Re:Ombouw Type 91 Liliput

Gestart door raf, 14 november 2020, 12:32:21 PM

Alberke

#15
Citaat van: bellejt op 18 november 2020, 18:29:14 PM
ff bekeken hier en inderdaad geen verende wielen maar wel zijdelings verschuifbaar .Ook een nederlandse gebruiksaanwijzing :) en zelfs daarin een technisch aansluitingsschema.Mogen vele constructeurs een lesje uit leren.Ik moet zowiezo de CV's aanpassen naar DCC only en CV3 en 4 op 1 want rij met koploper.Ik zie ook maar 1 antislipbandje  maar hier gaat hij rijden hij op de museumlijn en dan is dat geen probleem
Die verende blokjes zitten waarschijnlijk vast door al de olie of vet die er aan plakt. Geloof me, ik heb ze er uit gehad!
En voor de 2 railers: succes, sleper er af en soldeer eilandjes verleggen en je hebt een 2 rail model!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

#16
Citaat van: raf op 18 november 2020, 18:15:25 PM
Sorry Hugo maar geen verende wielen .
Er is ook geen vliegwiel want ik moet ook de rem curve nog aan passen de lok stopt nu redelijk snel op de stop secties.
Normaal zou hij een 15 cm moeten uitlopen en dat doet hij dus niet .
Maar daar doe ik nu nog niets aan daar de baan nog niet volledig klaar is .
Ik heb nog niet kunnen testen maar ik denk dat de lok zo wie zo voor 2 rail gemaakt is .
Er zit ook maar 1 antislip bandje op de 4 assen .
Morgen testen hoeveel wagons er achter kunnen om de baan rond te komen.
Toch maar de test gedaan en hier het resultaat.
Zonder sluitlicht wagon(loopt iets zwaarder) kan hij zes twee assige onderlossers van roco trekken op heel de baan .Dus alle hellingen zonder door slippen .
Met de sluitlicht wagon zijn het er max. drie en dan begint hij door te slippen .
Spijtig dat er geen twee antislip banden op liggen want dat zou de trekkracht wat verbeterd hebben .
Maar al met al een mooie lok en dus tevreden .
91 by Hugo Albert, on Flickr

bovenaan de soldeereilandjes AC DC
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

#17
Hugo het zou kunnen dat er verschillende versies zijn van die lok.
Ik heb hem op het test spoor gehad en toen was hij juist uit de verpakking .
Ik heb hem nu een 100 tal meter laten lopen en nu hoor je dat hij los begint te komen .
En ik ga echt die nieuwe lok niet open draaien nu .
Hij rijd en met een korte sleep of rangeer werk is hij goed genoeg .

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

#18
Citaat van: raf op 18 november 2020, 20:51:55 PM
Hugo het zou kunnen dat er verschillende versies zijn van die lok.
Ik heb hem op het test spoor gehad en toen was hij juist uit de verpakking .
Ik heb hem nu een 100 tal meter laten lopen en nu hoor je dat hij los begint te komen .
En ik ga echt die nieuwe lok niet open draaien nu .
Hij rijd en met een korte sleep of rangeer werk is hij goed genoeg .

gr raf
We hebben hem dezelfde moment bij dezelfde handelaar gekocht.
Ik heb ook dezelfde in Duitse uitvoering van een paar jaar terug en dat is krak dezelfde.
Zoals ik vreesde is de stroomafname in tweerail gene vette.
In AC staan de contacten van de twee zijkanten samen, en de sleper staat aan de massa!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Decapod

#19
Stomme vraag misschien, mannen, maar ik ken hier dan ook de ballen van ... wat moet je nu precies omsolderen aan die soldeereilandjes?

Thx alvast!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alberke

#20
Citaat van: Decapod op 18 november 2020, 22:40:04 PM
Stomme vraag misschien, mannen, maar ik ken hier dan ook de ballen van ... wat moet je nu precies omsolderen aan die soldeereilandjes?

