Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

En langzaam maar zeker komt er een goed aanpak plan om de scenery in te bouwen maar toch "verwijder baar" te maken, zelfs de kleine stukken!
Het overal gebeuren met het roze paneel en PU schuim laat toe om heel snel een basis te hebben en een idee wat waar komt en flexibel bijzetten.
Door papier (kladpapier en reclame) tussen de vaste plaat en het roze isolatie paneel te plaatsen plakt niks vast aan de basisplaat maar neemt het toch de vorm aan waardoor je het kan "vastzetten" zonder het vast te lijmen. Wat bijsnijden en presto klaar een fijn aansluitend stuk.

Op het lay-out links achteraan en in het midden zijn grote vorderingen op deze manier, het geheel is nog af te werken met sculptamold en wat gipsgietsels van rotsen.
De rangeer sporen lopen onder de berg door maar dit is in zijn geheel af te nemen (zoals alle stukken zo kan ik altijd aan alles aan).


Dan de kleine vooruitgangen en details:
De gammele brug vervangen door een boogexemplaar zoals die van het tempelgebouw


Ook is uitbreidingsset 24802 aangekomen en zijn de 2 digitale wissels geplaatst waar ik achteraan niet aankon.  :D
Moeilijk om hier een foto van te nemen   ;)

mahtoska1

Het blijft mooi om te volgen. Ik hou wel van de spontane invulling van alle plaatsen.

meeus

En vandaag de berg linksachter uitgehold om het zijspoor te plaatsen.
Heel de berg is zo af te nemen, het spoor zelf zal nog uitgesneden worden samen met de roze plaat zodat ik geen spoor hoef te demonteren.

Een overzicht van de berg op zijn plaats.



Een overzicht van de berg op de werkbank


Met de top eraf



De top zelf gaat met siliconelijm terug aaneengeplakt worden zodat deze in zijn geheel erop komt.
Nu nog wat snijwerk en sculptamold erover en afwerken  ;D


meeus

Er is een stukje bij, ik had een idee van een bomen galerij waar de kruinen samengroeien over het spoor.
Omdat het stuk dichtbij de rodere kleur is een mix van rood en koper kleur



Tussen de bomen in een kiekje



En een testritje door het stukje, wat close ups




De zijkant naast de loods van de zijsporen wat stenen muur effect gegeven en wat groensel.
Die tunnel zal donkerder worden als erboven alles toegaat.


Het volgende zal waarschijnlijk de berg worden na een levering sculptamold.  ;)





meeus

@Mart, dat lijkt me inderdaad eens iets leuks, wel zien dat het op dat 3rail systeem van marklin kan werken, iedereen heeft precies 2 rail systeemv

Vandaag even de plaat met het meer kunnen bijwerken, een hoopje bomen ineen geknutseld en dan kiezen welke kleur..





En wat close ups van de bomen, het witte moet nog blauw worden (meer he)




En het geheel met de pagode erbij en de rest




Ook de muur langs het spoor is niet roze meer maar een aardig stenen muurtje

De bediening ook wat een vrolijkere plek gegeven.


Dat was het, nu wachten op sculptamold om de bergen een laagje te geven.

De absolute beginner


meeus

@ Cyriel, inderdaad dat is ook een héél mooi draadje. Het oog voor detail daar is prachtig.
Ik was ooit ook zoiets aan het denken, in de vorm van een metaal mijn of dergelijke.
De keuze is op dit japanse thema gevallen omdat ik iets vrolijks en kleurig wou maken waar je een aantal uren naar kan kijken en een treintje volgen.

meeus

Over de voorbij dagen weer een ingeving gehad wat ik met het links-achter stukje berg wou doen.
Hier was het om een rustig stukje wild groen te hebben en de methode om de scenery tot tegen die Marklin C tracks laten aankomen.
Ik zit al een tijdje bezig om die grijze pvc trackbedding weg te werken zonder kilo's ballast en vulling te gieten en daarna met sceneic cement te fixeren.
Hierdoor kan je ook niet meer aan het spoor als je een "dood" stuk krijg zonder heel de scenery er rond om te breken.

