Hana no tani - Japan, start industriële revolutie

Gestart door meeus, 13 november 2020, 20:42:41 PM

meeus

Hoi, ik ben Jo (Yoni voor het langer te maken) ondertussen 36 en aan mijn 2de baan begonnen.

Na mijn eerste spoor & scenery baan ben ik vooral met modelbouw 1/72 bezig geweest (momenteel nog een RC model aan het bouwen van een Mayflower class Corvette op schaal 1/72, ik heb er zo 2)
No1:

No2: (would be Rc model als corona is wil stoppen) bij deze kan ik alle dekken modulair uiteen halen tot juist de romp zelf overblijft.
Het voorste dek tot aan het kanon is scratch build.


Tijdsframe, opmerking en focus
Deze baan zal een tijdsframe hebben rond de japanse industriele revolutie, dit maakt een mooie mix van glooiende kalme landschappen met traditionele huizen en westerse toetsen hier en daar.
Zoals vele kenners wel zullen opmerken, weinig tot geen van locs en wagons zijn van dit tijdperk maar deze had ik nog van een vorige baan.
Hier is vooral de focus om de scenery bouw beter onder de knie te krijgen, vooral modulair bouwen.

De onderbouw:
Onderbouw zijn 10cm x 3.8cm balken die om de 40cm zijn geplaatst en dan een MDF laag van 5mm en daarop een recitel isolatie platen laag van 8cm dik.

Het baanplan:
Dit is een evolutie van idee op idee, ingeving op inzicht en rekening houdend met de beperkte ruimte, nl plaat van 2m90 op2m20 in een L-vorm
De hellingen van het spoor zijn iets meer dan 4% (8cm verhoging op 2m20 lengte)

Links op de foto is de keerlus om een hele trein in een andere rij richting te laten rijden.
Er zijn twee sporen die naar boven gaan (rechterkant van de foto)
Bovenop is er een kleine lus met zijspoor om de langste trein te parkeren (iets meer dan 1m20 lang, de rheingold set met bijhorende loc)
Beneden hebben we twee zijsporen dewelke in een grote rots gaan verdwijnen met een ingebouwde staalfabriek in de berg.

Planning:
De sporen worden afgewerkt met woodland scenics ballastbedden en bijhorende steen ballast zodat die fake spoorberm weg is en de sporen vastnagelen aan de foam met lange nagels.

Scenery:
Het plan om de scenery op te delen in handelbare elementen met als basis foamboard van 1cm dik en de zijkanten in hetzelfde foamboard de contouren van het spoor volgend.
De scenery ga ik volume geven met het pur schuim en dan bijsnijden met de hot wire.
Als de ruwe contouren me aanstaan de boel oversmeren met een fijne laag sculptamold.

Verder:
Als deze vormen er zijn is het wat mijn gedachten en ideeën opbrengen (houten bruggen, bergkam, dorpje, bloesem bomen etc)
De Japanse huizen en waarschijnlijk de rest ook zullen negen op de tien een scratch build worden van balsa hout, ijzerdraad en andere.
Zover heb ik nog geen kant en klare scenery items gevonden in Japanse stijl, meeste zijn duits.

Dus dat is het idee, de treinen en locs zelf veranderen twijfel ik aan om locs enorm duur zijn en ik nog moet te weten komen welke modellen in Japan reden anno de industriële revolutie.

De bovenstaande lay-out heeft zo een 4 maand genomen om naar mijn zin te zijn.

SuSke

Basic ontwerp, twee keerlussen tegen elkaar gelegd. Zo simpel kan het inderdaad zijn.

Benieuwd naar de Japanse inkleding van het geheel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Voor de trein bedding had ik volgend design in gedachten:


Zo is die valse berm weg en kan ik men scenery proper laten aansluiten.
De ballast vulling ga ik zien wat op te vullen met goedkoper materiaal zodat juist de top laag die scenics ballast vulling is.
Zo moet ik de balsa ook niet vastlijmen aan de basis omdat de nagel om het spoor te bevestigen alles aan de basis vasthoud.

Stieven76

Als je ipv die 2 keerluswissels het spoor gewoon laat doorlopen, dan heb je toch min of meer hetzelfde maar dan zonder die bottleneck aan de wissels?
Of zie ik niet goed?

