Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat is een pantograaf.

Gestart door Dreha, 26 november 2020, 16:26:34 PM

steamdriven

IJs op de bovenleiding is inderdaad horror. Zoals al gezegd, zeer slecht voor panto én bovenleiding maar ook het materiaal speelt een heel grote rol. Wat Havoc zegt is zeker juist, hoe minder elektronica hoe beter.
Ik rijd zelf met de TGV en Thalys-stellen en die zijn echt supergevoelig daaraan (MS96/DMT ook). In het seizoen loopt er bij ons in Brussel een speciale dienst voor de ontijzingstrein. Een Type 27 met speciale schraap-panto's doet dan enkele keren het traject tussen Brussel-Zuid en het begin van de HSL L1 voorbij Halle.
Je krijgt op die momenten van ijzel bij 3kV voortdurende uitschakelingen. Soms binnen de seconde van herbewapenen. Zo kan je dus gerust in nood vallen (detectie 50Hz), wat ook regelmatig al gebeurd is. De grote moeilijkheid is om de stellen heelhuids vanuit de werkplaats in Vorst in het vertrekstation Brussel-Zuid te krijgen. En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V). Eens daar voorbij hebben ze er nog weinig last van...
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Klaas Zondervan

Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V).
Zal toch wel 25000V zijn?

Geert

Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
Ik rijd zelf met de TGV en Thalys-stellen en die zijn echt supergevoelig daaraan (MS96/DMT ook).

Bart (steamdriven),
Ik dacht dat ge met stoom reed  :)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

E49memling

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 mei 2021, 08:54:34 AM
Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V).
Zal toch wel 25000V zijn?
Inderdaad. 25 KV 50Hz

E49memling

#19
Citaat van: Karel A.J. op 10 mei 2021, 20:43:00 PM
CiteerEen pantograaf is een stroomafnemer van adellijken bloede
Ik dacht eigenlijk dat een pantograaf de vader was (of de grootvader?) van een pantohertog... want zeg nu zelf, met "schrijven" ("grafein") heeft het toch niks te maken hé.

@E49: heel erg bedankt voor dat verhaal, zoiets boeit mij straf!
Zijn vrouw, heet die dan Mine?... ;D

E49memling

@steamdriven: Dan ben je na mei 2009 naar FBMZ gekomen. Tot dan zat ik daar op de 3x8.

E49memling

Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
IJs op de bovenleiding is inderdaad horror. Zoals al gezegd, zeer slecht voor panto én bovenleiding maar ook het materiaal speelt een heel grote rol. Wat Havoc zegt is zeker juist, hoe minder elektronica hoe beter.
Ik rijd zelf met de TGV en Thalys-stellen en die zijn echt supergevoelig daaraan (MS96/DMT ook). In het seizoen loopt er bij ons in Brussel een speciale dienst voor de ontijzingstrein. Een Type 27 met speciale schraap-panto's doet dan enkele keren het traject tussen Brussel-Zuid en het begin van de HSL L1 voorbij Halle.
Je krijgt op die momenten van ijzel bij 3kV voortdurende uitschakelingen. Soms binnen de seconde van herbewapenen. Zo kan je dus gerust in nood vallen (detectie 50Hz), wat ook regelmatig al gebeurd is. De grote moeilijkheid is om de stellen heelhuids vanuit de werkplaats in Vorst in het vertrekstation Brussel-Zuid te krijgen. En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V). Eens daar voorbij hebben ze er nog weinig last van...
De T27-21-11 en de T12 op 3KV waren daar beduidend minder gevoelig voor, over alles wat erna komt kan ik niet mee-babbelen, toch niet uit ervaring ;). Maar den 'typ 20', dat was een ramp, bij sterke hoogspanningsschommelingen. Bij 'open sectioneringen', je weet wel aan de 3 opeenvolgende palen met de streepjes erop, waar je 'in principe' niet mocht tractioneren, was een verschil van 200 Volt al genoeg om uit te schakelen.

