Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

DIGITAAL BLOKSYSTEEM

Gestart door rgp, 26 november 2020, 22:47:30 PM

rgp

Allen,

Ik heb volgend probleem: een trein die uit het kopstation vertrekt rijdt door 41 blokken om terug het kopstation binnen te rijden.  Ik vertrek met 40 blokken en als laatste een blok die ook als keerlus zal dienen.
Van die 41 blokken zijn er 6 zichtbaar en 35 in een dubbele op en neer gaande carroussel. (buitenste spoor klimmen en bovenaan naar binnen komen en dan tot op het inrijniveau zakken.
Ik ben even gaan neuzen wat een blokmodule kost.  Rond de 55 euro.  Dit betekent minstens 2255 euro aan modules en dat vind ik teveel.
Mijn vraag: heeft er iemand zo een ABC module ooit zelf gebouwd of iets anders die op het zelfde systeem werkt.

Roland

Michiel

Indien je met stroomdectie werkt en S88 terugmelding, heb je met 5 16-kanaals bezetmeldmodules genoeg voor de 40 blokken, wat neer komt op ongeveer 200 euro (vb Rosoft S88SD16-n).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kris

Roland,

Stroomdetectie digikijs 32 punten 109€ dus 3 modulles van 16 punten 160€

Kris

Snobby Crash

Koppel daar nog bijvoorbeeld iTrain aan, en je hebt een perfecte trein besturing. Je moet wel een centrale hebben die je kan koppelen met je computer of laptop...

Gr Geert

Geert

#4
Is het de bedoeling dat het onzichtbare deel fungeert als lineair schaduwstation? (first in first out).
En met digitaal bedoel je niet via een computer sturing?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Michiel

Ik principe zou de oplossing heel eenvoudig moeten zijn voor een dergelijk lineair bloksysteem.

- Bezetmelding (diodeschakeling)
- optocoupler
- relais met met een breekcontact en een weerstand over het contact.

Samen kost het een paar euro per blok, en elk bezet blok schakelt de stopsectie van het vorige blok uit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

Citaat van: Kris op 26 november 2020, 23:04:12 PM
Roland,
Stroomdetectie digikijs 32 punten 109€ dus 3 modulles van 16 punten 160€
Kris
En wat is dat in het NL en  verstaanbare cijfers dan ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Met wat zelfbouw kom je al ver:

Zelfbouwstroomdetectie zoals bescheven in MSM 203 voor 16 meldingen kan je al zelf maken voor enkele Euro's.

Een 16 kanaal relais module kost net geen 10€. Kopel je beide dan kan je een bloksysteem maken waarbij een stroomdetectie het vorige blok elektrisch uitschakeld.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Kris


Klaas Zondervan

Al die genoemde terugmeldmodules kun je gebruiken in een bloksysteem, maar dan moet je de spoorbaan via een computerprogramma besturen.
Volgens mij bedoelt Roland een bloksysteem op basis van de BM3 van Lenz. Daarbij heb je geen computer nodig,  maar bij een groot aantal blokken wordt het wel heel prijzig.
Ik heb geen idee wat er in de BM3 zit en of dat na te bouwen is. Iemand al eens zo'n ding uitgeplozen?

rgp

Allen,

Bedankt voor de info.

Even wat duidelijkheid: vertrekkend uit het kopstation heb je 3 zichtbare blokken, daarna 35 onzichtbare blokken (schaduwstation, lineair dus fifo) en daarna 2 zichtbare blokken en uiteindelijk 1 zichtbare blok met keerlus, en terug in kopstation.

De laatste onzichtbare blok wil ik de keuze hebben: automatisch in bloksysteem of manueel schakelen.

Ik dacht idd (zoals Klaas aangaf) aan BM3, maar dit wordt prijzig.

Daarom mijn vraag.

Roland

vyncky

Citaat van: rgp op 27 november 2020, 14:59:19 PM
Allen,

Bedankt voor de info.