Voor je ballast zou ik eerst de grote ruimtes wat opvullen, dan moet je niet zoveel grind kappen  ;D Kan zijn dat je dit al van plan bent maar is niet duidelijk op je tekening.

SuSke

Nu kan er in 2 richtingen door de lussen gereden worden. Bij een kruis slechts in één steeds vaste richting.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

meeus

Vandaag een stuk gemaakt, getest, ballast verbruik gemeten per lopende meter, proberen laten aansluiten met een stuk proef scenery.
Het idee van de trackbedding met foamboard en met ballast opvullen om de fake berm te verbergen is een mooi idee maar de bijhorende andere zaken (scenery, verwerking, aansluiting, verbruik ballast etc) is het niet makkelijk werkbaar.
Er zit vooral veel verloren ballast en het opvullen hiervan is een huzarenstukje, het samenvoegen met de scenery elementen is zéér moeilijk.
Positief: Wat wel enorm veel demping geeft is de woodland scenic trackbedding, vandaag een stuk gemaakt (zie foto) en het rij geluid was onbestaand op dat stuk.



Wat het idee nu is om de trackbedding te monteren op de pur platen met 3M spuitlijm in een ratel kan.
Daar de sporen op leggen en de scenery elementen een foamboard "lip" geven van 3mm dik die perfect aansluit met de curve van de rail.
Zo moet ik maar een klein stuk van de scenery bedekken met medium ballast en is de fake ballast van Marklin verborgen eronder.


Morgen dat idee eens uitwerken en zien waar ik uitkom  :)

Gerolf

Ik vind dit toch wat vreemd ...
- je kiest voor rails met bedding, en wil die bedding dan verbergen (terwijl er ook rails zonder bedding bestaan)
- je ballastbed wordt wel erg breed. Is dit in Japan gebruikelijk? Heb je al naar foto's gekeken ?

Mij lijkt het dat je een laagje ballast kan aanbrengen tegen je rails en foam, met elastische (boekbinders-)lijm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

meeus

Citaat van: Gerolf op 15 november 2020, 09:39:27 AM
Ik vind dit toch wat vreemd ...
- je kiest voor rails met bedding, en wil die bedding dan verbergen (terwijl er ook rails zonder bedding bestaan)
- je ballastbed wordt wel erg breed. Is dit in Japan gebruikelijk? Heb je al naar foto's gekeken ?

Mij lijkt het dat je een laagje ballast kan aanbrengen tegen je rails en foam, met elastische (boekbinders-)lijm  ;)

Hey, de reden voor rails met bedding is omdat ik al de rails al had van een vorig spoor en ik wil niet echt zoveel rails wegdoen of verkopen met zoveel verlies, tevens al de loc's zijn 3 rail systeem.
Voor het ballastbed  en de breedte daarvan: De scenery gaat de drager zijn van het ballastbed en sluit nauw aan met de rails, dus ik kan deze zo smal, breed, hoog of laag maken als ik wil op die manier.
Op sommige stukken zal het spoor "overwoekerd" zijn door hoog gras zodat je juist de twee rails ziet en de middenrail.

Rangeerduivel

#8
Citaat van: meeus op 15 november 2020, 10:36:59 AM
Hey, de reden voor rails met bedding is omdat ik al de rails al had van een vorig spoor en ik wil niet echt zoveel rails wegdoen of verkopen met zoveel verlies, tevens al de loc's zijn 3 rail systeem.

Dat klopt een beetje, maar dat "verlies" zal zich nu manifesteren in de vorm van kilo's ballast die je extra moet aankopen... ???
En er zijn ook 3 rails zonder bedding!
En ik zou mijn baan niet op zolder zetten als ik U was, tenzij je een zoldering hebt zo sterk als een autoparking! :(
Maar het is Uw ding en wie zijn wij om Uw rekening te maken.
Ik kan er mij echter toch niet van ontdoen, het is (zoals Gerolf ook al zegt, een vreemde manier van werken... ::)

;)

