Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Mijn drie zorgenkindjes

Gestart door Alan On Track, 27 november 2020, 21:37:10 PM

patrick smout

In de veronderstelling dat de body van de reeks 62 dezelfde is als die van de reeks 63 kan mijn ervaring met een 63 je mogelijk op weg helpen.
Lang geleden dus een VB reeks 63 onder ogen gekregen die hetzelfde probleem had als jij beschrijft.
Bleek uiteindelijk te liggen aan een probleem in de ophanging tussen body en wielstel. De ophanging bij de 63 is een kogelgewrichtje en een kommetje, beiden gelakt. Als de lak op beide wielstellen en de kommetjes afgesleten is krijg je een rechtstreekse kortsluiting. Overigens kon je bij de 63 ook al een kortsluiting krijgen als op één draaistel de verf weg was en dan via de stabilisatie pinnen+vlakjes op het andere draaistel. Ik heb er nog we een foto van en als je goed ziet kan je zien dat er bloot metaal zichtbaar is in de ophanging. Veroorzaakt dus ook het geknetter dat je hoort. Weet wel niet direct meer wat ik gedaan heb om het op te lossen (ofwel assen omgedraaid ofwel cellofaan erin gefriemeld of gelakt. (sorry, is van 2014 geleden).

mvg, Patrick Smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Floris

ah, dus metalen draaistel, metalen chassis en enkelzijdig geisoleerde wielen? dan moet t dus op te lossen zijn door alle assen met de geisoleerde kant aan dezelfde kant te zetten. Eventueel tandwiel verschuiven op de as om de boel dan passend te krijgen?

Alan On Track

Citaat van: patrick smout op 28 november 2020, 14:05:27 PM
. Veroorzaakt dus ook het geknetter dat je hoort.


Het geknetter is enkel een probleem bij de stuurstand, de 62 sloot gewoonweg meteen kort. Ik heb jouw probleem nagekeken, maar dat bleek niet het geval te zijn bij mij.

Hoe dan ook heb ik goed nieuws: ik denk dat ik het probleem heb kunnen oplossen bij deze loc! Ze is in ieder geval al een half uurtje flink rondjes aan het draaien op een testcircuitje zonder kort te sluiten.
Ik heb de loc uiteindelijk zover als mogelijk uit elkaar gehaald en daar kwamen al wat vreemde dingen naar boven. Een groot deel van de mechaniek bleek een vettige koek te bevatten van stof en smeersel (vooral rondom de motor en de staven die de wielen aandrijven) die ik voorzichtig heb weggehaald omdat die me toch niet zo gezond leek.  Daarna heb ik de centrale eens aan de pickups van de wielen gezet (zonder dat de wielen op het draaistel zaten), en dat gaf in elk geval al geen kortsluiting meer (als is er nog een klein beetje hapering op trage snelheid). Dan heb ik me eens op de wielen gericht en ik denk dat daar het grootste venijn zat. één van de wielen zat  met de geïsoleerde kant in de verkeerde richting, ik weet niet hoe dit gekomen is en of dat dat de bron van het probleem was, maar misschien heb ik het bij een onderhoudsbeurt ooit verkeerd teruggeplaatst. Hoewel Floris' theorie van de kopervezeltjes mij aanvankelijk onwaarschijnlijk leek moest ik toch ook vaststellen dat er rondom de wielen effectief heel dunne kopersliertjes gedraaid zaten (samen met het gebruikelijke stof en haar), die net als in de motor een vettige koek geworden waren. Ik heb dus alles eens een uitgebreide schoonmaakbeurt gegeven, en met uiterste aandacht opnieuw geassembleerd, en voorlopig lijkt dat het probleem verholpen te hebben  :)

Ik kan jullie niet genoeg bedanken om mee te denken, en ik ben blij dat ik mijn 62 terug kan inzetten naar behoren  ;D

Ik ga wanneer ik wat meer tijd heb mijn andere zorgenkindjes ook eens wat verdere aandacht geven.
Modelbouw is een kunst

Floris

goed bezig!  8)
Die andere twee ga je ook wel voor elkaar krijgen hoor!

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 28 november 2020, 16:46:24 PM
één van de wielen zat  met de geïsoleerde kant in de verkeerde richting, ik weet niet zeker of dat dat de bron van het probleem was, maar misschien heb ik het bij een onderhoudsbeurt ooit verkeerd teruggeplaatst.

Wees daar vanaf nu maar 100% zeker van
En het zou mij geenszins verwonderen dat dit bij jouw M6 ook het geval is.
Olie en vuil rond de cardans (wat jij "de staven die de wielen aandrijven" noemt) zal niet zo vlug tot kortsluiting leiden tenzij er (grote) stukken metaal in zitten die ergens vals kontakt geven...

Het komt er op neer dat per boogie de geisoleerde wielen gelijk moeten zitten terwijl ze op de verschillende boogies ook het verschillende spoor moeten volgen.
Dus 1 boogie op de linkerrail en de andere boogie op de rechterrail!

;)

;)

MickeyMouse

Ik heb ook problemen met mijn Van Biervliet 'Budget Line' reeks 62 (6317), geleverd met 2-rail Sound.
Vertrekt heel schokkerig en valt dan stil.
Zal hem ook alles moeten bekijken of de stroomafname niet het probleem is.
Wel spijtig dat er niet echt een handleiding van bestaat, enkel een beschrijving van de functies van de decoder.

Geert

Alan On Track

Inderdaad, Geert,

Het gebrek aan handleiding is echt vervelend, zelfs al gaat het om een 'budget' model. Kijk inderdaad de binnenkant eens grondig na. Zo schokken en stilvallen kan wel een symptoom zijn van een los draadje
Modelbouw is een kunst

MickeyMouse

Er is al zeker 1 draadje los van de stroomafnemers.
Iemand die kan zeggen hoe ik de bogies verwijder van mijn Van Biervliet 6317 zonder brokken te maken zodat ik gemakkelijk bij de stroomafnemers kan?

Alvast bedankt!

Geert