Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stoomtram type 10 nummer 800

Gestart door modèlisme, 23 november 2020, 09:46:50 AM

modèlisme



Deze tram reeds op normaal spoor bij de NMBS en vervoerde steenslag uit Wallonië als fundering voor railbedding naar Nederland.
Ook werd er 1 type van personenwagen mee getrokken en kleine platte wagentjes.
 

bekie

Leuk, nieuw in de shop?
H0 uitvoering?
 

Havoc

Naar Nederland? De type 10 werd ingezet op de lijnen Overijse-Groenendaal, Poulseur-Sprimont en Dolhain-Eupen. Twee reeksen van 3 stuks. Eentje zou bij de Chemins de fer des 3 vallées zijn.

De locs die naar Nederland reden zoals de type 8 waren kaaps spoor 1067mm voor in Antwerpen naar Nederland te gaan. Of zoals de type 9 1000mm in Limburg richting Maasticht en zo.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#3
Citaat van: Havoc op 23 november 2020, 20:49:54 PM
De locs die naar Nederland reden zoals de type 8 waren kaaps spoor 1067mm voor in Antwerpen naar Nederland te gaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaapspoor  3e alinea

Weer iets geleert ???

Toch was de lijn die naar Sluiskil liep rond 1960 normaalspoor (lijn55??) , voor zover ik weet. Er reden daar ertstreinen (cokes) van Antwerpen met Belgiesche diesels (type 59??) naar Lazotte. maar goed, ik kan het mis hebben....
Groet van Frank

Floris

eentje kwam na de eerste wereldoorlog in duitsland terecht en heeft daar fraai verbouwd  (;D) nog een tijd bij een mijn gereden
loc carolus magnus by Floris Dilz, on Flickr

PeterVG

#5
Wat Dhr Bellon bedoelt met Nederland is dat de wagens die rondom Sprimont beladen werden met steenblokken naar Nederland spoorden in bloktreinen. De stoomtram locomotief werd enkel ingezet tussen Poulseur en Sprimont. De NMBS nam in Poulseur de bloktreinen beladen met steenblokken over van de NMVB. De blokken werden gebruikt om de havens in Nederland verder uit te bouwen.
Zoals hier te zien:
https://youtu.be/_E4HLbkoQSs
Schitterend model trouwens, komt er een HO versie?

Floris

Ah, hier nog wat meer over de nederlandse kant van dat stenenvervoer, tikkie naar beneden, t ging niet altijd goed...
http://www.feijenoordsemeesters.nl/7_Feijenoordse%20meesters.htm

Rangeerduivel

Op de 1e foto "Botsing Rosestraat 1921" lijkt het mij of er ook een Amerikaanse wagen tussen zit.
Of misschien waren alle platte wagens wel ex-USArmy.
Ik meen in het midden de overbekende ster van het Amerikaanse leger te kunnen waarnemen...

;)

Floris

Hm, neuh, wagen komt me niet amerikaans over. Ook niet nederlands, trouwens. Met die twee paar deuren per kant denk ik eerder aan frankrijk, houten voorloper van al die stalen bakkies met twee paar deuren. Mar goed, dwaalt ammel wel erg af.

Havoc

Citaat van: PeterVG op 24 november 2020, 10:41:22 AM
Wat Dhr Bellon bedoelt met Nederland is dat de wagens die rondom Spontin beladen werden met steenblokken naar Nederland spoorden in bloktreinen. De stoomtram locomotief werd enkel ingezet tussen Poulseur en Spontin. De NMBS nam in Poulseur de bloktreinen beladen met steenblokken over van de NMVB.

Ah, op die manier, dus niet grensoverschrijdend. Bedankt voor de aanvulling.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

modèlisme

Peter,
Ja er is een HO versie van.
Groetjes,
Paul.
 

Decapod

Prachtig model, Paul.
En wat een heerlijk filmpje, Peter. Kan ik uren naar zitten kijken. Al die details ...
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

bekie

Meer informatie te vinden in 'Rollend materieel bij de Buurtspoorwegen 1885-1991' / Jos Block, op pag. 28. Spoorbreedte 1,435 m.
 

PeterVG

Wat beelden uit de Facebookgroep "Sprimont et son Passe"















Laatse rit 30 april 1965




mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.