Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Liliput werkwagen

Gestart door Stieven76, 28 november 2020, 22:11:00 PM

Stieven76

Hi,

Een tijdje geleden een Liliput werkwagen op de kop getikt. Vond het een leuk wagentje en zag er wel iets in om het wat meer op te waarderen. Niet veel betaald dus moest het mislukken ook niet erg.
Ik was er al aan begonnen en heb even getwijfeld maar ik zal hier mijn bouwverslag neer zetten. Geen wonderen verwachten, het is een eerste poging  ;D

Het betreffende wagentje wagentje. Het kraantje dat er normaal op staat had ik reeds verwijderd.




Morgen wat meer foto's ivm de ombouw.

Stieven76

Eerst en vooral de wielen en sleepcontacten van het wagentje gereinigd met wasbenzine en het wagentje analoog getest. Tot mijn verbazing loopt dit best vrij soepel.
Ik heb nog één reserve lopi4 liggen maar die wou ik er nu niet aan opofferen dus heb ik gekozen voor de LaisDcc decoder die ik ooit eens besteld had om mee te testen.
Wagentje uit elkaar gehaald en decoder erin gesoldeerd. Het liep al best goed analoog maar nu nog beter. Een meevaller dus.

Eens kijken waar ik de decoder ga steken, ik heb gekozen voor de laadbak.


Decoder er in gesoldeerd om te testen:







Stieven76

Extra koplampen gemonteerd op de cabine en de vensters gemaskeerd met Liquid Mask. In het frame achteraan 2 rode smd 0402 ledjes gemonteerd. Dat kleine gepriegel was een uitdaging  ;D
Het frame heb ik eerst wat verneveld met een mat zwarte primer. De andere onderdelen hebben een laag grijze primer gekregen. Aangezien ik geen airbrush heb gebruik ik verf uit een knikkerbus.
Daarna enkele lagen geel er over.

En dat geeft dit als resultaat, ben er best tevreden over. De gele plastiek look van in het begin is er toch niet meer. Al is het niet gemakkelijk om de kleine delen gelijkmatig te spuiten met zo'n lompe knikkerbus. Een airbrush zou wel handiger zijn.






Rangeerduivel

Komt blijkbaar goed hé Stieven..!  8)

;)

Stieven76

Citaat van: Rangeerduivel op 29 november 2020, 13:32:41 PM
Komt blijkbaar goed hé Stieven..!  8)

;)

Ja best tevreden tot nu toe. Ik heb een idee waar ik naartoe wil, kijken of het lukt :D Heb de beschrifting ook weggehaald met zo'n glasvezelstift zoals je me aangeraden had. De vensters heb ik moeten laten zitten, die zijn volledig in gelijmd en had schrik dat ik de cabine ging om zeep helpen als ik die zou willen verwijderen.

755philippe

Mooi gedaan. Als je ziet met wat voor mooi resultaat je gekomen bent als je vergelijkt met het begin wat eigenlijk te plastiekachtig oogde en eigenlijk zelfs wat lelijk was ziet het er nu al prachtig uit.
Mvg


755philippe

Stieven76

#6
Gisteren de kraanarm een beetje gepimpt, alle lampjes nog eens getest en het geheel samengebouwd.
Deze avond eens wat betere foto's maken en de decoder aansluiten. Ik hoop het hier en daar minder goed gelukte spuitwerk wat te kunnen verdoezelen met weathering. Al hoop ik maar dat ik al mijn werk tot nu toe niet om zeep help..








evan

Die gaat er beter en beter uitzien
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Stieven76

Afgelopen weekend een tegevaller gehad. Ik was bezig om weerstandjes uit te zoeken/testen welke de lampjes mooi laten branden.
Terwijl ik aan het testen ben stond mijn jongste dochter van 6 jaar naast me en dat is precies kabouter Kwebbel, die zwijgt geen minuut ;D ;D
Dus ff afgeleid en de draadjes van de rode leds aan de verkeerde kant van de weerstand gehouden. Weg achterlichten  :o
De kapotte ledjes kunnen uitboren en er nog vrij gemakkelijk nieuwe kunnen in plaatsten. Al heb ik toch maar even gewacht tot ze gaan slapen was  ;)

Hopelijk deze week verder met de ledjes aan te sluiten op de decoder.

Ik dacht misschien om een oranje knipperlicht bovenop de cabine te monteren, maar hoe zorg je voor het knipperen?

BC911

Knipperen kan op verschillende manieren:
- je voorziet een led die standaard knippert (zoiets https://www.benl.ebay.be/itm/C138O-LED-CMS-0805-clignotante-orange-pre-cable-fil-emaille-SMD-orange/171221632155?hash=item27dd9ac49b:g:brYAAOxyRhBS5UFs&var=470337446846)
- je regelt dat via de decoder, bij ESU decoders kan je een effect op een uitgang programmeren (bij andere merken van decoders best even nagaan)
Groeten, Bert

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier ...

Waterman

Citaat van: BC911 op 07 december 2020, 11:51:28 AM
- je regelt dat via de decoder, bij ESU decoders kan je een effect op een uitgang programmeren (bij andere merken van decoders best even nagaan)

Ik heb een Lais dcc (Pangu Series) en die heeft zeker een paar lichteffecten aan boord!

Stieven76

Bedankt voor de tips!
Ik heb de handleiding voor de LaisDcc ff opgezocht (LaisDcc manual)en er zijn idd wel wat functies mogelijk.
Deze decoders heb ik al wel een jaar of 3 liggen dus hopelijk dat de lichtduncties in deze ook al aanwezig zijn. Dit zal ik in de loop van week eens uittesten.
Enkele oranje 3mm leds heb ik nog wel liggen. Anders kan ik ook nog altijd de smd's die Bert voorstelde bestellen.

Stieven76

Ik heb niet stil gezeten sinds de laatste post. Ondertussen zijn alle lampjes aangesloten en is het ook gelukt om het oranje knipperlicht dmv de decoder aan te sturen.
De LaisDcc decoder is wat afgeregeld ivm de snelheden zoals vertrek, afrem en topsnelheid. Werkt best goed.
Het laatste wat ik gedaan heb is een poging tot weathering. Al bij al vind ik het nog ok  ;D
Nu moet ik nog een lading voorzien om de decoder weg te steken en om een klein beetje gewicht bij te hebben.

Als ik nu de voor en na foto's bekijk ben ik best wel tevreden  8)

Ik zou nog graag op de zijkant van de cabine een nummer voorzien. Hoe doe ik dit het best?

Foto's:
Decoder ingebouwd en lichtjes aangesloten.


Weathering








Een filmpje met de licht test, op de afbeelding klikken. Ga het wel nog eens opnieuw maken.