Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mijn drie zorgenkindjes

Gestart door Alan On Track, 27 november 2020, 21:37:10 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,

Ik heb al een paar jaar een paar zorgenkindjes in mijn collectie - een loc en twee wagons die ondanks mijn beste zorgen maar blijven kortsluiten of haperen. Desgevolgens kan ik deze prachtige modellen al een tijdje niet meer inzetten, wat ik persoonlijk enorm spijtig vindt. Om de zoveel tijd haal ik ze nog eens boven om te zien of ik het toch niet zelf kan verhelpen, maar aangezien de problemen zich volgens mij in de printplaatjes voordoen weet ik er geen raad meer mee. Even wat uitleg:

1. Mijn Van Biervliet 'Budget Line' reeks 62
Ik heb dit model al bijna zeven jaar, en de meeste van die jaren heeft het steeds efficiënt en zonder problemen (analoog) gereden. Midden vorig jaar besloot ik deze samen met een aantal andere locs te digitaliseren en schreef ik Van Biervliet rechtstreeks aan voor de meest geschikte decoder die ik gekocht en geïnstalleerd heb. Aanvankelijk was er niet echt een probleem, maar na een paar weken begon deze lok steeds meer kortsluiting te geven. Eerst na een paar rondjes, later zo goed als meteen als ik hem op het spoor zette. Het is dus niet meer mogelijk om deze loc nog te laten rijden omdat ze vrijwel meteen kortsluiting geeft. Ik heb hem al meermaals opengedaan om alles te controleren, heb gecheckt of de decoder juist was ingebouwd, er nergens draadjes zijn losgekomen of contacten verkeerd zit. Ik heb het probleem nog niet kunnen lokaliseren en vrees dat het ergens in de interne elektronica zou kunnen zitten  :(. Intussen heeft deze locomotief al bijna een jaar geen spoor meer onder zich gehad.


Update: dit eerste probleem lijkt intussen verholpen te zijn! Bendankt voor jullie hulp  ;)

2. Mijn LS Models M6 stuurstandrijtuig
Ook een model dat ik al vele jaren heb en dat aanvankelijk nooit problemen gaf. Op een gegeven moment (toen ik nog geheel analoog reed) begonnen de frontlichten en richtingsborden op de zijkant echter te flikkeren, en kwam er een licht knetterend geluid uit het rijtuig. Toen ik naar digitaal overstapte heb ik hier nog een functiedecoder ingebouwd, die an sich werkte, maar het probleem van het flikkeren en knetteren bleef (enkel op hogere snelheid bleven de lichten netjes aanstaan). Uiteindelijk heb ik het rijtuig eens helemaal uit elkaar gehaald en kon ik twee losgekomen draadjes lokaliseren die ik vervolgens terug vast soldeerde. Dit gaf echter geen enkel verschil en intussen zet ik het stuurstandrijtuig niet meer in uit angst iets verder stuk te maken (geknetter is natuurlijk nooit gezond). Dus ik vrees dat ook hier het probleem bij een printplaat ofzo ligt.

3. Hobbytrain Oostende-Wien express slaaprijtuig
Ik kocht vorig jaar de hele stam Oostende-Wien express rijtuigen van Hobbytrain - voor een aanzienlijke som :P - waarvan drie wagens voorzien zijn van binnenverlichting. Ook hier aanvankelijk geen probleem, maar gaandeweg begonnen de lichten van één rijtuig te flikkeren bij analoog verkeer, en op digitaal spoor geeft het gewoonweg meteen kortsluiting. Ik heb de wagon uit elkaar gehaald (geen pretje want het is een héél fragiel model) en kon op het eerste zicht niks vreemds vinden. Uiteindelijk heb ik met een beetje moed de print met ledjes losgemaakt van de pickups aan de wielen en na testen bleek dat het probleem hier moet zitten. Als ik de ledstrook verbind met stroom geeft dat onmiddellijk kortsluiting.  De pickups aan de wielen geven geen problemen, dus het probleem zit hem weldegelijk bij de verlichting. Dit is het enige rijtuig van de stam dat op dit vlak problemen geeft. Ik weet niet of dit een probleem is dat te maken valt, of ik een nieuwe printplaat met ledjes ofzo moet bestellen. Maar voorlopig laat ik ook dit rijtuig niet meer rijden - wat gezien de kostprijs wel erg jammer is.

