NMBS cilindrische bunkers

Gestart door JEPE, 27 november 2020, 10:20:32 AM

JEPE


Ik kom terug op het onderwerp van de kleine cilindrische bunkers van de NMBS.
Ik zie dat er veel zijn verdwenen.
Ik heb er een paar gevonden toen ik met de trein reisde, omdat veel plaatsen niet bereikbaar zijn vanaf de openbare weg.
Ik denk dat de leden van het forum dirigenten zijn bij de NMBS.
Misschien kunnen ze me vertellen waar ze zijn.
Vaak op treinstations of nabij spoorwegovergangen.
Met mijn "Senior" tickets zou het een geweldige "fotosafari" voor mij zijn.
Bedankt voor je hulp.

Havoc

Heb je een foto van wat je zoekt?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

darick69

station kortrijk,   hamont , Y anhee , gent zeehaven?   ze worden zeldzaam,  ze stonden vroeger oa bij een blokpost of seinhuis en waren groot genoeg voor 1 persoon om te schuilen bij bombardementen in de oorlog....
 

PeterVG

Tegenover het station van Theux lag er eentje naast het perron. 20 jaar terug had men hem netjes opgeruimd en was het een monument. Geen idee of hij er nu nog ligt maar het zou best kunnen. Ach, een ritje naar Spa met de trein is altijd leuk.... ;)

evan

In Mechelen langs spoor B van L25 ter hoogte van de vierendeelbrug kant station over de Leuvense steenweg stond er ook één.  Ik weet niet of die er nog is met al die werken. 




Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: evan op 28 november 2020, 17:26:57 PM
In Mechelen langs spoor B van L25 ter hoogte van de vierendeelbrug kant station over de Leuvense steenweg stond er ook één.  Ik weet niet of die er nog is met al die werken.
misschien hebben ze die weg gedaan omdat je je  tijdens je werkuren niet zou kunnen wegsteken !

evan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 28 november 2020, 20:20:31 PM
Citaat van: evan op 28 november 2020, 17:26:57 PM
In Mechelen langs spoor B van L25 ter hoogte van de vierendeelbrug kant station over de Leuvense steenweg stond er ook één.  Ik weet niet of die er nog is met al die werken.
misschien hebben ze die weg gedaan omdat je je  tijdens je werkuren niet zou kunnen wegsteken !

???  Peter-humor?
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

JEPE

Dank aan jullie allemaal voor jullie hulp.
Ik heb al een dertigtal plaatsen met foto's.
Zoals Peter zei, profiteer ik van mijn pensioen om rond te lopen met mijn gepensioneerde tarief.
Ik heb nota genomen van uw voorstellen, die ik zal bezoeken.
Bedankt als je nog andere leads hebt.

rixke rail

Dag Jean-Paul,
bedoel je zoiets ? :

Bunkertje station Kortrijk 08 by Eric  Baert, on Flickr

Bunkertje station Kortrijk 03 by Eric  Baert, on Flickr

Deze staat op het einde van een perron in station Kortrijk ...
Foto dateert van enkele jaren geleden, is dat nog zo ?
Er bevond er zich vroeger ook eentje in het emplacement Leuven, maar dat is spijtig genoeg verdwenen ...
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

PeterVG

Op het perron van Gastuche (Lijn 139 Leuven - Ottignies)


Foto uit 2002

PeterVG



Bunker langs lijn 73 nabij een spoorbrug te Oostkerke Diksmuide.

PeterVG

Aan de spoorbrug van Hourpes lag er ook een verticale bunker. Wanneer je van de spoorhalte langs het pad over de brug naar het noorden stapt kom je er langs. Het zou kunnen dat deze verdwenen is want de bruggen langs de Samberlijn worden allen vervangen. Deze van Hourpes is intussen ook aan de beurt geweest dacht ik. Veel kans dat de bunker verdwenen is.

JEPE

Ja mensen, dat is het precies.
Er zijn twee vrijwel identieke modellen.
Een kleintje, bijna altijd half begraven.
Een andere iets groter met het kegelvormige dak maar minder spits.
Gastuche's ontbreekt, maar er is er nog een aan de andere kant van het station.
Die van Hourpe heb ik niet, ik ga ter plekke kijken.
Nogmaals bedankt voor je hulp.

PeterVG

Mocht het helpen, deze van Hourpes heb ik ergens op foto in mijn archief.
Als je dat wenst dan zoek ik hem op en zet hem online.

PeterVG

Ramilies, het vroegere kruis van Haspengouw.
Zoals je op de foto kan zien een bunker voor de vroegere seinwachter nu nog steeds in de berm van het Ravel fietspad.