eens in een gesprek met Jacques VBv gehad over de witte rook die uit de dieselschouw komt, omdat ik vond dat witte rook het begin van het einde is bij een diesel..., zwarte rook daarentegen kan wel.
Maar hij antwoordde dat ze wel producten kunnen leveren die zwarte rook créeren, maar de dood van een paar modelspoorders die versmachten op hun treinkamer niet op hun geweten willen, dus wie toch wil experimenteren weze hierbij gewaarschuwd! 8) ;D

;)

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2020, 13:46:58 PM
Of een E-sigaret kopen en zelf beginnen vapen hé Dani!
Ge lacht er mee of wat ???

Ik ben 14 jaar geleden gestopt met roken  (na 22 jaar te hebben gesmoord en gepaft).
Heeft me geld en moeite gekost, dus ik ga nu ni herbeginnen, zeker niet met die chemische brol.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2020, 13:46:58 PM
Ik heb het ooit eens in een gesprek met Jacques VBv gehad over de witte rook die uit de dieselschouw komt, omdat ik vond dat witte rook het begin van het einde is bij een diesel..., zwarte rook daarentegen kan wel.
Maar hij antwoordde dat ze wel producten kunnen leveren die zwarte rook créeren, maar de dood van een paar modelspoorders die versmachten op hun treinkamer niet op hun geweten willen, dus wie toch wil experimenteren weze hierbij gewaarschuwd! 8) ;D
Zwarte rook hoeft niet...    dat heb ik niet gezegd hee .
Gewoon alternatieven voor de rookolie   (en die je niet vermoorden, omdat ze ook elders al gebruikt worden zonder hogo risico)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2020, 13:46:58 PM
dus wie toch wil experimenteren weze hierbij gewaarschuwd! 8) ;D

Precies DAAROM dat ik het eerst een wil bvevragen voroaleer ik alchemistje ga spelen met producten.

Als anderen het al getest hebben en het lukt niet moet ik geen risico nemen
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Alberke

Die rookverspreiders worden hier en daar toch afgeraden, tenzij je een goede verluchting hebt. Schijnt toch niet van de gezonde te zijn, en smerig.
Ik dacht dat je dat wel voordeliger kon krijgen in een andere sector, namelijk die van de RC modellen: tanks bijvoorbeeld.
Maar dan komt het van China en wie weet wat die kastaars daar in doen.
Als de schouw groot genoeg (schaal 1 ) is, een blokske "droog ijs"
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

doomslu

Citaat van: dani op 04 december 2020, 14:25:23 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 04 december 2020, 13:46:58 PM
Of een E-sigaret kopen en zelf beginnen vapen hé Dani!
Ge lacht er mee of wat ???

Ik ben 14 jaar geleden gestopt met roken  (na 22 jaar te hebben gesmoord en gepaft).
Heeft me geld en moeite gekost, dus ik ga nu ni herbeginnen, zeker niet met die chemische brol.
Groot gelijk, Dani!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Klaas Zondervan

Citaat van: dani op 04 december 2020, 14:25:23 PM
Ik ben 14 jaar geleden gestopt met roken  (na 22 jaar te hebben gesmoord en gepaft).
Heeft me geld en moeite gekost, dus ik ga nu ni herbeginnen, zeker niet met die chemische brol.
Goed idee om niet aan een e-sigaret te gaan lurken. Maar als je dat spul gebruikt in de schouw van je modelfabriek zit je toch lekker mee te roken.
Ik zou ver blijven van vape fluids en rookolie, ze produceren schadelijke stoffen. Het minst schadelijk is nog de vloeistof die in rookmachines voor theaters wordt gebruikt. Die  produceert voornamelijk waterdamp, en daar wordt je kamer dan weer vochtig van.

raf

https://www.youtube.com/watch?v=0EpJE1tIOGc&ab_channel=chikes4862

vanuit de rc modelbouw dus ook interesse want een generatortje zoals jullie kennen in een stoom sleper van 1,25 meter is belachelijk
dus XXL dan maar gemaakt
er zijn degelijk problemen om zwarte rook te verkrijgen (je gaat er aan dood)zwavelzuur en andere zooi mengen en dan verhitten zeg maar.
plus je installatie heeft ook geen lange levens duur
dus goeie raad begin er niet aan

hier hadden we 2 weerstanden in zitten en  een van onze mensen wilde nog meer rook en de ventilator speelt hierbij ook een grot rol maar die opvoeren bracht niet meer rook .
dus weerstand er bij en toen liep het fout
alu bakje met schroef deksel dus niet echt een dun ding begon te smelten en de vloeistof is dan uiteindelijk ook nog in brand gevlogen met als gevolg dat ook de plastieke tafel in de hens ging enz. dus nee geen prettige ervaring

tot op zekere hoogte werkt het en ga je er overheen krijg je ellende dus mijn raad

NIET DOEN

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

dani

ok, ik heb dus al voorbeelden van wat niet lukt of wat in de fik gaat.
En al uitleg over chemicaliën die schadelijk zijn.

Dat zijn tips waar ik iets mee kan doen.

Maar de eigenlijke vraag blijft vorolopig nog onveantwoord...     of er altenatieve vloeistoffen in een "standaard" rook generator kunnen gebruikt worden.



Al bij al denk ik dat ik toch gewoon de rookvloeistof g a blijven gebruiken, uiteindelijk gebruik ik daar ook geen liters van  dus ik zal er niet aan failliet gaa;

Merci om mee te denken al !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Heb op FB ooit een post gezien van een modelspoorclub die het verdampingstukje van een e-sigaret had ingebouwd in een "brandende" woning en met een ventilator de "rook" aanstuurde.
Gaf een heel natuurgetrouw rookbeeld, maar ook alleen met witte rook.
De "rook" had een mooie densiteit en viel ook niet gelijk  naar beneden.

Bij de theater rook moet je ook uitkijken welke je neemt. De ene variant blijft over de grond kruipen, terwijl de andere netjes in de vrije ruimte gaat circuleren. Bovendien zijn die apparaten ook redelijk van formaat. Je hebt er ook op olie en op water gebaseerde vormen die gebruikt worden.

En wat "warm ijs" betreft, je hebt daar ook warm water voor nodig, iets dat ik niet direct met elektronica zou combineren. Bovendien blijft het vrij laag hangen tenzij je de rook constant opjaagt met een ventilator. Ook de "levensduur" van een klompje is niet direct overweldigend en de "pot-life" laat ook te wensen over. Bij grote hoeveelheden in een kleine ruimte zou je wel eens een CO2 overdaad kunnen krijgen, niet direct dodelijk voor even, maar toch vrij benauwend op iets langere termijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

raf

Klaas die water damp (vermisters) hebben het nadeel dat er zaken beginnen te oxideren en roesten .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

raf

foto van een situatie waar veel rook nodig was .
dit werd gedaan met een vloeistof een apparaat (ventilator)en een fles c0²
https://drive.google.com/file/d/1pHYEyMYC0Y70Lwa6_9HFHM4qjUYXmCtt/view?usp=sharing

ik hoop dat de link werkt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Paulogic

Wij kochten ooit eens op de jaarbeurs zo'n chinese tafelfontein waarbij er een simpel elementje (zag eruit als een weerstandje)
in het water ondergedompeld diende te worden en je kreeg een mist over het water. Na sabotage van de fontein door onze kater
(er zat een ronddraaiend wieltje op), heb ik het elementje afgeknipt en ergens bewaard. Ik zal eens zoeken of ik het ergens vind
en rook krijg als ik dit onder spanning in een glas water dompel.
mvg,
Paul(ogic)