Dit zijn dus mijn zorgenkindjes, en ik baal er een beetje van dat ik ze niet kan inzetten. Zeker de twee rijtuigen behoren tot mijn favoriete stammen, dus het is echt zonde dat deze aan de kant moeten staan. Zijn er hier mensen bij wie deze problemen bekend klinken? Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik geen goede reparateur moet zoeken, maar het probleem is dat ik een beetje bang ben dat dat wat te duur uitdraait voor mijn studentenbudget :(. Ik weet dus niet, kunnen hiervoor oplossingen worden gevonden of is het onvermijdelijk dat ik er toch mee naar een professional moet?

Alvast ontzettend bedankt
Modelbouw is een kunst

Michiel

Het verhaal van de loc reeks 62 wijst eventueel naar koolstofophoping op de collector van de motor. Ik zou de motor eens goed schoonmaken, en vooral tussen de lamellen van de collector alle koolstofprut verwijderen.

Dergelijk koolstofprut op de collector is dikwijls een indicatie van vette koolborstels (teveel olie?). Een oplossing is de koolborstels opwarmen met een soldeerbout totdat ze niet meer roken. Of vervangen door nieuwe natuurlijk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alberke

Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 27 november 2020, 23:16:42 PM
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2020, 23:32:14 PM
Citaat van: Alberke op 27 november 2020, 23:16:42 PM
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

;)
Maar daar zat dan toch oorspronkelijk een brug ipv de decoder?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 27 november 2020, 23:38:41 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 27 november 2020, 23:32:14 PM
Citaat van: Alberke op 27 november 2020, 23:16:42 PM
Wat de loc betreft, zou ik beginnen met de decoder te verwijderen en er dus terug een DC model van te maken. Als de decoder met een connector is aangesloten is dat gemakkelijk, anders heb je pech en wordt het solderen.

De decoder in de 62 VBv is een 21 MTC, met, (wie had dat gedacht ::)), hun eigen layout...
En voor zover ik weet kan je de motor niet open doen om de koolborstels er uit te halen, het is een gesloten, onderhoudsvrije motor dus is het quasi onmogelijk dat hij last heeft van te veel olie, alhoewel, zeg nooit nooit!
Maar dat maakt de kans op een defect in de print of iets mechanisch des te groter... :-\

;)
Maar daar zat dan toch oorspronkelijk een brug ipv de decoder?

Ja natuurlijk, elke loc wordt analoog geboren,
Maar mijn antwoord was meer gericht naar de mogelijke oplossing die Michiel gaf...

;)

Michiel

Als de motor zo'n "onderhoudsvrije" motor is als die ronde Roco motoren, dan zou ik mijn stukje spekulaas niet te snel opzij schuiven.

Haal de motor eens uit de loc, en meet de stroom bij het vrij laten draaien. Mogelijk een halve ampere of zo = koolstofprut op de collector ... maar is wegwerpmotor (sorry: "onderhoudsvrije motor") = nieuwe motor = kassa voor de producent... ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

Motor? De problemen begonnen na digitalisering...voorheen op DC reed zij opperbest zegt de topicstarter. Met die motor is niks mis, ik denk eerder iets aan het bord dan in de loc zit waar zijn decoder op geprikt zit. Misschien bij de leverancier een nieuw bordje ter vervanging vragen en op laten sturen? Dit soort problemen spelen bij meer producenten.

Michiel

Inderdaad, motor. Analoog lijkt ie goed te rijden, maar men merkt niet dat de motor meer dan normaal stroom trekt. Steek er een decoder in, en de decoder geeft kortsluiting aan omdat de stroom te groot is. Klassiek gevalletje van digitaliseren van occasie-locjes. Heb het zelf al vele malen gehad, meestal met motoren met vette koolborstels.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

svvander

Is het zeker kortsluiting? Want hoe merk je dat het kortsluiting is? Heb je de decoder zelf geplaatst? Kan je foto's plaatsen? Misschien raakt één van de draadjes een massa of en ander draadje en geeft 'm daardoor idd kortsluiting.
En misschien een hele domme vraag: ruikt de loc naar verbrand stof als deze even op de sporen heeft gestaan?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Alberke

Ik vind het ook nogal onrustwekkend dat je spreekt over "geknetter".
Misschien staat de railspanning ook al te hoog ingesteld, dat scheelt ook al in "verbruik" van de motor.
Bij overbelasting of kortsluiting in de motor is de afschakeling ook niet zo direct.
En is de verlichting met leds of lampjes?
Een sleepcontact op de wielen dat verplaatst is?
Draaistel uit elkaar geweest en as verkeerd geplaatst?
Ik ken de loc niet, maar dat zijn zo van die dingen die ik zelf al meegemaakt heb.
Ik denk maar even hardop hé.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

#11
lastig te zeggen zo op afstand... Maarre, kortsluiting, bij die loc, is dat kortsluiting tussen rail en decoder (centrale geeft kortsluitmelding en schakelt stroom af) of kortsluitiong na de decoder? (decoder schakelt stroom naar de motor af en loc blijft staan met knipperende verlichting)

Bij die stuurstand en loc is mijn eerste verdenking toch de bedrading tussen stroomafnemers en printplaat.

