Hoe groen-tapijt van Martin Welberg gebruiken?

Gestart door Michiel, 21 november 2020, 16:25:03 PM

Michiel

Hallo iedereen,

ik heb net voor het eerst zo'n tapijt groensel van Martin Welberg gekocht, maar er zit geen handleiding bij. Hoe gebruik ik deze matten? Ik zou plukjes van deze matten her en der op mijn modelbaan willen verwerken, maar hoe? Nat maken? Los trekken? Hoe kleven?

Wie heeft er ervaring mee?

Michiel




Het spul dat los in de doos lag heb ik eens op de baan gelegd, en 2mm gras is heup-hoog, en lijkt nog erg stekelig in schaal N... Maar ik moet er nog mee spelen, en zien wat ermee gedaan kan worden...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ronald

Naar behoefte lostrekken, dotje lijm en plakken. Kan met houtlijm maar ook met de doorzichtige hobbylijmen.

Niet echt moieilijk dus ;)

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

bellejt

kleven met aangelengde houtlijm en bij voorkeur bevestigen met pincet om het niet plat te drukken.Gewoon de stukjes afscheuren die je nodig hebt.

evan

#4
Hey Michiel,

Je kan ze lostrekken met een pincet en op je baan kleven met transparante alleslijm (Tesa, Uhu, Velpon,...)  Na vijf a tien minuutjes nog eens aandrukken als de lijm wat opgesteven is. 

Wil je nog meer loof op je struikjes kan je met matte vernis er over te spuiten en nog wat Fine turf aanbrengen van Woodland Scenics.   

Nu als ik je foto bekijk heb je precies gewoon graspollen of toefjes in plaats van die met loof op zoals de productfoto...  of is dat gewoon omdat dat de losse stukjes waren?

En die heuphoogte is relatief hoor... Struiken komen zeker zo hoog en vergeleken met de sporen en trein, zit dat goed hoor.


Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

bellejt

#5
nu ik naar je foto kijk heb je niet de grasmat versie genomen maar de weeds (onkruid). Die is anders opgebouwd dan de grasmat versie.Zou eens moeten zoeken welke juist de grasmat van 2 mm is op martin zijn website want ik heb de cataloog nu niet meer.De grasmatten staan  : http://www.martinwelberg.nl/rough-meadow-mats.html

Ps : nog even gaan kijken in mijn eigen stock en denk dat voor wat je wil beter de  reeks P 201 of PW 201 is.Ditis eigenlijk de pollen reeks maar super voor N spoor of dicht gras.

evan

Citaat van: bellejt op 21 november 2020, 17:18:42 PM
kleven met aangelengde houtlijm en bij voorkeur bevestigen met pincet om het niet plat te drukken.Gewoon de stukjes afscheuren die je nodig hebt.

Aangelengde houtlijm zou ik echt niet gebruiken!  Dat droogt veel te traag.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

janjozef

Als je ze te lang vindt met een schaar wat bijsnijden
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Herwig

#8
 
   (nmvt)

bellejt

@evan : is nochtans de aangeraden manier en zo hebben wij het altijd uitgelegd als we die matten verdeelden. Hadden ook demonstratie materiaal mee op onze beurzen (Eric zaliger en ik) .Je kan makkelijk sneldrogende houtlijm  gebruiken met een kleine aanlenging van 20 % .

Klaas Zondervan

Ik lijm bijna alles met houtlijm, behalve dingen die daarmee niet vast blijven zitten.
Dat het trager droogt dan andere lijmsoorten vind ik eerder een voordeel dan een nadeel.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.


Stedahult

Pak meestal Stabilit, zit het gewoon goed vast...
Mvh. Steef

Floris

hier alles met onverdunde houtlijm gedaan, van bison, die droog wat matter op dan bijvoorbeeld pattex. Maar goed, ik laat t verder graag aan de groenexperts over, zoveel groenzooi hek niet op de baan zegmaar.