Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Re:Ombouw Type 91 Liliput

Gestart door raf, 14 november 2020, 12:32:21 PM

Alberke

Ik heb de Märklin versie omgebouwd, zelfs dat was een piece of (heel harde) cake  :D
En aan de Trix versie is te zien dat die eigenlijk ook voor 3rail om te bouwen is.
Dezelfde onderdelen gebruiken voor verschillende modellen, dat is gemakkelijk voor de productie he
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

Ja dat scheelt in de productie een enorme kost .
met de huidige K en C rails kun je gewoon de DC wielen gebruiken .
En de wielen isoleren kan fabriek af plus de sleep contacten die kunnen ook voor beide systemen dienen .
Ik heb gevonden waarom die 3 assers op sommige plaatsten uit de baan gaan .
Zo te zien zitten er nog rails in van de reek 2100 (van die holle) en die sluiten niet mooi aan op de K rails 2200 reeks .
En daar gaan de wagons dus uit de baan .
Kijken of ik die stukken kan vervangen van de week.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bellejt

meestal is het te wijten aan de afstelling van de wielen die voor 2 en 3 rail verschillend is.Ze lopen eruit op de wisseltongen of regelstaven.Bij 3 rail staan de flenzen dichter dan bij 2 rail.

raf

Johnny het is gewoon op rechte stukken dat het gebeurt en het zijn marklin wagons op K marklin rails dus ik zie niet wat  hier anders de oorzaak zou kunnen zijn .
De set is bij Olaerts gekocht en ik denk niet dat ze hun daar mee bezig houden om die wiel basis daar wat te verzetten.
Vandaag zien of ik die stukjes kan vervangen .
Aan de overgang van sommige bakken heb ik ook nog een te grote opening deze ga ik ook dicht maken met 2K vulmiddel .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: bellejt op 19 november 2020, 23:19:03 PM
meestal is het te wijten aan de afstelling van de wielen die voor 2 en 3 rail verschillend is.Ze lopen eruit op de wisseltongen of regelstaven.Bij 3 rail staan de flenzen dichter dan bij 2 rail.
Misschien is dat de reden dat die ex-3rail op de stomste plaatsen gewoon stilvalt wegens geen contact en de DC versie lustig rondtoert.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

De AC neemt massa op alle wielen en stroom op de sleper .
Dus ik denk dat er meer punten zijn waar de AC voeding krijgt dan tegenover de Dc versie.
De enige plaats waar ik een probleem had was op een krijs wissel terwijl de lock heel traag aan het rijden was .
Dit is een keer voor gekomen en daarna niet meer .
Kon zijn dat de lock toen nog niet goed ingereden was .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Citaat van: raf op 20 november 2020, 09:17:58 AM
De AC neemt massa op alle wielen en stroom op de sleper .
Dus ik denk dat er meer punten zijn waar de AC voeding krijgt dan tegenover de Dc versie.
De enige plaats waar ik een probleem had was op een krijs wissel terwijl de lock heel traag aan het rijden was .
Dit is een keer voor gekomen en daarna niet meer .
Kon zijn dat de lock toen nog niet goed ingereden was .
klopt. Toen die ene nog AC was reed die pas goed op mijn K rails als ik de beide rails verbond.
Duidelijk een probleem met de pick-up aan de wielen.
Ik heb  nog een andere Liliput, een 93, die ook dat soort contact systeem aan de wielen heeft, en die gaat ook regelmatig "rusten".
Het rare is dat als je alles doormeet, het contact prima is tussen de wielen onderling en de veertjes.
Het zal dus aan mijn rails liggen zeker
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

De wielen van de AC versie staan 0.2mm dichter op elkaar. Effe gemeten  ;D
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

Een beetje aan het lezen op het Stummi-forum en herinnerde me ineens dat er hier iemand die type 91 moeilijk openkreeg. Er staat hier beschreven hoe het moet (wel een beetje Duits voor kennen). Blijkbaar is het ook helemaal niet simpel om de afdekking van het rijgedeelte eraf te krijgen.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Boemeltrein

Dit type was een wapenstilstandsloc die als compensatie van WW1 aan de Nord-Belge werd overgedragen en dan vind ik het als stoom-fan het dikwijls jammer dat er daar geen uitvoeringen van zijn, een ander populair model bij Nord Belge was reeks 22-23 alias de revolver of de reeks 56, Nord Belge had heel wat prachtige types in zijn arsenaal...