Floris

Tis allemaal een beetje hoe nauw je gaat kijken. Voor japans spul uit die tijd zit je met kaapspoor in plaats van normaalspoor, dus in 1:87 wordt dat H0m, of je houdt aan je H0-rails vast en maakt de rest in grotere schaal. Zit je weer te klieren hoe je aan figuurtjes komt.... Heb t ooit wel geprobeerd bij een uitstapje naar indonesisch spul. Op zich wel mooi hoor, 1:66-treinen op 16,5mm-spoor. (Nou was t daar weer enigszins te doen omdat lompe 1:72-europeanen wel door kunnen voor aziaten in 1:66, maar in 1:72 heb je voornamelijk militaire figuurtjes in knokhoudingen dus je moet sowieso flink aan t knutselen)

meeus

#10
Citaat van: Rangeerduivel op 15 november 2020, 11:16:35 AM
Citaat van: meeus op 15 november 2020, 10:36:59 AM
Hey, de reden voor rails met bedding is omdat ik al de rails al had van een vorig spoor en ik wil niet echt zoveel rails wegdoen of verkopen met zoveel verlies, tevens al de loc's zijn 3 rail systeem.

Dat klopt een beetje, maar dat "verlies" zal zich nu manifesteren in de vorm van kilo's ballast die je extra moet aankopen... ???
En er zijn ook 3 rails zonder bedding!
En ik zou mijn baan niet op zolder zetten als ik U was, tenzij je een zoldering hebt zo sterk als een autoparking! :(
Maar het is Uw ding en wie zijn wij om Uw rekening te maken.
Ik kan er mij echter toch niet van ontdoen, het is (zoals Gerolf ook al zegt, een vreemde manier van werken... ::)
;)


Omdat ik de scenery volledig zelf maak kan ik deze zodanig maken dat die aansluit met de berm en spoor.
Zo kan ik de fake spoorberm verstoppen eronder en opvullen met een dunne laag ballast.
Normaal zou ik ergens in de loop van de week een stuk scenery in zijn basis vorm klaar hebben, wat foto's maken het misschien duidelijker.
De baan staat in de technische ruimte op het eerste verdiep, ik heb geen zolder  :)
De basis van de scenery zal bestaan uit foamboard van 3mm dik en pu schuim van de gamma met een hoge uitzettingsgraad.
Beide hebben voornamelijk lucht in zich en de laag sculptamold zal maar een paar mm dik zijn.

Voor de locs als ik 100% japans wil gaan zal ik op zoek zijn naar deze "type 150, was UK made" bron uit wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Japan)
Vandaag proberen de track bedding te plaatsen  :D

erik de noorman

Hallo,

Voor het inbedden van mijn m rails gebruik ik dik golfkarton. De zijkant schuin afsnijden zodat hij mooi aansluit op de bedding van de rail.
Schilderstape wordt deels over het karton en de zijkant van de m rail gekleefd zodat er een mooie aansluiting is. Ballast strooien en fixeren. Zeer lichte constructie en zuinig gebruik van ballaststeentjes. Vanavond plaats ik een foto in mijn draadje uitbreiding Kapelle op den Bos.

Erik.

ERVIN

#12
Mijn baan staat ook op zolder hoor Rudy , dus dat is geen probleem.  ;)

Ik gebruik de Fleischmann Profi rails , die hebben ook vanuit de fabriek een ballastbed en ik heb onder deze rails architectenkarton van 3mm liggen , ze zijn dan nog niet zo hoog als de Marklins maar toch , je kan die fabrieksbedding perfect wegwerken hoor , geen probleem , alleen een beetje oefenen en dingen proberen en dan krijg je onderstaand resultaat. ;)

M6 ( deel 2 ) by Erwin Janssens, on Flickr

ramdani

Citaat van: Rangeerduivel op 15 november 2020, 11:16:35 AM

En ik zou mijn baan niet op zolder zetten als ik U was, tenzij je een zoldering hebt zo sterk als een autoparking! :(
Maar het is Uw ding en wie zijn wij om Uw rekening te maken.


mijn baan is ook op zolder, en ik denk bij vele (duizenden) hobbyisten ter wereld, en ik heb nog nooit gehoord dat er een zolder naar beneden is gekomen vanwege treinen die daar rondreden  ;);
ik denk dat Rudy zijn zolder niet zo stevig is  ;D

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Floris

Citaat van: meeus op 15 november 2020, 13:01:04 PM



Voor de locs als ik 100% japans wil gaan zal ik op zoek zijn naar deze "type 150, was UK made" bron uit wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_rail_transport_in_Japan)
Vandaag proberen de track bedding te plaatsen  :D
oh daar is wel een redelijke lookalike van te maken op basis van zo;n marklin thomas-locje