Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

meeus

En vandaag was de grote dag om eens naar de locomotieven te gaan speuren en ja hoor we hebben wat gevonden.

Marklin 37974 en 37975 heb ik samen met 43982 op de kop getikt !



De passagierstrein is dus al "compleet", die andere loc gaan we nog op zoek naar een setje goederenwagons  :D






Deze modellen komen van een verzamelaar, er was nog een derde maar twee treinen zijn voldoende  ;)
Als ik ze aan de praat krijg op de mobile station 2 kan er wel een filmpje volgen  :-)

Groeten Yo

meeus

Gisterenavond nog wat testritten kunnen doen en al de locomotieven op het spoor kunnen zetten.
De twee locomotieven zijn zo mooi dat ik het niet over men hart kan krijgen om ze om te bouwen naar japanse modellen.  :-X
Sinds die 2 mfx locomotieven er bij gekomen zijn heeft de locomotief van men goldrhein set er ook zin in gekregen om te bewegen, ervoor wou die niet herkend worden door de mobile station 2  :-\

En wat foto's van het "nieuwe" rollende materieel.







En na het leggen van een nieuw zijspoor (er er moet er nog eentje bijkomen, als het nog kan)
Al de locomotieven die ik heb eens achter elkaar geplaatst met de lichten aan.  ;D


Een overzichtje van de locomotieven die ik al heb.






En bijna alle stellen (te weinig zijspoor voor alles te zetten..voorlopig)


Met de foto hierboven had ik een idee om hier een verdiep op te zetten, zo kan ik dezelfde hoeveelheid zijsporen (3) erboven zetten.
Zo kan ik de wagons bij de bijhorende locomotief houden en ze parkeren in hun geheel en kan ik een trein parkeren en een andere nemen om mee rond te tuffen  :D

Groeten
Yo


meeus

Na wat lange stilte (vakantie, wat gezondheid prullen) en tijd om inspiratie op te doen wat vooruitgang.

Berg(je) voor rechtsachter in de sculptamold


Na een dagje of 3 zal dit wel droog zijn en klaar voor verf.

Floris

een in grotere aantallen gebouwde loc ombouwen is nooit zonde, als je weer een originele wilt kun je die gewoon kopen, niet ombouwen betekent jezelf het resultaat van de ombouw ontzeggen en dat vind ik eigenlijk meer zonde. Ook als de ombouw niet in 1 keer lukt.
Enne... zo te zien heb je stevige staalindustrieplannen? 8)

meeus

@Floris: dat was een idee, plus de wagons waren enorm goedkoop (5€ het stuk)  ;D
Het ombouwen is eerder uit onkunde, ik zou dan eerder een volledige loc cover maken en alleen het rijdende gedeelte zo laten.

meeus

En even al een teaser van de vooruitgang.. de onderkant van de berg komt voor zeker de helft in het groen te staan.

meeus

De voorbij dagen (8tal..) wat met groen spul bezig geweest, erop, eraf, hier wat meer daar wat anders.

Groen in progress aan de voorkant..




Groen in progress aan de achterkant..




Vandaag het bergje op zijn plek geschoven na heel wat gedoe.
De berg weegt amper 3kg maar de linkervoet heeft een barst en dan maakt bewegen niet zo makkelijk.


Overzichtje



Wat close ups




En een treintje erbij.




Het bergje op zichzelf





Met de hoeve erbij


Achterkant is ook volledig gedaan met groen bedekking ea maar hiervoor moet ik de baan zelf nog mobiel maken.
De poten gaan vervangen worden met exemplaren met wielen eronder zo kan ik de baan verrollen als ik de baan van een andere hoek wil zien.
Het idee is de baan van zoveel mogelijk hoeken zichtbaar te maken.

En ook krijgt "Kiiroi sentō" er een stukje nog bij om beter aan te sluiten bij "Sakurabatake" en zijn hoeve.



Groeten, Yo

meeus

Met wat assistentie de poten en wielen onder de plaat gekregen   :D
De hele plaat kan nu rond in de kamer rollen, dus ik kan aan alle kanten aan.


Dan met diezelfde assistentie de OSB platen aan de randen kunnen plaatsen


Door het monteren van de poten met wielen heb ik ook het laatste stukje van de berg kunnen plaatsen.


Verder ben ik bezig met het laatste stukje aan de achterkant van  "Kiiroi sentō" af te werken.



Aan de linkerkant van de plaat boven de zijsporen ben ik aan het denken om 2 zijsporen te maken boven de bestaande zijsporen.
Die grote zijsporen zijn goed om lange treinen te laten staan, die erboven zouden voor de 2 korte treinen zijn.
Ik ben er nog niet uit, wat denken jullie?


mahtoska1

Wat extra opstelsporen kan nooit kwaad natuurlijk.

Ik kijk altijd uit naar jouw vorderingen. Doe zo verder zou ik zeggen.

meeus

#100
En we hadden nog een ingeving over wat te doen met dat kleine heuveltje achteraan "Kiiroi sentō".
Het bijna eindresultaat, maw ik wacht nog op de verlichting voor in de grot.

Het geheel


Zij ingang aan de kant van de hoeve




Op het heuveltje


Padje uit de grot onder de heuvel naar het grotere complex toe



En een close-up van het gedenksteentje


Zover de vooruitgang, nog wachten op de verlichting en bediening (iedere eiland krijg zijn eigen licht module (4 leds per eiland))

DFS

De scenery ziet er mij alvast overtuigend japans uit. Nu nog werk maken van het ombouwen van dat rollend materiaal!  ;)

meeus

En vandaag al de lampjes afgewerkt. De camera doet het er wat rood uitzien maar irl is het meer oranje achtig (vlam)
De lampjes op zich zijn handgemaakt, dus niet perfect, bestaande uit witte pvc stukjes en wat zwarte verf.




By night:


Overzicht van alle lampjes aan






Als de lampjes binnenkomen kan ik het achterste stuk ook zijn eigen bediening geven.

Cheers,
Yoni

Jurgen

Aangezien Japan niet meteen mijn ding is, ben ik hier nog nooit komen kijken, maar ik ben wel verrast.

Alleen wat vreemd om dat toch Duitse treinen te zien op de foto's.  ;D Maar dat zal op termijn wel in orde komen denk ik.

Doe vooral zo verder, je beleeft er duidelijk plezier aan. En misschien kom ik binnenkort nog wel eens piepen in dit draadje.  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

meeus

En we hebben weer wat tijd gehad en ideeën.
De drie extra zijsporen op het eerste verdiep heb ik laten schieten en er komt ergens in de 2de berg een nieuw zijspoor dat in een gebouw verdwijnt.
Waar de loc staat op de foto komt een wissel die rechtsreeks naar het gebouw gaat en dat gebouw gaat over in de berg.


De linkerkant is nu het doel om in te richten met een weide (heb nog wat miniatuur schapen liggen)
De berg in de bocht zal weer eentje worden die opgespoten word met pur schuim, lekker goedkoop en het zet goed uit en is ook makkelijk te snijden.


En het zijspoor onderaan is naar 2 zijsporen gegaan die rechtreeks het gebouw ingaan.
Het derde zijspoor gaat de zijkant in over de andere sporen door.



Aan de bediening heb ik ook al wat foamboard gezet, nog wat lijm sticks gaan halen voor het lijmpistool en wat muur afdrukken.


De bedoeling is om alle roze basis platen te leggen zodat ik die kan meenemen naar de tafel en daar alles opzetten.
Door het roze paneel als basis te nemen, past al wat ik erop bouw mooi tussen de sporen zodat er geen botsingen kunnen zijn met de scenery

Cheers, Yoni