Decapod

Van de 'Revolvers' zijn er wel modellen.

De kleine Revolver, later type 24, vind je terug bij AMF87, zij geven alle vroegere kits van Model Loco France opnieuw uit, maar dan gemoderniseerd. Het kleintje vind je hier.

De grote Revolver, het latere type 94 (een prachtige machine), bestaat alleen in ombouwkit, dankzij Paul Bellon. Hij levert een 3D-geprinte bovenbouw met nog enkele onderdelen voor het chassis. Dat kan je dan op basis van een Fleischmann (of Piko? Eens aan Paul vragen) BR78 zetten.

De Bad Xb, of Br 92.2, NMBS type 92, uitgebracht door Liliput, zal je zelfs moeten omschilderen. Voor de rest is er weinig werk aan, want als je foto's vergelijkt, dan zie je dat er nauwelijks wat aan veranderde na WOI, behoudens de kleurstelling en de nummering.

Er bestaat zelfs een model van 'Le Boeuf', het latere type 48, een machtige machine. Ook van AMF87.

Gelukkig voor ons zijn er wel wat locs van de NB die behoorden tot dezelfde reeksen als die van de moedermaatschappij, Le Nord (français). Er zijn zelfs kits geweest van het type 22 en de Ravachol (een loc die door de NB verhuurd of verkocht werd aan La Compagnie de Chimay). Die laatste heeft, als ik me niet vergis, wel nooit met NMBS-nr rondegereden (wel als type 23 afgesteld als stoomgenerator). Daarnaast had je bouwkits van het latere type 88 en type 92 (twee tenderlocs).
Om nog aan te vullen: een NB G7.1, later type 74, daarna 71, kan altijd op basis van een Piko G7.1 (of Brawa, maar da's delicaat en duur), een NB G7.2, later type 75, daarna 72, op basis van het vroegere Model Loco model (La Boiteuse van de Nord) en een NB T12, later type 95, op basis van Roco/Trix T12 van de tweede reeks, met serieus wat werk, want de watertanks moeten omgebouwd worden.

Liliput heeft ook een vers en mooi model van de Bad VIb, later type 49, elegante tenderloc.

Er is zelfs een Model Loco / Jocadis model van de 99, maar dat moet je vinden.

Qua locs zit je dus vrij goed voor de NB, al moet je wat bricoleren. 't Is de rest die wat moeilijker is: rijtuigen (dank u LS-Models) en goederenwagens (waar we trouwens ook maar weinig over weten) en pakwagens (vaak dezelfde als die van de Nord en soms OCEMs). Gelukkig zijn er mooie modelletjes van seinhuizen en stations (Rocky Rail o.a.).

Op het franstalige zusterforum zitten een paar experts van de NB. Daar je licht eens opsteken als je dat wil.


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rangeerduivel

Citaat van: Decapod op 28 november 2020, 16:05:57 PM
Een beetje aan het lezen op het Stummi-forum en herinnerde me ineens dat er hier iemand die type 91 moeilijk openkreeg. Er staat hier beschreven hoe het moet (wel een beetje Duits voor kennen). Blijkbaar is het ook helemaal niet simpel om de afdekking van het rijgedeelte eraf te krijgen.

Het probleem zit hem niet in het al dan niet los draaien van de 4 schroefjes, maar het hele gedoe wil nogal eens aan mekaar kleven.
Nochtans is er geen lijm gebruikt, ik denk eerder dat de verf tijdens stockage de boosdoener is.
Met een breekmes voorzichtig tussen kabine en bodemplaat wrikken is de oplossing.
Eéns los geweest gaat het telkens vanzelf

;)

Decapod

Ha, thx, Rudy!
Blijkbaar niet zo simpel om er een degelijke (sound)decoder in in te bouwen. De oorspronkelijke 3-raildecoder, is die ook te gebruiken na de 2-railombouw? Stomme vraag misschien, maar zoals je weet, ik ben een onbeschreven blad als het over vandattem gaat  :-[.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alberke

Citaat van: Decapod op 28 november 2020, 18:42:38 PM
Ha, thx, Rudy!
Blijkbaar niet zo simpel om er een degelijke (sound)decoder in in te bouwen. De oorspronkelijke 3-raildecoder, is die ook te gebruiken na de 2-railombouw? Stomme vraag misschien, maar zoals je weet, ik ben een onbeschreven blad als het over vandattem gaat  :-[.
Yep
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.