Thx alvast!
Staat er naast, voor tweerail 3 en 4 verbinden zoals op de foto. 1 en 2 open laten. Voor drierail zijn ze verticaal doorverbonden.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

#21
Ik heb hem nog niet open gehad maar ik vermoed dat met de door verbindingen je de sleper met de positief verbind (rode draad op de decoder)ofwel als je ze anders om verbind je de rode draad aan de rechter kant van de stroom afnemers op de wielen legt .
Voor 2 rail moet je dan wel de sleper er onderuit halen natuurlijk .
Het is een mooie oplossing en ik dacht dat er nu ook reeds loks uitgebracht zijn met een schakelaartje wat je kunt om zetten.
Eigenlijk is wat ik doe op het overgave spoor op de bakken van mij .Of de midden rail of de rechter rail aan de positief (ja ik weet het er is geen positief bij digitaal ).
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Alberke

#22
Citaat van: raf op 19 november 2020, 05:37:08 AM
Ik heb hem nog niet open gehad maar ik vermoed dat met de door verbindingen je de sleper met de positief verbind (rode draad op de decoder)ofwel als je ze anders om verbind je de rode draad aan de rechter kant van de stroom afnemers op de wielen legt .
Voor 2 rail moet je dan wel de sleper er onderuit halen natuurlijk .
Het is een mooie oplossing en ik dacht dat er nu ook reeds loks uitgebracht zijn met een schakelaartje wat je kunt om zetten.
Eigenlijk is wat ik doe op het overgave spoor op de bakken van mij .Of de midden rail of de rechter rail aan de positief (ja ik weet het er is geen positief bij digitaal ).
De wielen hebben geïsoleerde sleepcontacten; in AC modus worden die doorverbonden, de sleper ligt aan de massa.
In DC worden de sleepcontacten gescheiden
Inderdaad een veel toegepaste methode
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Alberke

#23
En als iemand weet hoe ge die ketel van die type er af krijgt, vertel het me dan aub
Die Duitse versie zou ik graag verbelgen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

raf

#24
Hugo het is wel belangrijk of de sleper aan de rechter of de linker rail aangesloten ligt.
Ik spreek van linker en rechter en toch rijden op 3 rail .
De reden is dat ik met de diode brug (lenz)rem .
Als de sleper aan het rechter spoor ligt dan remt hij gewoon zoals verwacht maar ligt de sleper aan de linker dan gaat hij dus door het rode signaal rijden .
Dit is op te lossen door beide te selecteren in de cv's .
Maar dan kun je na het stoppen niet achteruit weg rijden .
Ook dit is te verhelpen door de rangeer modus te gebruiken .
De reden dat ik alle marklin loks aan het ombouwen ben van mfx op dcc is dat remmen.
Marklin kan ook remmen (sommige decoders) maar dat is een ingewikkelde constructie en Als een lok door schiet dan brand je cs op .of je moet een extra rail NA je stop sectie stroomloos maken wat dan weer extra relais en dergelijke voor nodig zijn.

Normaal kies ik voor beide rails dus het is geen probleem maar met de programmer is het maar aan vinken van een vakje met de roco muis zou het een grote ellende worden denk ik .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Decapod

#25
Citaat van: Alberke op 18 november 2020, 22:52:39 PM
Staat er naast, voor tweerail 3 en 4 verbinden zoals op de foto. 1 en 2 open laten. Voor drierail zijn ze verticaal doorverbonden.

Ok, merci. Is me nu wel duidelijk!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alberke

#26
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

bellejt

#27

Rangeerduivel

#28
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 11:42:04 AM
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?

Er bestaat zelfs een foto van terwijl hij aan het werk is in de rangeerbundel van Kortrijk, maar ik weet niet of ik die op het WWW gezien heb of ergens in een boek, of mogelijk destijds in een folder van Liliput...?  :-\
In Duitsland noemde hij de"Bayerische XB"..of zoiets
Als ik hem vind plaats ik hem hier wel.

;)
Edit; gevonden, maar het is dezelfde foto die Johnny hier reeds postte

Alberke

#29
Citaat van: Rangeerduivel op 19 november 2020, 12:00:39 PM
Citaat van: Alberke op 19 november 2020, 11:42:04 AM
En heeft die type 91 eigenlijk ooit bestaan?

Er bestaat zelfs een foto van terwijl hij aan het werk is in de rangeerbundel van Kortrijk, maar ik weet niet of ik die op het WWW gezien heb of ergens in een boek, of mogelijk destijds in een folder van Liliput...?  :-\
In Duitsland noemde hij de"Bayerische XB"..of zoiets
Als ik hem vind plaats ik hem hier wel.

;)
Edit; gevonden, maar het is dezelfde foto die Johnny hier reeds postte
Niks van te vinden bij Max Delie, of ik zoek niet goed. Uniek exemplaar?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D