Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

Rangeerduivel

Citaat van: ramdani op 15 november 2020, 18:59:49 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 15 november 2020, 11:16:35 AM

En ik zou mijn baan niet op zolder zetten als ik U was, tenzij je een zoldering hebt zo sterk als een autoparking! :(
Maar het is Uw ding en wie zijn wij om Uw rekening te maken.


mijn baan is ook op zolder, en ik denk bij vele (duizenden) hobbyisten ter wereld, en ik heb nog nooit gehoord dat er een zolder naar beneden is gekomen vanwege treinen die daar rondreden  ;);
Citaat van: ERVIN op 15 november 2020, 18:44:12 PM
Mijn baan staat ook op zolder hoor Rudy , dus dat is geen probleem.  ;)

Ik denk eerder dat sommige forumleden het cynisme in mijn bewering niet snappen... ::)
Ik bedoelde maar dat zo'n dikke laag ballast toch wel kilo's weegt! :-\

;)

Havoc

Zeg mannen, lees eens eerst alles voor je commentaar geeft die naast de kwestie zit. In de eerste post waar het idee van de diepe geul staat, daar staat al te lezen:

Citaat van: meeus op 13 november 2020, 21:18:08 PM
De ballast vulling ga ik zien wat op te vullen met goedkoper materiaal zodat juist de top laag die scenics ballast vulling is.

Dus neen, dat gaat niet enorm veel kosten, neen, dat gaat niet enorm veel wegen.

Of het praktisch is, dat weet ik ook niet. Ik heb wat schrik dat als je dat doet dat de geluidsdempende werking van die onderlaag verloren gaat zijn. Maar ja, dat is meeus aan het uitproberen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

meeus

En het eerste probeersel met de nieuw manier van werken is vrij goed gelukt (al zeg ik het zelf)
Het is een foamboard van 3mm dik met ophoging op verschillende plekken zodat de hoek en helling mooi uitkomen.
De ballast is bevestigd met 3m spuitlijm, op de foto's zijn het 2 lagen dat hier en daar nog bijgewerkt gaan worden als het gras en reliëf erop staat.




Voor deze hoek omdat die aan de ingang ligt ga ik deze eenvoudig houden met een paar golvingen in het reliëf en overal een mix van 2.5mm en wildgras gras zetten.
Misschien een paar dennenbomen en een eenvoudig wandelpad.

Ps: weet iemand een online shop waar je goedkoop sculptamold kunt bestellen?

SuSke

Als je zo ver wil gaan, zou ik toch nog een beetje meer moeite doen.

Veeg je ballast nu eens tot tegen de rails en fixeer het met verdunde lijm (liefst flexibel blijvende zoals boekbinders of een latex). Dan is die plastiek schouder van het Märklin ballastbed ook gelijk weg. Dat is wat Erwin ook gedaan heeft met zijn Fleischmann Profi-gleis.
Het geheel zal er nog mooier uit zien.

Wel even opletten welke ballast je gebruikt. Mij lijkt het een van meren te zijn die kunsstofballast leveren. Die gaat zwemmen in de houtlijm. Dus dat wordt opletten als je dit ballastbed gaat vastleggen, want 2 laagjes spuitlijm zijn echt niet voldoende.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stieven76

Ik zou je ballastbed toch ook wat meer laten aansluiten aan/tegen het ballastbed van de rails. Nu ziet het er nogal onrealistisch uit en nu heb je nog de mogelijkheid om het te fixen.

meeus

Vandaag nog wat meer werk gemaakt van de ballastwerken rond de baan, deze is nu aan het drogen met woodland scenics glue.
Ik ben benieuwd als het werkje droog is, dat zal waarschijnlijk voor morgen zijn. Dan kan ik de sculptamold bestellen.



Thanks voor de assistentie met de ballast bermen en hoe deze beter te krijgen.

SuSke

En nu blijk je geen ballastbed meer te hebben  :(

Je scenery misschien toch maar een cm lager laten aansluiten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Hi suske, inderdaad deze ligt vrijwel flush maar het is nog wat leren en bij de volgende stukken zal deze berm lager liggen. Mijn vorige baan zag je echt die fake pvc bermen bovenop alles liggen.

Vandaag nog wat gras (beetje maar) gezet. Ik moet nog wat diversiteit brengen in die hoek maar dat is als de sculptamold eraan komt en waarschijnlijk een static gras shaker 2.0 voor lang gras.
Tot zover de vooruitgang. De woodland scenics glue is echt een beest! die ballast hangt 100% vast aan de sporen en zijn pvc bermen.
Het idee was een vrij natuurlijke berm die niet 21ste eeuw perfect was, niet vergeten Japan heeft van 1870-1897 een volledige industrialisering meegemaakt van zijn samenleving.
Voor nu een paar foto's van de mini grasberm en resultaat van de tips van jullie!



meeus

Ondertussen nog wat ideeën aan het zoeken en aan het wachten op een paar bestellingen (strooigras en een RTS 50KV).

Er is een klein "eilandje op het verhoog dat de koppeling gaat worden tussen het dorp aan het meer beneden en een japanse tempel met torii gates bovenop.
Vandaag wat aan het schetsen geweest op papier en daar kwam dit uit.

Treden zijn 3mm dik foamboard en uitkomend op zeshoek platformen.

Na wat snijden en lijmen van de foamboard en het maken van de treden (vergeten een foto te nemen van de foamboard structuur..)
Een laagje wc papier erover en verdunde lijm met een druppelteller aangebracht.




Morgen als het goedje droog is kijken om er een laag spuitverf over te nevelen zodat het wc papier niet inzakt als er wat sculptamold overkomt.
De bedoeling is om de zijkanten wat meer steviger te maken met sculptamold, iemand nog een ander idee om dit te verstevigen?

meeus

En vandaag nog wat basis werk gedaan met sculptamold, roze pir stukken, wat acryl verf verdund met water, bruine email verf voor de treden om de basis aan te leggen.
Nu wat laten drogen en morgen wat effecten aanbrengen met drybrushen ea en de houten planken wat nerven geven.
De treden zien er gesmolten uit maar hier komt mos ea op.





De static grass shaker is aangekomen met wat extra grassen en mos, ik ben benieuwd!

meeus

Dit tussen stuk is vrijwel klaar, ondertussen de basis plaat van het bovenste verdiep uitgesneden en aan het schetsen gegaan voor de indeling ervan.
Hieronder de foto's van het tussen stukje
bovenaanzicht

Detail beelden








Volgende stuk zal de bouw van een pagoda zijn.




SuSke

Beide manieren van ballast leggen geven dan ook een totaal ander beeld en gebruik.
De eerste is ideaal voor de vrije baan, de tweede is meer voor bundels.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

erik de noorman

You tube filmpje versie met de m rails pas ik ook toe maar dan met golfkarton als opvulling.

Erik.