Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

De absolute beginner

Inderdaad een leuk sfeertje. 't Is eens wat anders, zoiets Japans.

SuSke

mooi kleurenspel

doet denken aan de rode japanse esdoornen en hun geel familielid
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Vandaag nog wat verder gedaan aan een nieuw stuk met de ruwe opzet van de berg.
Deze rots zal de toegang naar het tempel complex verlenen via een boog brug over de spoorweg.
De wandel weg naar beneden gaat via de zijkant en een bepaald moment de rots in en onderaan aan het meer weer uitkomen.



Misschien komt er nog een kraan bovenop het rotplateau om goederen via de kraan naar de bovenste laag van de rots te krijgen.
Vandaar zal de lading uiteen gehaald worden om via de trappen naar het tempelcomplex te geraken.

Morgen eens kijken om de eerste laag gipsverband aan te brengen en eventueel wat sculptamold zodat we weer zo een bruine cake hebben.

janieburton

Leuk baantje in wording.

Is er veel Japans HO rijdend materiaal verkrijgbaar?
 

meeus

@Janieburton: neen, helaas, ik heb van de lokale marklin dealers een njet gekregen op het vlak van locs en wagons.
Ik heb Marklin rechtsreeks gemailed maar niks reply gehad tot nu toe.

Wat ik waarschijnlijk zal moeten doen is een aantal britse locs retro fitten aan de hand van foto's of iets later in het tijdperk zoeken helaas..

ronaldk

Hoi,

Citaat van: meeus op 14 mei 2021, 12:47:57 PM
@Janieburton: neen, helaas, ik heb van de lokale marklin dealers een njet gekregen op het vlak van locs en wagons. Ik heb Marklin rechtsreeks gemailed maar niks reply gehad tot nu toe.

Al een keer eerder aangegeven: Het is niet meest logische keuze om 3-rail te gebruiken voor japans en/of banen buiten Europa. 2rail had je meer vrijheid gegeven zonder eventueel ombouwen naar 3rail e.d.

Citaat van: meeus op 14 mei 2021, 12:47:57 PM
Wat ik waarschijnlijk zal moeten doen is een aantal britse locs retro fitten aan de hand van foto's of iets later in het tijdperk zoeken helaas..

Voor Britse loks hoef je ook niet te kijken bij Märklin. Dan mag je ook naar andere merken kijken. En hopen dat deze in 3rail te krijgen is of ombouwen. Kijk eens op de webzijde die ik al een keer eerder vermeld is: Japanese Model train manufacturers. O ja: Eigenlijk alleen maar 2-rail  :) Dus ombouwen is dan het devies.

Citaat van: janieburton op 13 mei 2021, 23:04:49 PM
Leuk baantje in wording.

Is er veel Japans HO rijdend materiaal verkrijgbaar?

Wat is veel en verkrijgbaar? Het internet maakt het makkelijker om ook aan de andere kant van de wereld te bestellen. Dan maakt het eigenlijk niet uit.

Groet Ronald.

meeus

Hey Ronald, Dankje voor de info de treinen van die epoch zijn zelfs bij kato of andere amper beschikbaar (ook dankzij Corona..)
Om naar 2 rail over te gaan heb ik al aardig wat centjes in de rails gestopt en dat allemaal opnieuw aankopen denk ik niet dat ik met 200€ aan budget voor tracks en wissels alleen zou toekomen (corrigeer me als ik verkeerd ben)

meeus

En vandaag een kleine update van de roze/gele isolatie blok dat een klif moet voorstellen.. na wat verloop van tijd.




Nu de boel wat laten drogen en dan de andere kant nog iets unieks voor bedenken.


Met het verlengde weekend mogelijk morgen weer wat updates  :)

meeus

En we zijn al iets verder geraakt, straks eens kijken of ik wat bomen kan bijmaken.


Wat sfeerbeelden




Bovenop komen wat boven bij, onderaan nog wat groene bermen.
Ook her en der nog wat klein groen bedekking eventueel wat gele struiken zoals boven de deuropening naar de grot

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

meeus

Dankzij een langdurige regenvlaag hebben we wat bomen kunnen maken en die ene flank kunnen afwerken.
Het stuk klif is 3/4 af, de onderkant zal gebeuren als het meer voltooid is.

Wat sfeerbeelden van "Kiiroi sentō"







Het spoor door de kloof (waar al wat track bedding ligt)






En de drie "eilanden" bijeen:
Links: "Akai Jajima" , center: "Kiiroi sentō" en rechts: "Tengoku no mon"


Wat volgt is het meer.. "Shizukesa"

meeus

Wel hoe mooi de eilanden op zich zijn, des te meer dat multiplex dennen track bedding afsteekt..
En vandaag was ik dat wat moe, natuurlijk een weekje over liggen denken wat waar en hoe en ik wou toch voor een natuurlijke look gaan.
In Japan in die tijden hadden ze niemand rondlopen die met vergif overal aan het sproeien was  ;D
Ook dan een bus houtlijm en duimspijkers gekocht en de trackbedding overal geplaatst en de sporen vastgezet met fijne nagels her en der.
Een testritje later en alles was leuk in orde voor de loc met wat rijtuigen.

Dus het tempelgebouw was als eerste aan de beurt met de kloof en er is een brugje gekomen naar het tempelgebouw.






Tussen "Kiiroi sentō" en  "Akai Jajima"



Verder zal ik meer aan de randen bezig zijn, tunnel maken daar een platform of andere voorzien.
Best aangenamer om naar te kijken nu er toch al een uniform deel is en men treintje kan weer rondtuffen.

Groeten, Yo

SuSke

Dat is inderdaad verdomd leuk geworden. En het kronkelend spoor geeft leuke zichtpblokkers.

Wel opletten wan tik zie daar ergens een rijtuig on der de grasvezels liggen  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pierre

Groet Pierre.