nmbssncb

Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
IJs op de bovenleiding is inderdaad horror. Zoals al gezegd, zeer slecht voor panto én bovenleiding maar ook het materiaal speelt een heel grote rol. Wat Havoc zegt is zeker juist, hoe minder elektronica hoe beter.
Ik rijd zelf met de TGV en Thalys-stellen en die zijn echt supergevoelig daaraan (MS96/DMT ook). In het seizoen loopt er bij ons in Brussel een speciale dienst voor de ontijzingstrein. Een Type 27 met speciale schraap-panto's doet dan enkele keren het traject tussen Brussel-Zuid en het begin van de HSL L1 voorbij Halle.
Je krijgt op die momenten van ijzel bij 3kV voortdurende uitschakelingen. Soms binnen de seconde van herbewapenen. Zo kan je dus gerust in nood vallen (detectie 50Hz), wat ook regelmatig al gebeurd is. De grote moeilijkheid is om de stellen heelhuids vanuit de werkplaats in Vorst in het vertrekstation Brussel-Zuid te krijgen. En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V). Eens daar voorbij hebben ze er nog weinig last van...

Ik vraag mij af hoe ze met ijsvorming op de bovenleiding omgaan in al die landen die noordelijker liggen (dicht bij de Noordpool) dan België zoals Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, China, enz., ook vaak zeer lange trajecten.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

E49memling

Citaat van: nmbssncb op 11 mei 2021, 11:36:22 AM
Ik vraag mij af hoe ze met ijsvorming op de bovenleiding omgaan in al die landen die noordelijker liggen (dicht bij de Noordpool) dan België zoals Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, China, enz., ook vaak zeer lange trajecten.

Willy
Ik denk dat het daar minder een probleem is. De temperatuur is daar consequent laag. De problemen zijn er vooral als de temperatuur iets onder het vriespunt hangt. Onderkoelde regen is erger dan een stevige sneeuwbui. Sneeuw zet zich niet 'vast' op de draad. Onderkoelde regen is water die eigenlijk al onder het vriespunt ligt, en bij contact met een oppervlakte (vb: straat-rijdraad-spoor) onmiddellijk bevriest, met de gevolgen van dien.






steamdriven

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 mei 2021, 08:54:34 AM
Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
En vervolgens het traject tot ze op de L1 kunnen (15000V).
Zal toch wel 25000V zijn?

Ja, inderdaad. 't Was nog vroeg... ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

steamdriven

Citaat van: E49memling op 11 mei 2021, 11:00:05 AM
@steamdriven: Dan ben je na mei 2009 naar FBMZ gekomen. Tot dan zat ik daar op de 3x8.

Sinds 2013 in Brussel, Walter.  ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

steamdriven

Citaat van: Geert op 11 mei 2021, 09:02:50 AM
Citaat van: steamdriven op 11 mei 2021, 04:47:44 AM
Ik rijd zelf met de TGV en Thalys-stellen en die zijn echt supergevoelig daaraan (MS96/DMT ook).

Bart (steamdriven),
Ik dacht dat ge met stoom reed  :)

Geert

Toch niet, Geert. Verder dan het opstoken van de 29.013 ben ik niet geraakt. ;)
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

steamdriven

Citaat van: E49memling op 11 mei 2021, 11:51:31 AM
Citaat van: nmbssncb op 11 mei 2021, 11:36:22 AM
Ik vraag mij af hoe ze met ijsvorming op de bovenleiding omgaan in al die landen die noordelijker liggen (dicht bij de Noordpool) dan België zoals Noorwegen, Zweden, Finland, Rusland, China, enz., ook vaak zeer lange trajecten.

Willy
Ik denk dat het daar minder een probleem is. De temperatuur is daar consequent laag. De problemen zijn er vooral als de temperatuur iets onder het vriespunt hangt. Onderkoelde regen is erger dan een stevige sneeuwbui. Sneeuw zet zich niet 'vast' op de draad. Onderkoelde regen is water die eigenlijk al onder het vriespunt ligt, en bij contact met een oppervlakte (vb: straat-rijdraad-spoor) onmiddellijk bevriest, met de gevolgen van dien.

Zie het antwoord van Walter.
Maar vooral ook, en méér voorkomend dan ijsregen: aanvriezende mist. Echt een probleem.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

E49memling

Citaat van: steamdriven op 12 mei 2021, 11:27:25 AM
Sinds 2013 in Brussel, Walter.  ;)
Dan was ik al etb 'in rust'. Maar tot mei 2009 heb ik daar iedereen gekend. En omgekeerd...). (Een paar jaar later ben ik er nog eens geweest, en ik kende er nagenoeg niemand meer. :( )
De mannen (en vrouwen) van Thalys-TGV en Eurostar zaten in 2009 nog bij ons. Series F-Q-S-T-A-K-VK.