Oh en heb je alle heel suffe dingen al gecontroleerd? Een as die verkeerdom gemonteerd zit enzo?
Nog iets waar ik ooit goed mee gelachen heb: na wat draden trekken rondom de baan lagen er her en der kleine kopervezeltjes, en een paar treinen hadden die opgepikt... dan kun je echt lang zoeken op de plekken waar je kortsluiting verwacht, als er gewoon wat stukkies kopervezel ergens bij de wielen rondzwerven.

In t algemeen bij dit soort storingszoekklussen als je dr op eenvoudigere manieren niet uitkomt: (en ik lees dat je t bij dat slaaprijtuig al goed gedaan hebt) gewoon de hele boel loshalen en stukje voor stukje weer aansluiten en bij elk stapje weer testen, zodat je bij elke test maar 1 ding veranderd hebt, zo houd je altijd overzicht over wat er gaande is.

Alan On Track

Ontzettend bedankt alvast om mee te denken iedereen. Jullie hebben al veel zaken opgenoemd waar ik zelf nog niet aan gedacht heb.

Citaat van: svvander op 28 november 2020, 09:32:08 AM
Is het zeker kortsluiting? Want hoe merk je dat het kortsluiting is? Heb je de decoder zelf geplaatst? Kan je foto's plaatsen? Misschien raakt één van de draadjes een massa of en ander draadje en geeft 'm daardoor idd kortsluiting.
En misschien een hele domme vraag: ruikt de loc naar verbrand stof als deze even op de sporen heeft gestaan?

Ik krijg op m'n centrale melding van kortsluiting waarbij de stroom meteen wordt afgesloten. Dus het probleem moet tussen rail en decoder liggen. De decoder heb ik gewoon ingeplugd zoals het hoort, ik heb al geprobeerd hem in andere posities te steken, maar zonder resultaat. De draadjes heb ik ook al gecontroleerd. Ik krijg geen verbrande lucht anderzijds.

IMG_20190317_165026679 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ga in elk geval de motor eens van naderbij bekijken, en ook eens zien wat er gebeurt als ik er weer een analoge loc van maak. Het vervelende is dat er ook geen gebruiksaanwijzing beschikbaar is. Enfin, ik moet ook eerlijk zijn, als er effectief kosten aan deze loc moeten gebeuren (aka nieuwe printplaatjes/motor/...) of het probleem echt niet gevonden wordt denk ik wel dat ik ze eerder ga verkopen als analoge lok - uiteraard met melding van het probleem en voor een stuk minder als de aankoopprijs van destijds - aan iemand die meer zin heeft om zich hier mee bezig te houden :-\. Dat zou ontzettend jammer zijn, dus ik ga het nu nog even uitzoeken en hopelijk kan ik het alsnog vinden.

Floris, ik ga de printplaat van stuurstand nog eens goed onderzoeken dan. Ik moet dan wel eens op zoek gaan naar de gebruiksaanwijzing, want anders is het een beetje lastig om te zien hoe het er uit hoort te zien. Ik veronderstel dat het geknetter hier eventueel voortkomt van een slecht contact.

Ik apprecieer jullie hulp enorm, nog eens merci  :)

Modelbouw is een kunst

Alberke

als je die decoder er uit haalt en dan de lok op het spoor zet heb al 50% kans dat het probleem is gevonde
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Floris

analoog testen kan natuurlijk, maar houd er rekening mee dat een digitale centrale veeeel sneller afschakelt bij kortsluiting. Bij een kortsluitinkje dat steeds maar kort optreedt blaft een analoge loc gewoon door en dan merk je t dus niet.
eerst die reeks 62 maar eens.
Paar volgende puntjes om te controleren: wat ik dus al noemde, ontsnapte kopervezeltjes rond de wielen, losgeraakte vezeltjes van de draden aan de stroomafnemers en verbogen stroomafnemers. Loc ondersteboven leggen en draadjes met stroom op elke as houden, kijken of de loc gaat draaien of kortsluiting maakt, elke as ook even opzij drukken naar beide kanten en kijken of dat verschil maakt...
Nog wat vragen qua dingen die contact kunnen maken: hoe zijn de draaistellen opgebouwd? plastic frame of metalen frame? en de assen? dubbelzijdig geisoleerd of enkelzijdig?