Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat is een pantograaf.

Gestart door Dreha, 26 november 2020, 16:26:34 PM

Dreha

Deze kwam ik toevallig (alle ja toevallig, waarschijnlijk een algoritme  :) )over de werking van de pantograaf.
https://www.youtube.com/watch?v=goyDcdI_EAk

SuSke

Maar als je van die kerel een paar uur les moet krijgen, val je wel in slaap. Zo'n saaie vertelstem..  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dreha


SuSke

Ik heb een poging gedaan om enkele van de andere video's uit die reeks te bekijken.
Ze leken me zeker interessant om in een vorm van encyclopedie via FB beschikbaar te stellen, maar het enthousiasme van die kerel spoot er af (vandaar de opmerking over de stem).
Niet dus.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Citaat van: SuSke op 26 november 2020, 19:24:32 PM
Maar als je van die kerel een paar uur les moet krijgen, val je wel in slaap. Zo'n saaie vertelstem..  ;)
Citaat van: SuSke op 27 november 2020, 15:53:29 PM
Ze leken me zeker interessant om in een vorm van encyclopedie via FB beschikbaar te stellen, maar het enthousiasme van die kerel spoot er af (vandaar de opmerking over de stem).

Ieder van ons weet ondertussen al wel wat een pantograaf is...
Ik denk dat dit filmpje meer gericht is naar kinderen toe, alhoewel, hou ze op die manier maar eens aandachtig bij de les! ::)

;)

evan

Alleen dat laatste van die condensator (capacitor) die energie levert bij ontkleving is toch wel onzin tenzij het over modelspoor gaat.  ;D
Trouwens de situatie die hij uitlegt met de pantograaf die de bovenleiding niet raakt (Ontkleving heet dat dan) is not done!  Zoiets brengt ernstige schade aan de rijdraden toe door de vonkvorming.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

#6
Ik zet het even in dit draadje omdat het over de pantografen gaat :) ;)

Hebben de in België rijdende Traxxen en Vectrons allemaal 4 panto's op het dak staan?
En welke is dan geschikt voor de in België gebruikte rijspanningen (3kV= en 25kV~)


Edit: Antwoord gekregen in het draadje "Heb je wat gezien?"
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: evan op 27 november 2020, 16:22:39 PM
Trouwens de situatie die hij uitlegt met de pantograaf die de bovenleiding niet raakt (Ontkleving heet dat dan) is not done!  Zoiets brengt ernstige schade aan de rijdraden toe door de vonkvorming.
Maar dat gebeurt toch regelmatig? Ik heb eens 's avonds in het donker op een viaduct gestaan waar een TGV op volle snelheid onderdoor reed. De stroomafnemer trok een doorlopende oranje streep van vonken langs de bovenleidingdraad.
En ook op 1500VDC (in Nederland) en 3000VDC (in België) zie ik zo af en toe dat de stroomafnemer vonken trekt.

B_Modelbouw

Vonkvorming kan uiteraard meerdere oorzaken hebben...
- niet enkel slecht contact of contactverlies (al zal dit zelden voorkomen)
- corrosie van de rijdraad (zelden bereden banen)
- ijsvorming
- ....
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


mark7758

je vergeet vochtdruppels. (Doet het ook aktijd leuk.) Vooral miezer regen. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Klopt die vonken zijn door vocht, corrosie, dauw, regen, ijs, en slijtage sleepstuk.  Een ontkleving geeft een ander effect en zeker bij tractie als de trein "gas" geeft.   :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Boemeltrein

Een pantograaf is een stroomafnemer van adelijke bloede ;D

E49memling

Citaat van: evan op 30 november 2020, 11:32:04 AM
Klopt die vonken zijn door vocht, corrosie, dauw, regen, ijs, en slijtage sleepstuk.  Een ontkleving geeft een ander effect en zeker bij tractie als de trein "gas" geeft.   :o
Toch even op reageren, een paar maand later... Ijsafzetting op de rijdraad. Gelukkig komt het niet vaak voor. Het is onderkoelde regen die vastvriest op de rijdraad. Ik heb het maar één keer echt extreem meegemaakt, de Voltmeter floepte op en af van 3000 volt naar 1000, en alles ertussen en buiten was alles helder verlicht  ;D. Normaal rijden was onmogelijk. Doordat ik met een samenstelling reed met 4 gekoppelde 'klasiekskes', en in de juiste stuurpost zat (SP 1) kon ik de tractie op het eerste stel uitschakelen (schakelaar SA draaien voor de liefhebbers). Zodoende kuiste de eerste panto het ijs grotendeels op, zodat de drie anderen nagenoeg ongestoord contact maakten, en was rijden (aan 75%) mogelijk.
Maar ook bij een gewone rit is er altijd wat vonkvorming.

Karel A.J.

#13
CiteerEen pantograaf is een stroomafnemer van adellijken bloede
Ik dacht eigenlijk dat een pantograaf de vader was (of de grootvader?) van een pantohertog... want zeg nu zelf, met "schrijven" ("grafein") heeft het toch niks te maken hé.

@E49: heel erg bedankt voor dat verhaal, zoiets boeit mij straf!

Havoc

Ijsvorming is een serieus probleem. Ook bij iets simpel als trams (*). Door de opeenvolgende korte onderbrekingen gaat de elektronica in beveiliging. En dan sta je daar... Daarom dat er soms antieke stukken van trams bij ijsvorming eerst op pad gestuurd worden. Die ouwe rommel zonder noemenswaardige elektronica heeft daar geen last van en kan de rijsdraad vrijmaken voor de gevoelige nieuwe stellen. Enig probleem... je moet die ouwe bakken aan de praat houden en gekeurd krijgen.

(*) bij een tram zijn de spanning en stromen en snelheid misschien lager, maar de problemen zijn gelijkaardig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.