Re:Ombouw Type 91 Liliput

Gestart door raf, 14 november 2020, 12:32:21 PM

Alberke

#30
Enfin, hier de fameuze verende potjes on der de middenassen van het model.
Kan er een deskundige een uitleg voor geven?
De veertjes onder het potje hebben zelfs de kracht niet om de assen omhoog te drukken.
type91 by Hugo Albert, on Flickr
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

#31
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 12:16:12 PM
De veertjes onder het potje hebben zelfs de kracht niet om de assen omhoog te drukken.

Hugo, ik denk eerder dat de veertjes bedoeld zijn om een goed kontakt met de assen zelf te garanderen, minder om de assen naar omlaag tegen de rails te drukken...die maken vanzelf goed kontakt door hun eigen gewicht.
Dat is dan ook voor niks nodig, ik heb de 2rail versie van in den beginne (toen nog 239€ voor het analoge model!) en het is één van mijn best rijdende loc's, zelfs met slappe veertjes,
Ook heb ik destijds een splinternieuwe Bayerische XB gekocht op Ebay voor toen 130€, ook met dezelfde rijkwaliteit.
Dat onderstel zit nu onder mijn kookfornuis HLV 53 van Jocadis.
De bovenbouw is daarna ergens bij een vriend ( ::) ;D) in Antwerpen beland...

;)

guy holbrecht

#32
Hugo,

op p 210/211 van 'Vapeur en Belgique' tome 2 van Phil Dambly vind je 5 foto's van het type 91. Lang zijn ze niet in dienst geweest van de NMBS, van begin WO II (overname Nord Belge) tot  in 1949. Bij de Nord Belge zijn ze na WO I terechtgekomen, dus  van 1918-1919 tot 1940.

Alberke

#33
Dat afsplitsen is inderdaad en goed idee.
Ik heb ook die Bayerische, en geen van de twee rijdt goed.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

#34
Citaat van: guy holbrecht op 19 november 2020, 12:37:43 PM
Hugo,

op p 210/211 van 'Vapeur en Belgique' tome 2 van Phil Dambly vind je 5 foto's van het type 91. Lang zijn ze niet in dienst geweest van de NMBS, van begin WO II (overname Nord Belge) tot  in 1949. Bij de Nord Belge zijn ze na WO I terechtgekomen, dus  van 1918-1919 tot 1940.
Ik heb inderdaad niet goed gekeken! Bedankt Guy.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

https://www.youtube.com/watch?v=Kb92nC31gXU&feature=youtu.be&ab_channel=chikes4862

Filmpke gemaakt
Die 3 assige wagons zijn een merde :als er ook maar iets aan je rails niet goed is wippen ze uit het spoor.
Maar ze staan wel mooi achter de lok .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#36
den 91 ..

In msm verschenen er één-of-meer artikels over deze Liliput-stomer
Ook over het verder verbelgischen,  o.a.  schouw afzagen ....
Maar wanneer dit artikel erin stond kan 'k niet zo meteen zeggen.

http://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=887&controller=product  ter info met dank aan KoeleTrein

De AC kostte ooit bijna 300 Euro's, over een duizelingwekkende prijstuimeling gesproken ....

raf

Ik ga echt aan deze lock niet beginnen zagen hoor .
En eerlijk over dat verbelgische er is geen enkele lock of wagon die "JUIST" is
Ik ben geen klinknagel neuker zolang de lock goed loopt op mijn baan ben ik een tevreden klant .
En desondanks weinig trekkracht ben ik dus tevreden over deze machine .
En ja 73% korting das pas korting.
Maar dan krijg ik zo in mijn achterhoofd van die gedachten van ???
Je mag niet met verlies verkopen dus is die lock steeds 73% te duur geweest want alsnog met die 94 euro word er winst op gemaakt of break even kan ook nog .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

Inderdaad een koopje! En technisch goed doordacht.
Misschien vraag ik er nog één aan Sniklaas, of ik maak van die Bayerische een Nord Belge.
Welke kleur hadden die ook weer?
Moor om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.
De DC versie van een paar jaar terug  heeft die rare potjes niet, maar kan wel naar AC omgezet worden door er een sleper aan te klikken(is voorzien).
Maar wat is nu het doel van die potjes, elektrisch contact niet, want de wielen zijn geïsoleerd.
Misschien een zekere speling geven opdat de stangen niet zouden vastlopen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 14:27:18 PM
Maar om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.

Je hebt zo een bovenbouw van een Badische XB in jouw bezit, zoek hem even en dan kan je zien hoe hij ooit bevestigd was, ik heb hem er wel af gekregen, waarom zou Jij het niet kunnen? ::)

;)

Alberke

Citaat van: Rangeerduivel op 19 november 2020, 14:32:02 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 14:27:18 PM
Maar om die te herspuiten moet die ketel er af, en dat heb ik nog niet gevonden.

Je hebt zo een bovenbouw van een Badische XB in jouw bezit, zoek hem even en dan kan je zien hoe hij ooit bevestigd was, ik heb hem er wel af gekregen, waarom zou Jij het niet kunnen? ::)

;)
Waarom heb ik daar nu niet aan gedacht :-[
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

eddy

Een vraagje,
dat  Liliput dieselstel 600.03 heeft dat iemand al omgebouwd naar 2 rail?
Alvast bedankt.

Alberke

Citaat van: eddy op 19 november 2020, 15:12:47 PM
Een vraagje,
dat  Liliput dieselstel 600.03 heeft dat iemand al omgebouwd naar 2 rail?
Alvast bedankt.
Niet kwaad zijn als het niet waar is, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het op dezelfde manier gaat zijn.
Als Sniklaas er ene levert hier zal ik het weten te zeggen.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

bedankt om dit te melden.Heb de vorige versie van marklin 600.02 en die is omgebouwd met lopi v4 en in deze zit een sound v5 in voor inclus verzend 170 euro.Leuk en besteld.hebben gelukkig verschillend numemr en kunnen dus samen rijden :)

Rangeerduivel

In één of ander MSM blad is ooit een vergelijkingstest gemaakt tussn de Märklin en de de Liliput.
Ik weet niet meer in welk nr dat was... :-\, ik word oud zelle!
Er waren uiteraard enkele verschillen maar daar is mee te leven.
Ikzelf heb ooit mijn Trix versie ingeruild voor de Liliput en wat ik er van weet is dat de Liliput maar half zo veel weegt als de Trix, veel geruislozer is dan de Trix al heeft die ook een centrale motor met cardans, en de Liliput binnenverlichting en sluitsein via de decoder heeft, maar daar kan een beetje elektrieker bij de Trix wel een mouw aan passen...

;)