Ik heb een vrij succesvol testje(s) erop zitten met gipsverband, zilverpapier en plaatser.
De scenery komt dicht tegen het spoor aan en bedekt die berm volledig, als ik wou kon ik het ballast gieten ipv groen.
Zoals je in de foto hieronder kan zien:


En het links achter stukje in zijn overzicht:







De berg met het zijspoor in is al onderweg, als ik nog genoeg verf heb een update in een paar dagen  :)

Cozzy

Mooie ingeving Yoni!
Bij jouw baan vind ik de kleurenkeuze écht bijzonder mooi, doe vooral verder!

Groet,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

meeus

Thanks Tom, daar zullen we zeker mee doorgaan.

En vandaag nog een paar openstaande puntjes afgewerkt en een grote de eerste hand aan gelegd.
Het OSB gehalte aan de bediening naar beneden gehaald:


En het muurtje er rond afgewerkt


Wat gras en de loods in het groen gestoken


En het eerste groen aan de berg aangebracht



Wat closeup's (en ja het eindstukje moet nog eens vastgemaakt worden


Later de berm van de boerderij wat dichter bij het spoor brengen, die plaat gaat even op de bank voor de verlichting.

meeus

Vandaag was het eens tijd om de stukken spoor die hun leven hebben gehad eruit te halen.
Stempeltje op de onderkant zei made in '98. 1998 dus.. die hebben aardig wat treintjes erover gehad.
Helaas broze plastiek die versplinterd en her en der wat roest betekende het einde van die stukjes

Dus de nieuwe stukken


En om de vraag te beantwoorden: "Moeder waarom bouwen we de scenery modulair en waarom staat het op wielen?"



Het dode spoor vervangen (waren meer stukken maar deze heb ik een foto van):


En erna met de scenery weer op zijn plek:


Zover de vernieuw aan het spoor, het was nodig want er kon amper nog een treintje stapvoets vooruit rijden.

Cheers, Yo

meeus

Vandaag vooral met het licht aspect bezig geweest van de hoeve plaat.
Vroeger was alleen de hoeve verlicht, nu de nodige lampjes in het andere huis en onderweg geplaatst.
De camera maakt het licht heviger dan het feitelijk is..


En toen kwam onze ambassadeur aangereden omdat zijn woning eindelijk licht had.




Ook een eerste wagen is blijkbaar geïmporteerd in de scenery




Blijkbaar had onze ambassadeur een tripje gepland naar de pagode, kerel gaat ook tekeer met zijn koets



Ik had ook nog de landbouwer verwacht maar die is blijkbaar achter zijn schapen op zoek
Zijn tomaten en lavendel zijn ook aan het uitkomen (als ik me er is aanzet)

Cheers Yo

meeus

En de verlichting is ook nog geplaatst, ieder stuk heeft zijn eigen bediening.
Het lijkt enorm sterk op de foto's maar in realiteit is het een mooi oranje schemerlichtje.



meeus

En we hebben wat lege beddingen bijgewerkt zodat het wat een uniform geheel lijkt.



Ja hoor er is daar een stuk van het meer uitgesneden om een brugje te maken



Morgen wat verf halen en wat plaasterverband om de boel een kleurtje te geven  :D

meeus

En we hebben 2 weken verlof dus er kan wat vooruit gegaan worden  ;D

De verf is binnen en ineens begonnen aan het brugje en de decoratie ervan




Overzichtje


En wat bomen op de berg richel en deze hangen over het spoor



Vandaag ook wat verlichting bijbesteld maar dat is een week wachten
Deze zal vooral zijn om het brugje te verlichten en delen rond de vijver.

Morgen de hoeve verder afwerken en wat tomaten, lavendel planten en eens kijken of de herder al terug thuis is.

Groetjes,

Yo