Even wat duidelijkheid: vertrekkend uit het kopstation heb je 3 zichtbare blokken, daarna 35 onzichtbare blokken (schaduwstation, lineair dus fifo) en daarna 2 zichtbare blokken en uiteindelijk 1 zichtbare blok met keerlus, en terug in kopstation.

De laatste onzichtbare blok wil ik de keuze hebben: automatisch in bloksysteem of manueel schakelen.

Ik dacht idd (zoals Klaas aangaf) aan BM3, maar dit wordt prijzig.

Daarom mijn vraag.

Roland
Roland,
Misschien een idee om in volgende richting te zoeken?

Ik heb het ooit eens zien werken (en dat ging zeer goed). Hoe het uiteindelijk bedraad was weet ik niet meer.

Een kennis van mij heeft dat eens geprobeerd met een oud bloksysteem van Fleischmann. met daarop een diodebrug  waardoor de treinen langzaam uitbollen. Ik dacht dat hij dat hier eens ergens vanop het forum had gevonden...

Citaat van: AtMoPo op 19 augustus 2018, 13:20:26 PM
Citaat van: hapkin op 19 augustus 2018, 10:28:43 AM
Eigenlijk heel simpel, ik heb het met een Esu V4 decoder gedaan. Enkele cv waarden aangepast ( ken ze niet van buiten). En op een geïsoleerd stuk spoor de diodebrug tussen de voeding uit mijn ecos gezet.
Echt niks moeilijk

Ik ken 0,00 van electronica, maar mij is het zelfs gelukt met die diodes.
Cv 23 op 3 en cv 123 op 0 zetten  ;)
Railcom moet natuurlijk ook aangevinkt staan in de ECoS.

enkele links:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27865.15.html
https://www.eurospoor.nl/nl/bezoekers/verkoop-aankoop/modeltreinen-en-toebehoren/spoor-h0-187/toebehoren/fleischmann/6957/

Ik vermoed dat dit met een relaissturing ook wel na te bouwen is. maar daar heb ik niet genoeg kennis van om dat zo uit mijn mouw te schudden.

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

raf

Ik heb mijn eigen blok systeem met abc gemaakt .
Ik heb ongeveer een 45 blokken voorlopig .
https://www.youtube.com/watch?v=p45A786rUGQ&ab_channel=chikes4862
Elk blok heeft een schermpje wat de toestand van het blok aan geeft.
De blokken communiceren onder elkaar er is geen pc voor nodig.
https://www.youtube.com/watch?v=fbOL4cZv-IA&ab_channel=chikes4862
De baan is nog lang niet af maar de blokken werken reeds.
De treinen rijden op DCC en stoppen met de rem diode's.
De sturing van de wissels gebeurt door extra sturingen dus ook weer mee de blokken sturen,de wissels moeten juist staan en het voorliggende blok moet vrij zijn anders komt het sein niet op groen.
Ook is er de mogelijkheid om extra zaken aan te sluiten zoals slagbomen en andreas kruizen .
In de filmpjes stoppen de treinen nog redelijk snel omdat ze nu op 18 cm staan afgeregeld maar dat gaat eens de baan klaar en getest is 50 cm worden .
https://www.youtube.com/watch?v=7srCBwvHSR4&ab_channel=chikes4862
Gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Flip


Halo RGP,

Moeten dat 41 blokken zijn ? Dan kun je met 40 treinen tegelijk rijden .  Dan bezit je wel een grote baan.
Maak eventueel wat minder blokken (maar langere dan) dan zakt de kostprijs ook wat.

Julien
Lenz digital PC sturing

rgp

Flip,

35 van die 41 zijn een lineair schaduwstation.
Ik heb nu 32 stammen in ho, en die gaan ofwel allemaal de baan ofwel in de vitrine, ofwel worden ze verkocht. Maar verzetten van vitrine naar de baan is taboe, ook te veelkans op schade.

Roland