Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelf dakpannen maken met de Aumo stempel kit

Gestart door Val-Rikard, 13 november 2020, 17:56:03 PM

Val-Rikard

Voor de huizerij die ik maakte heb ik gebruik gemaakt van de dakpan stempel kit met mal van Aumo.
Dankzij deze set kan je zelf je dakpannen drukken in dun foamboard, een echte aanrader voor de zelfbouwer.



In de nabije toekomst zal ik hier een youtube filmpje over maken.  :)

Groet, Rik

gardevil

Rik,
in wel materiaal maak jij die? Mijn foam is op en ik kan enkel dikke vinden geen van 1 mm.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Val-Rikard

Citaat van: gardevil op 13 november 2020, 18:29:30 PM
Rik,
in wel materiaal maak jij die? Mijn foam is op en ik kan enkel dikke vinden geen van 1 mm.

Je kan die kopen bij Aumo, dit zijn platen van 1.6mm dik.
Ik weet niet of je die ergens anders ook kan kopen.

Groet, Rik

gardevil

Bedankt,
ik wist dat je ze daar kon kopen, maar ik zoek iets in de buurt ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

hugo v

hey Rik,
mooi resultaat. Ik had je nog vergeten te zeggen dat je bij het stempelen hard mag doordrukken tot je de weerstand voelt van de onderliggende forexplaat. dan krijg je een gelijkmatige print. had ik geweten dat je zo'n huizenrij in gedachten had,  dan had ik je nog  andere schoorsteentjes meegegeven in allerlei vormen. Een zeer mooi straatje, dat wil ik wel in het echt zien. Tot gauw, Hugo.

henry

Ziet er heel mooi uit, is mij alleen niet duidelijk waar de kit te verkrijgen is.
Via aumo site kan ik hem niet vinden.


Groet

Henry

vyncky

Citaat van: henry op 14 november 2020, 09:04:22 AM
Ziet er heel mooi uit, is mij alleen niet duidelijk waar de kit te verkrijgen is.
Via aumo site kan ik hem niet vinden.

In het tabblad gereedschap:

http://aumo.be/producten.php?page=prodH0Gereedschap

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Dirky

De allereerste spoor 1 seinhuizen die ik gemaakt heb waren voorzien van een deur die op gelijkaardige manier werd geperst.
Het is echt belangrijk dat je heel diep perst want na (lang) verloop van tijd lijkt forex-plaat de neiging te hebben te willen herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm. Voor deze deuren was de pers-matrijs gemaakt voor een reliëf van meer dan een halve mm en na enige tijd is het reliëf op het geperste stuk amper nog 1/10mm.

deur by Dirky dyniMo, on Flickr

Gerolf

Citaat van: Dirky op 14 november 2020, 10:44:56 AMHet is echt belangrijk dat je heel diep perst want na (lang) verloop van tijd lijkt forex-plaat de neiging te hebben te willen herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm.

Als ik dat goed begrijp moet de pers-mal van Aumo een pak meer reliëf hebben dan echte pannen.
Is dat zo, of staat hier nu een tip voor Aumo (of anderen) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vyncky

Citaat van: Gerolf op 14 november 2020, 12:49:36 PM
Citaat van: Dirky op 14 november 2020, 10:44:56 AMHet is echt belangrijk dat je heel diep perst want na (lang) verloop van tijd lijkt forex-plaat de neiging te hebben te willen herstellen naar zijn oorspronkelijke vorm.

Als ik dat goed begrijp moet de pers-mal van Aumo een pak meer reliëf hebben dan echte pannen.
Is dat zo, of staat hier nu een tip voor Aumo (of anderen) ?

Of gewoon harder drukken  ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Val-Rikard

Ik denk dat er wat verwarring is.
De forex plaat waarvan sprake is is niet het materiaal waarin we de dakpannen drukken maar de plaat waarop we de foamplaat drukken.
Om een goed reliëf te krijgen is het volgens Hugo beter om de foam in te drukken tot je weerstand voelt van de forex plaat waarop je drukt.

Dirky

Citaat van: Val-Rikard op 14 november 2020, 14:13:28 PM
Ik denk dat er wat verwarring is.
De forex plaat waarvan sprake is is niet het materiaal waarin we de dakpannen drukken maar de plaat waarop we de foamplaat drukken.
Om een goed reliëf te krijgen is het volgens Hugo beter om de foam in te drukken tot je weerstand voelt van de forex plaat waarop je drukt.

Inderdaad... uit de voorgaande posts meende ik te mogen aannemen dat er in de forex werd gedrukt. Sorry, verkeerd begrepen!

In welk materiaal wordt dan gedrukt? Pluimkarton?

Val-Rikard

Citaat van: Dirky op 14 november 2020, 14:36:53 PM
Citaat van: Val-Rikard op 14 november 2020, 14:13:28 PM
Ik denk dat er wat verwarring is.
De forex plaat waarvan sprake is is niet het materiaal waarin we de dakpannen drukken maar de plaat waarop we de foamplaat drukken.
Om een goed reliëf te krijgen is het volgens Hugo beter om de foam in te drukken tot je weerstand voelt van de forex plaat waarop je drukt.

Inderdaad... uit de voorgaande posts meende ik te mogen aannemen dat er in de forex werd gedrukt. Sorry, verkeerd begrepen!

In welk materiaal wordt dan gedrukt? Pluimkarton?

Een soort pluimkarton maar zonder karton en van 1.7mm dik.
Je kan deze bestellen bij Aumo.


hugo v

Het materiaal waarin gedrukt wordt is op pvc-basis van een geschikte hardheid, dat blijvend zijn vorm behoudt na het persen. In forex (=merknaam) kun je geen reliëf indrukken met de hand, daarvoor is dat te hard. Wil je dat zelf onderzoeken : neem een stuk forex en sla er op met een hamer, steek het tussen de vijlstaak, en bekijk het resultaat. Sommige materialen, zoals  'bepaalde' pluimkarton heeft de eigenschap wat terug te komen na het persen, een soort veerkracht. Dat hangt af van de chemische samenstelling van de foam en het specifieke productieproces dat de producent toepast. Sommige combinaties van foam en verf kunnen achteraf ook  een lichte opzwelling veroorzaken.
het materiaal dat  geleverd wordt bij de set van aumo.be is zowel geschikt voor enamelverf (humbrol, revell) als voor acrylverf ( vallejo..) na gebruik van een goede primer, die lichtjes wordt aangebracht. Een goede spuitbus voor modelbouw is ideaal. Belangrijk is wel dat de primer voldoende  kan uitdrogen. Primers uit de doe het zelf zijn niet geschikt, wat het etiket ook zegt.

raf

en een plaatje drukken en dan een mal van maken is dat ook geen optie
daarna in giethars een positief terug afgieten

huisjes zijn echt wel mooi
ik moet toch eens die lazer gaan installeren die ik heb liggen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.