Sporen donker weatheren met spuitbus?

Gestart door Cozzy, 23 november 2020, 22:39:38 PM

Cozzy

Hallo allemaal,

Ik ga beginnen met het leggen van sporen op het zichtbare deel van de baan (jippie!!  8))
Nu heb ik al bij menigeen gezien dat de dwarsliggers eerst in een donker bruin gespoten worden waarna de rails aangepakt worden. Ik heb echter geen luchtpenseel...
Aangezien het om een aardige lengte gaat vroeg ik mij af of er onder jullie zijn die een aanvaardbaar bruin kennen in spuitbus? Dan kan ik de sporen alsnog spuiten alvorens ze te leggen...

Alvast bedankt voor jullie tips en suggesties!
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

Ik heb Tamiya XF-64 gebruikt voor de railstaven (na tip van Evan). Ik heb de indruk dat Tamiya TS-1 de spuitbusversie van deze kleur is (ben niet 100% zeker)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Tom,
Ik denk dat je best eens in de brico gaat kijken wat er zowat voorhanden is aan bruine spuitbussen.
Een kleur is relatief en ieder heeft daar zo'n beetje zijn eigen kijk op.
Op 't eerste zicht zou ik zeggen, (sorry voor 't woord) strontbruin! Maar wat afwisseling van dit naar donkerder bruin kan zeker geen kwaad,
Het mag niet te monotoon worden, in het echt is het dat ook niet.
De plaats waar treinen regelmatig stoppen/stilstaan, in een station, voor een sein e.d.worden zwart van het druipend vet en olie (vooral van de vroegere diesels en stomers), de biels en ballast onder de wissels worden zeer donker door de talrijke smeerbeurten die de wissel krijgt met dat zwarte vet enz...
Ik zeg maar iets maar je kan je ballast en biels terzelfdertijd verweren, terwijl je de ballast fixeert met ontspanner zodat de verf (op waterbasis) mooi mee open loopt daarna de rails schilderen met een penseel of een speciaal rollertje dat daarvoor bestaat

;)

SuSke

Oei Tom, geen luchtpenseel... Dan moet je gewoon een gewoon penseel gebruiken.
Het komt echt zo nauw niet en enkele meters zijn snel gepenseeld.
Voordeel van penselen tov zo'n spuitbus: je penseelt minder verf naast de rails dan je er naast spuit.
tot zover een liefhebber van het penseel, hoewel ook bezitter van een luchtpenseel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

bollen neus

Hier gebruiken we gewoon wat restjes van verschillende soorten bruine verf, kieperen die bijeen en dan verven met den borstel, gaat ook. En dan nog wa verdunning gebruiken strijkt het verder uit zo kan je 2 of 3 laagskes leggen naar eigen keuze.
Den Eric.

Martin Welberg

Pakte voordat ik een luchtspuit had vaak een camouflage verf in een knikkerbus, Fosco heeft aardige tinten. Spuiten met zwart en rode primer gaat ook best aardig..



erik de noorman

Hier uit de spuitbus (gamma) eerst een nevel rode menie, nevel mat zwart en afwerken met nevel donker bruin.

Erik.

OlivierV

Ik modder maar wat aan met zwart en bruin van action. (van blyswyck verf).

Vaak ook eerst nog een drybrush with/lichtgrijs over de bielsen alvorens te ballasten.

Aanzet stationsgebouw
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Cozzy

Iedereen bedankt voor de tips!
Jullie hebben me duidelijk gemaakt dat spuiten geen noodzaak is om een mooi resultaat te bereiken...
Bedankt ook voor de tips van spuitverf, kan ik ook mee verder!

Ik ga een tweetal spoortjes weatheren: eentje met penseel en eentje met spuitbus, kan ik kijken welke manier en welk resultaat mij het meest aanspreekt.
Wordt vervolgd!

Groetjes
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Geert

Ik volg hier ook, bedankt voor al de tips (moet ik de vraag niet stellen...),

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen